Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

Noen som har tilgang til hvilket grep som anbefales?

Jeg liker ikke dele hele artikler, men siste avsnitt av en artikkel som egentlig bare er avskrift av en analytikerrapport er vel greit.

Ifølge Trondsen tar verken Kitrons guiding for 2024 eller konsensusestimater høyde for noen forbedringer i 2024.

Arctic-analytikeren mener derimot at selskapet kan dra nytte av redusert lagerreduksjon og økende etterspørsel blant kunder over tid.

– Det er dårlig visibilitet for når volumet bedres for Kitron, men estimatene er konservative og derfor ville jeg eid aksjen før dette, konkluderer hun.

Trondsen forventer en gradvis forbedring for Kitron i 2025, med en omsetningsvekst på elleve prosent fra år til år – syv prosent ekskludert forsvarssektoren.

– Til slutt har Kitron opprettholdt en driftsresultatmargin på ni prosent, som er betydelig under normalnivå, så når volumet bedres kan vi få en kortsiktig sterk margin, sier hun.

Meglerhuset har for øvrig et kursmål på 42 kroner pr. aksje.

Videre venter det en nedgang i omsetningen på 13 prosent i 2024, etterfulgt av en omsetningsvekst på elleve prosent i 2025 og 2026. For tredje kvartal ligger de noe over konsensus, og venter en omsetning på 157 millioner euro, og et driftsresultat på 14 millioner euro.

edit: formatering

3 Likes

vet vi hva som kan anses for å være normalmargin?

Kan leses fra årsrapporter om du vil vite eksakt år for år. Kitron har ikke brukt å ha veldig sterke driftsmarginer, 9% er ikke dårlig for Kitron.

2 Likes

Den lå lenge på 6-7%, men de har gjort effektivitetsforbedringer for å få opp marginen. Det handler også om markedet.

2 Likes

Syns det ser ut som/generelt at flere top 50 aktører har økt siden juli ish, mens det er færre som har redusert. Dette gjenspeiles ikke akkurat på kursen, og er også en annen tendens enn i kvartalet før der igjen. Spesielt den state street kontoen på 7. plass, og BNP paribas bla.

Noen som har sett det slik før. Kan det være en posisjonering for neste kvartal? Q3 har vel ikke tendert til å vært det verste kvartalet om jeg husker riktig? pluss at vi venter vel fortsatt på flere anbud

1 Like

Ser Note senker sine prognoser for q3 og q4 så tror nok fort nedgangen er priset inn her… får man en liten dip her tror jeg blir veldig godt kjøp

Hehe, var nok ikke helt priset inn. Vanvittig hvor svak den har vært siden dette feilede forsøket på å bryte opp i sommer.

Hele chart setupen fra i våres er å bare å kaste rett på dynga, nå er det nesten i spill om den skal falle tilbake i nedtrenden fra ATH, selv om jeg ikke akkurat tror det.

3 Likes

Aksjen er ganske dyr på 30kr. Ca P/E 15 for 2024 estimat. Reaksjonen etter Q2 var helt absurd. Jeg eier ikke noe nå, men det er jo en spennende aksje. Litt for spennende vil kanskje noen si? Synes Note ser bedre ut bla pga balansen.

1 Like

340 k aksjer gikk i auksjonen og avsluttet 3% ned. Blir spennende å se hvem som har solgt/fylt på i neste uke

1 Like

Kitron revises outlook for second half 2024

1 Like

Kitron justerer utsiktene for andre halvår 2024

Ouch! Der kom meldingen man frykta med note sin melding. Tilliten blir jo dårligere i bransjen av dette…

1 Like

Når du sier tillit, så mener du egentlig troen? :stuck_out_tongue:

Problemet antar jeg er ikke-firme avtaler som ikke blir noe av/blir utsatt.

The outlook for Central and Eastern Europe (CEE) sites has not picked up as
expected. Several major customers within the market
sectors Electrification and Industry have continued to reduce and postpone
demand for the third and fourth quarters of 2024 as destocking continues and end

Riiimelig sikker på at dette er forsvarssektoren som gjør det bra

To facilitate further growth for the Nordic sites, where demand is strong, and
stabilize the load for the CEE sites, several product transfers have been
planned. Some of these transfers have been pushed to the first half of 2025
markets have not developed as expected.

Btw, kunne Kitron vært noe klarere enn dette på at det var muligheten for svekkelse?

Trenden var svak her

2 Likes

Haha ja bedre formulert det! Støtter 100 % dine tanker :slight_smile:

Fyller nok på i panikken i dag

Bare så det er sagt, poenget med innlegget mitt var at Kitron luftet tanken om svakere tider i Q2 presentasjonen. Problemet deres er at de ikke kan justere målene sine før intensjoner om ordre fra kunder blir droppet.

2 Likes

Bare et spørsmål: Kan noen si litt mer om hva som menes med connectivity mtp produktene til Kitron. Og konkrete eksempler på kunder her

1 Like

Takk. Ser ikke mye om konkrete kunder her… men jeg har lest et eller annet sted at Smartoptics er kunde hos Kitron. Tror denne sektoren har bunnet ut og kommer til å stige bra fremover, men det vil jo tiden vise.

1 Like

Aksjen ser veldig dyr ut nå. Jeg kjøper ikke noe til 28kr. EPS på ca 1,6kr i år? PMI i europa peker mot negativ vekst framover. I den lange historikken ser man at det har vært perioder på mange år med tilbakegang og stagnasjon i KIT. Man har ingen garanti for vekst. Kan fort få mange år med EPS rundt 2kr, men hvem vet? Ledelsen i KIT og Note vet ikke hva som skjer 6mnd fram i tid heller (ref. resultatvarsel).

1 Like