Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

Ja, rare greier, jeg oppfattet den som en positiv kvartalsrapport.

Usikker på hva markedet reagerte negativt på for å være helt ærlig.

Hvis man skal finne noe negativt så er det redusert backlog og etterspørsel R12 fra q1 til q2. Men ordrebacklog forklarer de med at det er bedre balanse i komponentmarkedet og dermed blir tidshorisonten på bestilling/levering kortere, og kundene trenger ikke lenger legge inn ordre med lang leveringstid for å sikre seg. De åpner jo ikke nye avdelinger i Tsjekkia og Malaysia hvis etterspørselen er laber.

2 Likes

Note advarte om et mer ruglete marked fremover. Kan det være at markedet trekker multiplene sammen pga litt frykt? Jeg tror dog det var en massiv over-reaksjon i Note i dag også.

Kanskje sett lignende der de kommer med nyheter om at de plutselig skal investere i nye bygg eller fabrikker etc. sa de noe i callen om kostnader på Malaysia og Tsjekkia?

Vi så jo en kraftig negativ reaksjon ved åpning i går, nettopp pga Note-advarselen om synkende veksttakt. Multiplene hos “peers” er gått en god del ned i det siste, på bred basis, og dette reflekterer nok både lavere forventet veksttakt samt en økende frykt for at veksten kan bli betydelig lavere enn ventet og hos noen også negativ i perioder. For de som ikke ønsker å ta denne risikoen er alternativet å komme seg ut nå, hvilket vi så i går og muligens blir “resten” vasket ut i dag. Men spm er om aksjen når aksjen har funnet sitt leie etter at de som vil ut er ute, og det har roet seg, om den da blir liggende flatt ganske lenge i påvente av indikasjoner på veien videre. Neste input er vel utvikling i ordrereserven på neste kvartalsrapport, samt 2024-guiding når den måtte komme.

1 Like

Lukter litt kjøpsmulighet denne pullbacken, men har valgt å sitte på hendene, er rikelig vektet i kitron fremdeles.

Noen andre?

Jeg har kjøpt bittelitt privat som jeg har tenkt å holde fram mot presentasjonen for q4. Q3 er jo normalt et rolig kvartal så ser ikke for meg at det skjer noe spesielt der så lenge de ikke kommer med noen bra kontrakter eller endrer guiding.

1 Like

Kitron: Northrop Grumman tildeler Kitron kontrakter

3 Likes

Grei recovery så langt

4 Likes

Kitron ASA - Notification of Primary insider transaction

Kitron:

5 Likes

Jepp, selv om jeg egentlig har alt for mye her. P/E siste fire kvartaler er nå på 13,8, hevet gulv for guiding 2023 etter q2, gode kontrakter.

1 Like

Når det regner på kongsberg drypper det på kitron

Kongsberg Crows:

Kitron Crows:
https://www.globenewswire.com/news-release/2018/10/26/1627638/0/no/Kitron-valgt-som-hovedleverandør-av-elektronikk-for-CROWS.html

3 Likes

I årsrapporten skriver de at hver prosent endring i renter påvirker resultat etter skatt med 7,2 mill NOK, alt annet like. Med 198 mill aksjer utgjør det 3,6 øre på EPS. Så hvis vi klinker til med 7 % økning i renter så utgjør dette 25 øre per aksje (da ser vi altså bort fra at mye sikkert ser annerledes ut i verden med en slik økning). Hvis vi annualiserer resultatet for 1H 2023 får vi EPS på 0,15x2x11 = 3,3 med kurs NOK/EUR 11 (i realiteten litt høyere nå).

Da får vil EPS 3,05 som med dagens kurs gir P/E = 11.

Så kan vi legge til at siden 31.12.2022 er brutto gjeld redusert fra 180,7 mEUR til 163,3 mEUR ved utgangen av q2. Så sensitiviteten er i realiteten mindre enn lagt til grunn over.

På inntektssiden er de solid plassert i megatrender.

• digitalisering
  • forsvarsindustri
  • onshoring/nearshoring

De to siste punktene blir bare sterkere og sterkere med siste års geopolitiske utvikling med krig i ukraina og et bredt ønske om å redusere avhengiheten av Kina (den brutale nedstengningen under pandemien bidrar også her). Onshoring er veldig interessant fordi det setter høye krav til automatisering, robotisering AI ++ for å holde konkurranseevnen i høykostland oppe. Hvis dere har et lønnsomt og veldrevet selskap på OSE med begge beina bedre plantet i honningkrukkene enn Kitron så kom gjerne med tips.

15 Likes

Jeg har ventet på et bra kit innlegg fra deg,takk skal du ha! Jeg har ikke kit. Merkelig den straffes sånn for tida.
Av de jeg eier ligner Contx litt på det samme som kit. Vokser veldig fint med bunnsolid historikk på sakte fin vekst(men som kit akselererer den nå). Kurs går ned på begge. Contx har pe på 14,men helt andre bruttomarginer enn kit og net cash vil nok nærme seg 1kr/aksje ved nyttår og da er vi på pe på 12 ex cash.

Kit irriterer jeg meg bare over at jeg ikke bydde opp kurs 20 øre da jeg lå lenge på kjøp like etter lederbytte.

2 Likes

Har blitt straffet hardt og er kommet ned mot 33 som vil være et veldig vesentlig nivå pga volumprofilen.

Men reagerer opp i dag

2 Likes

Chartet i går med den nedadgående trendkanalen var litt småskummel, og med Scanfil (peer av Kitron i markedet) som guider dårlig i dag, så ble det en stygg dag. D-:

Marketcap 6,7 milliarder på dagens kurs.

Fra Q2:
image

Scanfil:

3 Likes

Noen stilte opp for the good guys i sluttauksjonen

image

1 Like

Hva er dine EPS estimater for 2024? Jeg mener Kitron og Scanfil er fair priset nå - føles ut som kvalitet.