Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

I Q&A delen i Q2 webcasten var det en som mente at basert på guidingen så ville veksten i h2 2023 avta mye i forhold til de siste kvartalene og svaret til Peter var noe sånt som :

“Because we are full , we can’t grow anymore”

Blir interessant å se når de nye fabrikkene er i full drift og hva de guider for 2024 :slight_smile:

2 Likes

Har gått gjennom flere av de reviderte analysene, og generelt så tror jeg de er altfor defensive på omsetningen. R6 viser 426 mill og skal representere 5-6 mndr omsetning. Hvis man ikke tror på en stopp i H2 så bør vel totalen kunne havne i området 850-900 mot ventet 770-780 i år. Ser likevel at flere legger seg på 5-7% vekst i 2024 = ca 830 mill. Og da har man overkapasitet pga nye fabrikker, og dårlig kapasitetsutnyttelse gir lavere EBIT-margin. EPS 2024 blir da lavere enn i 2023. Tror man på ca 10% vekst og 8.5-9% EBIT-margin er aksjen et superkjøp nå, hvor risikoen på nedsiden er betydelig lavere enn oppsiden (sett bort fra store negative makro-hendelser som senker alle skip!!):

2 Likes

Veldig enig, de virker ikke å kjøpe forklaringen med kortere bestillingstid. Har lest gjennom presentasjoner og rapporter og synes stadig dette er veldig bra. R6 er veldig bra. De sier de ønsker å opprettholde dagens marginer på 9 %, bl.a. ved hjelp av automatisering. Og så har de et overordnet mål om 10 % omsetningsvekst. Han er litt tilbakeholden på om dette er innen rekkevidde for neste år foreløpig, men noe må man jo spare til 13. desember også. Så får analytikerne heller oppjustere da.

1 Like

Veldig vanskelig å vurdere syns jeg,kjenner ikke selskapet så godt heller. De hadde reduksjon i industri delen også i q3 og ikke bare medical som de skrev i rapporten. Det var en betydelig nedgang i veksten i q3-23(vs q3-22) i forhold til q2+q1-23(vs q2+q1-22). Jeg tipper kit vil få det tøffere de også utover i 2024. Ingen grunn til å tvile på R6. Det vil være tabbe om de rotet med det i rapport.
Syns kursen er fair rundt 30kr. Kan definitivt være en gylden kjøpsmulighet,men jeg tror jeg avventer.

R06-q3-22: 333meur. Fasit:365meur(q4+q1)
R06-q3-23: 426meur. Fasit:???

1 Like

Fikk en bounce omtrent akkurat på streken, på høyt volum. Blir spennende å se oppdaterte eierlister.

Vanvittig svakt momentum på ukechart

Ligger i nærheten av oversolgt på dagchartet og.

Takk! :slight_smile:

Har vært en veldig pen bounce hittil, må bryte over den etablerte nedtrenden og 50 dagers snitt

Hermanrud skryter av Kitron i Aksjepodden

5 Likes

Financial calendar

Finansiell kalender

Helt på grensen til bullish

Edit:

Dingding, slutter uken med et solid rykk

6 Likes

Kitron øker marginambisjonen

Kitron increases margin ambition

NOTE fikk smellen tidligere i uken, og markedet er heller ikke nok overbevist av Kitron sin CMD til å fortsatt holde aksjen bullish.

Så da er det tilbake i nedtrend og ny test av støtten som holdt sist.

3 Likes

Hva sier ekspertene? Tenker særlig på han private investoren

Bråstopp i veksteventyr | Finansavisen

Får vi et par setninger om Kitron post guidance, Ravioli?

Jeg er meget komfortabel her. Mener bunnen er 35 kroner. Jeg ser ikke noe EPS for 2024 lavere enn 2,80 til 3. Hvis multippelen ganges med 12 da får vi 35 kroner. Jeg tror multippelen ila. 2024 blir høyere og jeg tror gevinstutsiktene heves, hvilket vil prises opp aksjen til over 40.

Jeg blir faktisk veldig overrasket om denne ikke bikker 40 kroner ila. 2024 når usikkerheten er forbi. Det er en strukturell tilvekst i markedet på 7-8 prosent sier alle aktørene og den kortsiktige lille slakken virker å være pga. litt lavere konsument-spend.

Hvis dette er bunnen i konsument-oppførsel, så er virkelig europeisk EMS på et godt sted. En liten nedjustering i guidance på konsument-bunnen? Jeg liker det scenariet.

Kursen er 31 kroner? :see_no_evil:

Spørsmålet blir jo om det er kortsiktig eller ikke?

1 Like

Satser å at motvind fra makro kommer til å bli veiet opp av at mange vil flytte produksjon hjem fra Asia. De er jo også herlig diversifisert.

Kursen er 31 kroner, Christian. Det stemmer! Jeg snakker om fair value range, med bunn 35 kroner og topp 45 kroner.

Enig at spm. om kortsiktighet er relevant, men jeg tror på masse defense spending etter jul veier opp. Jeg tror Ukraina/NATO bare blir mer aktuelt utover 2024 og at den litt kjølige interessen vi ser nå er forbigående. Kitron har vel stor nytte av sin kontaktflate med myndigheter, men her er jeg ingen ekspert.

1 Like

Jepp, re-shoring er den “sekulære trenden” i EMS som skal gi årlig vekst på 7-8 prosent, ja.
I hele bransjen skal man tro bransjen selv. Men det vil såklart ikke være helt jevn vekst… Og siden når kunne man ta alt et aksjeselskap sier for god fisk?

Det høres riktig ut.