Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

Skjønner ikke det der jeg heller. Hva er det folk ikke forstår eller frykter? En eventuell emi for oppkjøp er jo noe annet enn å trenge penger til drift etc.

Det er jo en veldig sur børs nå, trolig forklaringen på at det ikke er flere kjøpere.

3 Likes

Absolutt, men trodde da kanskje flere søkte litt “sikrere” havner. Ingenting er sikkert, men resultater svart på hvitt er jo en god indikator :slight_smile:

1 Like

En annen forklaring er aksjens meget gode utvikling de siste 12 månedene. Potensielle kjøpere blir fort litt skeptiske hvis aksjen har steget mye siste 12 månedene og andre blir fristet til å ta gevinst.

1 Like

Ja, det er helt sikkert noe av forklaringen det også, selv om oppgangen siste 12 månedene ikke er helt grunnløs.

Jeg vet at det er vanskelig å tenke sånn, men er det ikke bare bra for aksjonærene om kursen er lav? Er det på 4 kroner ledelsen får masse opsjoner? På den annen side kanskje de fortjener det etter å ha levert topp resultater.

De har hatt valutamedvind, men på den annen side har de klart seg godt mot oljenedturen, så det er ikke bare flaks. Helse og forsvar er gode sektorer å være i dersom konjunkturen får seg en knekk.

2 Likes

Solgte litt i dag på 4.06. Bare fordi børsen er så sur. Har nesten ikke aksjer nå. Kun Bakkafrost og noen rester igjen i diverse. Er positiv til Kitron, men akkurat nå er det kjekkest å sitte i cash og vente på muligheter. Kjøpsordren er allerede lagt inn både her og i ThinFilm. Har ingen kjøpsordre i funcom enda. Vet ikke om jeg gjorde rett. Men nå er jeg fornøyd med alle gevinster. Store eller små.

Andre som ser på webcast’en nå ?

Desverre jobber takknemlige for tilbakemelding

Samme her. Er noen som må gjøre ordinært arbeid for å holde hjulene i gang :wink:

1 Like

De sier at oppkjøp kommer til å bli håndtert med cash + bank :slight_smile:

Jeg må si at jeg liker det jeg hører. De snakker om 10% organisk vekst per år med mål om revenue på 3000mill NOK i 2020. Jeg har irritert meg litt over de billige opsjonene ledelsen har fått men når man ser det som de har fått til i 2015 og planen framover så ser man at dagens ledelse har et mye større fokus på å skape aksjonærverdier enn de som har styrt tidligere.

4 Likes

Her er pdf.en med info :

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=394698

og selve webcast’en blir tilgjengelig her slik at dere kan se den når dere har tid :slight_smile:

http://kitron.com/Investors/Reports-and-presentations/

3 Likes

Morsom greie:

Rosinen i elgpølsa? Det hele monteres sammen av norske Kitron. Riktignok skjer dette i Litauen.

Liker at volumet bare ser ut til å vokse. :wink:

limer inn denne fra Troll Leif på HO som skriver mye klokt om Kitron:
Dette var en nesestyver for emisjonstrollene som har florert her inne, ser ut som fabrikken er finansiert og klar til å tas i bruk i slutten av året. Samtidig ser det ut til at de blir enda billigere leie etter at det har tatt i bruk fabrikken. Blir jo bare bedre og bedre dette.

Kitron kommer att hyra den nya lokalen som blir inflyttningsklar i slutet av året. Företaget har redan tagit en engångskostnad för flytten på 1,4 miljoner norska kronor och kommer att anpassa lokalen för 8,5 miljoner norska kronor. Bland annat behövs speciella säkerhetsrutiner och zonindelning för att kunna tillverka försvarsmateriel.

Samtidigt räknar Kitron med att halvera hyran efter flytten.

http://www.etn.se/index.php?option=com_content&view=article&id=61891&via=f

4 Likes

På HO har de jo lenge snakket om emisjon pga ny fabrikk i Sverige. Ganske grei avklaring dette og så har de jo allerede brukt tilsammen 100mill i 2014/2015 på å oppgradere fabrikkene i litauen og arendal slik at når dette er gjennomført så er alle fabrikkene der de skal være.

1 Like

Ser at jeg kunne fått aksjene billigere i dag :slight_smile: Skal kursen ned på rullende P/E 5? LOL.

1 Like

Velkommen til Kitron @holmes jeg vet ikke om du har fått det med deg, men volumet er såpass lite i Kitron at nå har en kar solgt aksjer for 2500kr og sendt kursen ned 2,5% og senket markedsverdien til Kitron ned med 17MNOK. Det er rett og slett ikke interessant å følge med på utviklingen dag-for-dag, det reflekterer ikke den faktiske utviklingen til Kitron.

… det er mao en aksje man aaaaaaaaaaldri burde sette stop-loss i. Da går man garantert på en smell. 7. januar dumpet kursen ned i 3,16, mest sannsynlig pga noen som satt med stop-loss. :wink:

Etter den svake reaksjonen fra Q4-tallene å dømme, så tror jeg de må levere bra tall i fire kvartaler til, ikke to, for å kunne begynne å nærme seg 6kr. Markedet er rett og slett veldig skeptisk.

3 Likes

Operasjonell cash flow ser i hvert fall bra ut.

4 Likes

Kitron er en billig måte å få eksponering mot luftforsvar.

Saab og Lockheed Martin gjør det bra

Saab ett säkert kort
För dig som söker stabila aktier när det stormar på börsen kan Saab vara ett utmärkt alternativ. Vd Håkan Buskhe visar upp ett starkt bokslutet med en bättre försäljning än väntat och framtidsutsikterna är riktigt bra.

http://www.privataaffarer.se/borsguiden/kommentar-saab-ett-sakert-kort-842806

Vinstökning för Lockheed Martin
Den amerikanska försvarskoncernen Lockheed Martin redovisar en nettovinst på 933 miljoner dollar för fjärde kvartalet i fjol. Det kan jämföras med nettovinsten på 904 miljoner dollar samma kvartal 2014.

Luftforsvar er det segmentet som har sterkest vekst og sto for 27.4 % av inntektene 2015

2 Likes

Min konklusjon er at Kitron fortsatt ser veldig billig ut. Det morsomme? Vel, når jeg åpnet regnearket over, så hadde jeg lagt inn estimatet for Kitron ved Q4-tallene på 4kr. Synes jeg traff bra når fasit ble 4,05.

Forklaring til tabellen:
4Q = summen av siste fire kvartaler
Low = 4Q Ebitprofit *12
High = 4Q EBIT/profit * 18

Som jeg ser det, så burde kursen vært mellom 5 og 7kr nå og da har jeg egentlig ikke tatt høyde for at Kitron lykkes i det hele tatt med veksten de sikter på.

5 Likes