Litt svakere backlogg, men ellers bunnsolid. Hvor mye vil markedet vektlegge backlog?
Er vel det som har vært nevnt som ankepunkt. Blir spennende å se
Ja blir interessant å se hvordan markedet reagerer på tallene ( selv om f.eks endringene i backlog var forventet ).
Jeg tror det mange som har misforstått utviklingen i ordrereserven, inkludert analytikere (og meg selv). CEO presiserer at fallende ordrereserve ikke betyr fallende omsetning. Fallet skyldes hovedsakelig kortere leveringstid. “In our view our orderbacklog paints a pickture of growth”, sier CEO på presentasjonen. “Bullish til de neste årene”, “øker kapasiteten” osv. I tillegg sier han at ordrereserven pleier å falle i q3 og ta seg opp igjen. Det er heller ikke vits å legge inn en ordre i god tid når du kan få hva du vil, når du vil. R12 diagrammene hans tilsier en vekst på 6% i 2024 (i forhold til 23).
At kundene reduserer sine lagre samtidig som Kitron øker omsetningen, vitner om en stor underliggende etterspørsel. Jeg synes rapporten er bull.
Ja Mr. Market skuffer litt i dag, må jeg si, ser ikke ut til å kjøpe den offisielle forklaringen på ordrereserven. I tillegg er “a picture of growth” litt avstemt og ikke minst gir lite visibilitet for 2024, foreløpig. Vekstraten forventes tydelig å bli lavere fra investorene, dermed kreves også lavere P/E.
ja, den falt i fjor også på samme tid, uten at det akkurat var noen krise for 2023 …
Det er ekstrem flokkmentalitet på børsen nå. Folk kjøper det som stiger og selger det som faller for å føle seg tryggere. Masse shorting og dekking av shorter som øker volatiliteten. Det kjøpes innen olje og shipping fordi inntjening er høy der akkart nå, men det er jo det farligste å eie i en nedgangskonjuktur. Jeg synes ikke Kit sin P/E er spesielt høy, priset som verdiaksje.
Hva er egentlig p/e på nå? 15?
sp1 estimerte vel PE 13/15 ved forrige rapport med kurs 10-15% høyere opp. har dessverre ikke utregning på dagens, men er vel ikke tvil om at fallet i kurs her begynner å bli attraktiv prising.
Vurderte å gå inn før rapport. Da hadde jeg kommet til å vært jævlig skuffa, for syns ikke rapporten her gir tegn på 10% fall. Men tydelig at folk derisker overalt.
ca. 10 på estimatene for 2023.
Evt. 10,1 på rullerende fire kvartaler (0,25 EUR).
sp1 estimerer EPS 2.9 for i år, fall til 2.6 neste år og 2.9 i 2025. Dvs nullvekst på bunnlinjen neste 2 år. Skyldes økt marginpress og svak topplinjevekst, hhv 7% og 10% salgsvekst neste 2 år. PE 10 på 2025 og risikofri rente på 5% er vel kanskje en OK vurdering - da skal aksjen forbli rundt 30-tallet med mindre Kitrons verden blir vesentlig bedre eller vesentlig verre. Det gjelder vel særlig H2-2024 mht usikkerhet, neste 2-3 kvartaler har vel god salgsdekning (R-6 og delta R12-R6 for Q2 2024 gitt at R12 nå kun dekker 9-10 mndr).
Sp1 er ikke akkurat noe fasit! Sjekk historikken hans… CEO spår samme marginer i 2024 som 2023. Og han sier han blir overrasket hvis det ikke blir vekst i 2024. Tiden vil vise. Det er ingen som aner hvordan 2025 blir, det er det umulig å si noe om nå.
Er det noen begrunnelse for hvorfor marginene presses i vurderingen?
Lavere etterspørsel generelt gjør at konkurransen øker ved at flere aktører senker prisene for å vinne kunder. Og - at man går mot en normalisering av markedet, dvs at mange av kontraktene det ble levert på i 2023 var inngått i periode med manglende leveransekapasitet og kundene sloss om varene - da går marginene opp. Historisk har jo KIT ligget nærmere 6% enn 9% på EBIT-marginen.
På den andre siden uttaler ledelsen at man skal fortsette å trekke ut skalafordeler på kostnadssiden, som i noen grad vil motvirke det generelle prispresset (nedover) i deler av KITs markeder.
Personlig heller jeg mot å tro at man skal klare å holde seg ganske nær 9% (+/- 1/4%) i 2024. 1% ned har jo veldig stor effekt på EPS…
KIT har et langsiktig mål på 10% årlig omsetningsvekst. mulig at KIT vil guide for 2024 den 13 des. mine referanser til sb1 var ikke noen form for uttalelse fra min side om jeg tror eller ikke på dette. Jobben til analytikere er å “ane” noe. Noen ganger treffer man, andre ganger bommer man—det er så mange variabler som endres hele tiden…og i tillegg ukjente elementer som dukker opp fra tid til annen (var selv analytiker for noen generasjoner siden). Poenget mitt var mer å vise til hva som sirkuleres fra analytikersiden, og som i noen grad antas å påvirke noen investorer. Og som forklarer noe av sell-off nå. Ikke tallene i seg selv så mye, men den økte usikkerheten / fallet i visibilitet som flere meglerhus påpeker etter presentasjonen. Pareto nedjusterer i går fra 45 til 37 mest pga økt risiko. Argumenter oppsummert:
Another sequential backlog drop & weakness flagged in several end-markets sent the alarm bells off today, with KIT down ~10%. The key uncertainty remains ‘24E, where risk has increased & visibility still low. We lower estimates to account for this and expect consensus to do the same. While negative for the equity story, the market appears to paint a too dark picture of next year, and at ~10x ‘24E EPS, we argue longer-term investors are compensated for the risk. BUY TP NOK 37 (45).e
Nå er det allerede priset inn i Kit at 2024 skal bli ganske labert, sånn sett synes jeg aksjen ser bra ut, de kan overraske positivt. Usikkerhet og pessimisme er nødvendig for å gjøre gode kjøp. Jeg regner med å holde min forholdsvis beskjedne post til minst 2025 og kanskje øke den.
De betaler jo litt utbytte, gjør det litt mindre kjipt å sitte med
Har du noen teknisk analyse nå savepig? Hva er neste støtte mon tro?
28,3 fra noen poster over her er neste som peker seg ut, men den driver nå og kjemper for 30 enda da. Har vært en god del kjøping fra noen av de største eierene i det siste, så kanskje ikke alle har kastet inn håndkleet nda