Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

Posisjonering frem mot rapporten, tro? :slight_smile:

Aksjen har jo gått 20-30% på hver rapport de siste tre kvartalene, så hvorfor ikke? De har jo guidet at det fjerde kvartalet i 2015 skal bli like bra/bedre enn de forrige. :wink:

3 Likes

Tenkte mere på om det var det som foregikk nå, ettersom den la på seg litt i dag etter mange stille dager. Eller om det var noe annet jeg ikke hadde fått med meg :blush:
Jeg er lasta nok :slightly_smiling:

Meget spennende med Kit nå, tror de gjør alt riktig som kjører kapitalmarkedsdag nå vil vekke “sovende” hus og investorer generelt att ikke flere har fått opp øynene for denne er en gåte. Men tror at når de smeller her får vi nyttårsaften i reprise vi som sitter med denne .

2 Likes

Det jeg lurer på er hva resten av dere forventer av Kitron? Jeg tror de begynner å nærme seg potensialet resultatmessig. Kursen har endel å gå på, men jeg har da som utgangspunkt at resultatet holder seg på samme nivå nå, forskjellen er at de har klart å levere det over tid.

Er glad jeg har hatt en forholdsvis grei pot i Kitron nå når der har stormet som værst. At den begynner å klatre litt gjør meg heller ingen ting. Jeg er long og forventer forhåpentligvis en pen økning i tiden som kommer

1 Like

Jeg tror de fremdeles har en del å gå på men er usikker på hvor mye. Det burde iallfall være mulig å komme opp på samme revenue som i 2008 ( 2269 MUSD ) med hakket bedre marginer.

Det er veldig mange som fremdeles ser på hva som har skjedd siden 2009-2010 og da har det jo stort sett vært for dårlige marginer/resultat. Blir interessant å se om Q4 blir bedre enn Q3 og hvilket nivå utbytte vil ligge på. Med tanke på at de nye opsjonene til ledelsen også er knyttet opp mot kursen så virker det iallfall som om de forventer at “ting går rett vei” de neste 3 årene.

Helt enig med din konklusjon her.

Helt klart, det er derfor jeg ikke har kjøpt meg mer opp underveis. Ett kvartall er litt lite data for å si at de har snudd skuta. Hvis de klarer fire kvartaler til med gode marginer, så tror jeg mye av den skepsisen vil være borte, og kursen vil gå tilsvarende.

1 Like

Klarer de 4 kvartaler til med samme eller bedre margin enn de hadde i Q3 så kan det være 2016 blir like kjekt som 2015 :slight_smile:

1 Like

Nå er Kitron min største enkeltaksjepost. Snitt 3.86. At den stod så sterkt gjennom fallet gir meg en veldig ro med denne nå.

1 Like

Kitron har levert så det holder de siste kvartalene, de hadde i Q2 2014 6,9 Mill i EBIT og 1,5 % margin til i Q3 2015 26,3 Mill EBIT og 5,6 % margin. Jeg ser ivertfall på dette som meget positive tall. I tilegg ble det sagt på Q3 presangtasjonen att Q4 blir bedre enn Q3 og att Q4 normalt er ett sterkt kvartal for Kitron.
De holder jo også kapitalmarkedsdag i forbindelse med fremleggelsen, håper husene kjenner sin besøkelsestid og oppdager denne juvelen av ett norsk selskap. Kursen er altfor lav i forhold til resultatene selskapet leverer, fatter ikke hvorfor ikke ett eller flere hus følger Kitron, er ikke jobben deres å skape verdier for kundene sine? Lavt volum i aksjen gir jo ikke rare kurtasjen så da gidder de vel ikke. Hadde de anbefalt sine kunder Kitron ved nyttår 2015 da kursen sto i 1,83 og nå ligger vi å vaker ± 4 kr, kunne de virkelig slått seg på brystet. Men neida ikke ett ord om Kitron fra noen hus… Håper noen tar til vett etter kapitalmarkedsdagen og ett forhåpentligvis godt Q4.

3 Likes

Kan vel ikke klage på dette :

“Kitrons driftsinntekter i fjerde kvartal utgjorde 525 millioner kroner, en
økning fra 476 millioner i fjerde kvartal i fjor. Driftsresultatet (EBIT) var
33,6 millioner kroner, mot 14,3 millioner i fjor”

“Kitrons styre har vedtatt å foreslå et utbytte på 21 øre per aksje for 2015, til
behandling på selskapets generalforsamling. Fjorårets utbytte var 5 øre.”

“Utsikter
For 2016 venter Kitron driftsinntekter på mellom 2.050 og 2.250 millioner kroner
og en driftsmargin (EBIT) på 5,3 til 6,3 prosent. Veksten drives av økt
etterspørsel innen sektorene Industri og Forsvar/Luftfart. Lønnsomhetsøkningen
drives av tiltak for reduserte kostnader og forbedret effektivitet.”

5 Likes

Det kom en liten justering i utbyttepolicy’en også :

“The Board of Directors of Kitron has revised the company’s dividend policy. Kitron will pay an annual dividend of 30 to 60 per cent of the company’s ordinary net profit after tax. The range is increased from 30 to 50 per cent.

3 Likes

Steike over dobling av resultatet på nytt spent på kursen i da

Det blir veldig interessant å se hvor kursen er om noen måneder. Ikke bare er 2015 et utrolig bra år men de guider bedre for 2016. Tror det er mange som kommer til å få øynene opp for Kitron :slight_smile:

3 Likes

Flott resultat, men er det en emisjon på vei? Jeg tenker på kapitalsmarkedsdagen og
"
Kitron sees accelerated organic growth going forward, based on a strong position
in its defined market niches. In addition, the company will consider carefully
targeted acquisitions. These may be electronics manufacturing services companies
or product hardware companies with products of particular importance to Kitron’s
customers."

Det kan jo tynge aksjen bitte litt, men etter den meget gode kursutviklingen har aksjonærene råd til det.

Kjøpspostene i KIT er jo enorme. Med tanke på resultatene til KIT så er det jo naturlig at det ikke ligger mer enn 3400 på kjøp…

Vil jo anta at med resulatet for 2015 + guiding for 2016 så har de andre mulgheter enn emisjon for å finansiere et eventuelt oppkjøp.

EDIT: tror heller ikke på emisjon før ledelsen har fått opsjonene sine :wink:

Hvis emisjonen gjøres på samme måte som med Starbreeze, hvor oppgjøret for oppkjøp gjøres i aksjer, så ser jeg ikke helt problemet. Forutsatt at man tror ledelsen faktisk gjør lønnsomme oppkjøp da. :wink:

3 Likes