Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

litt over 3 kroner bør de klare. Det er helt klart lavt priset nå etter min mening. Den er blitt dratt ned av antydninger fra peer om dårligere etterspørsel. Meldingen fra Scanfil var knapt nok en profit warning, de senket gulvet ørlite for estimatene for 2023 men det var først og fremst en innsnevring i den lave enden av opprinnelig range. Likevel faller den og Kitron kraftig. Jeg tolker det som at mange selger fordi justeringene er alle i negativ retning, selv om hver enkelt er liten. Incap fikk en kalddusj, Note sa de gjorde det “bra i et tørrefe marked” eller noe sånt, Pareto justerer ned kursmål for Kitron (fremdeles høyt over kurs, men det er alltid retningen som betyr noe i dynamikken her). Summen av alt dette gjør at mange mister “trua” og vil ut før det er Kitrons tur til å justere i negativ retning.

Man kan godt si at disse selskapene er “peers” ut fra hva de produserer, men når man ser på hvem de produserer for skiller Kitron seg ut i positiv retning etter min mening.

Incap fikk en kalddusj på grunn av en storkunde innen solenergi
Note har lavere etterspørsel fra sentrale kunder i et vanskelig marked. For eksempel Plejd, som opererer i boligsektoren der det er full stopp, spesielt i Sverige.
Kitron er eksponert mot forsvarsindustrien. Før kom Note med oppjustering av estimater på grunn av økt etterspørsel fra Plejd. Men sånn er det ikke lenger. Det er bare å se på kursen til henholdsvis Plejd og Kongsberg så ser man at det er større trøkk hos Kitron nå.

5 Likes

Takk. Jeg synes også Scanfil er et solid hvis man ønsker eksponering mot ABB, Thermo Fischer, Toyota, Valmet og selskaper med lave konjunktur-svingninger (i teorien skal noe gå opp når annet går ned) Scanfil har heller ikke skviset marginene i nærheten så hardt som Note og drives veldig konservativt. Jeg liker selskapet veldig godt og kjenner det bedre enn Kitron. Så ingen kritikk av Kitron.

Jeg tror Scanfil produserer 0,8 i EPS både i 2023 og 2024. Så EMS skal klare seg bra tross lav-konjunktur. Note kjenner jeg ikke godt, men jeg vet de har mange kunder som Plejd osv. uten den samme ballasten som Scanfil har. Incap er litt tullete i min bok, som er koblet til hoftene med et indisk solcelle-selskap (?)

1 Like

Litt “morsomt” at den rebounder mer enn Kitron dagen derpå…

Tror det var fordi Kvalitetsaktiepodden ga en varm kjøpsanbefaling. De har 20.000 faste lyttere.

1 Like

Jeg tror ikke det er noen seriøse investorer som er særlig bekymret for 2023. Poenget er vel at dette kan være de første tegnene på fallende etterspørsel og at 2024 kan bli dårlig. Mulig at den siste bonanzaen i bransjen skyldes oppdemmet etterspørsel pga chip-mangel fesk. Jeg vet ikke hva fremtidig etterspørsel blir, men det er bedre å kjøpe når folk er redde, enn når alle føler seg trygge. Jeg kjøpe akkurat litt, etter å ha vært ute en stund. Kjøper litt mer hvis den faller mer. Litt syklisk, litt riski, men stor oppside.

2 Likes

Note er ute med tall i dag :

Financial performance July-September
• Sales increased by 11% to SEK 1,034 (930) million. Adjusted for acquisitions and currency effects, organic growth was 3%. Underlying organic growth was 8% (adjusted for extraordinary sales in the third quarter of 2022).
• Operating profit increased by 63% to SEK 94 (57) million. Adjusted for a SEK 30 million provision for doubtful debt in the previous year, adjusted operating profit for the corresponding period was SEK 87 million.
• The operating margin widened by 2.9 percentage points to 9.1% (6.2%). Adjusted for doubtful debt in the previous year, the adjusted operating margin was 9.1% (9.4%).
• Profit after financial items was up by 67% to SEK 80 (47) million.
• Profit after tax rose by 63% to SEK 65 (40) million, corresponding to SEK 2.24 (1.37) per share.
• Adjusted for acquisition-related payments made in the period, operating cash flow after investments was SEK 34 (-39) million. Total cash flow after investments, including acquisitions, amounted to SEK -57 (-59) million, or SEK -1.97 (-2.04) per share.

3 Likes

Ingen stor bekymring å spore for 2024 heller

“Our order position remains strong and we feel confident to repeat our guidance of at least 4.3 billion SEK for the full year 2023. This corresponds to growth of at least the 11% we reported in Q3. For 2024, we expect our growth rate to increase. Looking ahead, we see a continued increase in operating profit, and a strengthening of our operating margin.”, says Johannes Lind-Widestam, CEO and President.”

4 Likes

Historisk sett ser det ut som en bra kjøpsmulighet?!

3 Likes

Farlig å være for kategorisk. Teknisk sett begynner den å nærme seg slutten av en formasjon som ofte bryter opp eller ned ganske solid, med god fallhøyde til nedsiden fordi den steg veldig fort.

1 Like

Da må man ta inn det fundamentale, er det noe som tilsier større fall annet enn teknisk?

Nja. Det måtte være at man ser negativt på 2024 og 2025. I det kortsiktige er det slett ingen skjær i sjøen, og aksjen fremstår ikke spesielt dyr når man ser på PE og guiding.

2 Likes

Kitron to supply a complete suite of EMS services to BRC Solar

1 Like

Kitron skal levere komplette EMS-tjenester til BRC Solar

Må jo like diversifiseringen til Kitron

7 Likes

Ble denne nedgradert noen plass idag? KIT har vel ikke kommet med noe profit warning annet enn et litt roligere marked forrige rapport.

Sparebank 1. Likt som AQ group kom med en bra rapport :sweat_smile:

Backlog development in focus

We keep our Hold recommendation unchanged ahead of 3Q report next week with a lower TP of NOK 37/sh (42). We believe the stock price corrections makes the case more attractive and we think this is a high-quality company with ambitious growth plans, but stay neutral at this point, looking for more datapoints before we turn more positive.

Still solid growth expected in 3Q, but seasonally weaker quarter

Kitron is scheduled to deliver its 3Q23 report on October 25th. We estimate top line of EUR 181m vs EUR 206m a quarter ago and +9% vs EUR 166m a year ago. Our EBIT estimate of EUR 15.4m represents a solid 8.5% margin, but short of the stellar 9.3% in 2Q23 and a major improvement YoY from 7.0% (EUR 11.5m). We believe there could be upside to our estimates, as the company is still enjoying massive order backlog at good margins, albeit we are conservative having in mind seasonality and the general macro outlook.

[image]

Guidance likely to be kept

We believe there is no major reason for the company to adjust its updated guidance for 2023 of EUR 750-800m in revenues and EUR 65-75m in EBIT and believe it will be kept in the report next week.

Focus on order backlog and 2024

We keep a close eye on the order backlog. The figure was EUR 535m at the end of 2Q and was the first time in a while that a QoQ decline was seen (from EUR 586m at end 1Q). Therefore, we will watch if the backlog is continuing to shrink following the record results delivered for several quarters now. We believe that Defence & Aerospace backlog is of particular interest to watch. These are usually much more lucrative margin-wise and stable long-term contracts, which could help Kitron to sustain the unusually high margins achieved lately. The expectation is that it would continue growing (significant improvement since mid-2022) having in mind the heightened geopolitical tensions globally.

Hold reiterated at new TP of NOK 37/sh (42)

Ahead of the 3Q report next week, we keep our Hold recommendation unchanged at a lower TP of NOK 37/sh (42). We are likely to continue seeing very solid results in the near term, albeit the question is how sustainable these earnings are. The estimates have come down lately with likely declining backlog and figures seem to be rather stagnant, but at a high level, in the coming years. However, growth plans for Kitron are higher, the D&A part is growing and the position within electrification/connectivity segments ensures the right target customers for growth. Therefore, we admit the recent share price correction makes the case more attractive, but we await more datapoints to see the developments in backlog and expectations for 2024.

Analyst

Tomas Skeivys, CFA

3 Likes

Må vel nesten et mirakel av en rekyl til for at ikke 26-28 skal komme i spill. Man må bare håpe på at kvartalsrapporten blir tatt godt i mot

2 Likes

Kitron: Q3 2023 - Record third-quarter sales and strong profitability

1 Like