Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

Bud på svenske Partnertech som minner litt om Kitron, 25% premie.

Av Scanfil, som såvidt jeg ser også eier 33% av Kitron?

1 Like

Det virker som det er Sievi Capital som har 33% i Kitron, men Scanfil og Sievi var tidligere samme selskap?

De skiftet vel navn fra scanfil til sievi :

http://www.sievicapital.fi/web/eng/Investors.208.html

1 Like

Jeg leste også det, men ser samtidig at begge selskapene er notert i Helsinki. Scanfil steg 6% på nyheten i dag.

Fra den linken jeg postet :

"Investment Company Sievi Capital was born in the business transfer from Scanfil plc in 2008.
Due to the investment activities Scanfil plc’s name was changed to Sievi Capital plc in the spring of 2011. Board of Directors of Sievi Capital plc accepted demerger plan on 8th of November of 2011, pursuant to which Sievi Capital Plc demerged at the beginning of 2012 into two independent listed companies, Investment Company Sievi Capital plc and contract manufacturing company Scanfil plc (founded 1976). "

1 Like

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20150527.GlobeNewswire.1924095

Kitron, er ledende skandinavisk selskap innen
elektronikkproduksjon, foretok onsdag den offisielle åpningen av sitt nye
produksjonsanlegg og senter for ingeniørtjenester i Kaunas. Dette er et viktig
produksjonssenter for Kitron og understreker den strategiske betydningen av
virksomheten i Litauen.

  • Kitron prioriterer høyverdisegmenter av næringer med krav som går utover
    konkurransedyktig pris - segmenter der spesialkompetanse er nødvendig, der
    feilmarginene er ekstremt små og der evnen til å håndtere komplekse og endrende
    kundebehov blir verdsatt. Tjenestedelen av denne virksomheten, og spesielt
    avanserte testutviklingstjenester, er økende. For å gjennomføre denne strategien
    spiller våre folk i Kaunas og utvidelse av anlegget vårt her en helt avgjørende
    rolle, sier Peter Nilsson, konsernsjef i Kitron.

En investering på 7 millioner euro i det nybygde anlegget på 5 000 kvadratmeter
gjør selskapet i stand til til å utvide det eksisterende produksjonsområdet til
13 000 kvadratmeter og skape ytterligere 60 arbeidsplasser. Fra nå av vil
selskapet ikke bare produsere i Litauen, men også utvikle nye produkter, med
spesielt fokus på ingeniørtjenester. Ingeniører vil utføre prototyping,
oppfølging av produktdesign, komponent-ingeniørtjenester og tjenester innen
prosjektledelse.

3 Likes

Sluttkursen i dag, 2,77 er den høyeste Kitron har hatt på rundt regnet fem år. Lavt volum, men det er er det så å si alltid i Kitron.

Utvidelse i lavkost-land burde gjøre litt for marginene, så synes jeg dette ser rimelig bra ut. Greit å ta med seg at de omsetter for nærmere to milliarder kroner, så en liten forbedring i marginene vil slå veldig positivt ut.

2 Likes

Tror Kitron kan bli en solid utbytteaksje hvis de forsetter som de har gjort i de siste kvartalene. Earnings per share var 0.14(0.10 kom fra Q4) for hele 2014 mens den var 0.08 i Q1 2015. Jeg er fremdeles litt spent på hvordan flyttingen i Arendal vil påvirke 2015/2016 men får håpe de har kontroll.

1 Like

Jepp gjeld vs egenkapital er svært lav, så alt overskudd kan mer eller mindre gå til utbytte.

1 Like

Helt klart spennende…en typisk aksje der det er en fordel å være småsparer. Litt vanskelig å ta en posisjon her for et fond hvis de må inn med 50 millioner for at det skal ha en betydning i porteføljen (og helt umulig å komme ut igjen hvis det mot formodning ikke skulle gå bra) :slight_smile:

2 Likes

Hva i all verden er det som gjør at KIT er en så dau aksje?

Er det utsiktene?:
For 2015 forventer Kitron vekst og en klar forbedring i lønnsomheten. Veksten
drives av økt etterspørsel i sektoren Forsvar/Luftfart for det amerikanske og
norske markedet, samt økning i Energi/Telekom og Industri. Offshore/Marine-
sektoren vil reduseres på grunn av situasjonen i oljeservicemarkedet i Norge.

I utsiktene er det eneste minus jeg kan se oljeservice som er på vei ned pga lav oljepris.

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20150422.GlobeNewswire.1913192

3 Likes

I Q1 2015 var offshore/marine 10% ( i Q1 2014 var den nesten 20% ) av omsetningen til Kitron så er begrenset hvor mye denne delen vil påvirke. Kitron har jo vært en sykt kjedelig aksje i mange år med mange restruktureringer og det er nok en av grunnen til at den er dau. En annen grunn er jo at top20 sitter på ca 85,6% av aksjene så det er få aksjer tilgjengelig.

Jeg tror at hvis Kitron klarer et par kvartaler til på nivå med q4 2014 og q1 2015 så vil både kurs og utbytte være på et annet nivå enn det er i dag :slight_smile:

1 Like

Fordelen er at det går an å kjøpe små volumer etter at de leverer bra tall. Markedet lagger rett og slett.

Veldig stor eierandel er konsentrert til de tre største

http://kitron.com/Investors/Shareholder-information/20-largest-shareholders/

Jeg leser siste rapport og alt går ikke like bra, men totalen er god:

Revenue growth fueled by increased demand in defence

Kitron’s revenue in the first quarter was 8.0 per cent higher than last year, and amounted to NOK 470.6 million (NOK 435.8 million). Revenue in the market sector Defence/Aerospace increased by 49.1 per cent, Energy/Telecoms was up 9.4 per cent, Industry increased by 29.7 per cent, Medical equipment decreased by 7.6 per cent and Offshore/Marine was down 44.7 per cent compared to the first quarter of 2014.

Jeg vurderer en større investering i denne, men at aksjen er så dau skremmer meg litt må jeg innrømme.

http://hugin.info/197/R/1913192/683152.pdf

2 Likes

Ja det er ikke lett å komme seg ut av KIT hvis man sitter med mye aksjer. Etter Q1 tallene var det uansett brukbar aktivitet og da hadde det vært mulig å komme seg ut selv om man satt med en del aksjer. Vet ikke hva du definerer som “en større investering” men selv Nordea med 1.8mill aksjer burde ha mulighet til å komme seg ut på de volumene som var rundt Q1.

Noen hundre tusen kr er for meg en større investering.

Ser i rapporten at total kortsiktig gjeld er økt til 644 millioner kr, der leverandørgjeld og lån er de største postene. Jeg prøver å finne ut hvorfor prisinga er så lav som den er, et eller anna må nok skjule seg i regnskapet.

http://hugin.info/197/R/1913192/683152.pdf

1 Like

@Alex jeg tror prisingen er så lav fordi de så å si ikke har tjent penger de siste fem årene og kursen har sakte vært på vei nedover. Mao, det har sett ut som skuta aldri kom til å komme på rett kjøl. De har nå hatt ett bra kvartal/år, men det hadde de også for fem år siden.

Jeg tror kursen vil gå opp for hvert godt kvartal de klarer å levere framover, det vil være beviset for at de er på rett vei. KOA var i en tilsvarende situasjon for noen år siden, der gikk kursen 3x når markedet til slutt forstod hva selskapet var verdt.

Jeg tviler på at det er noen svin på skogen her, ellers hadde vi neppe sett innsidekjøp.

2 Likes

http://www.ablikk.no/index.cfm?event=doLink&famID=443716&frontFamID=393414

“Dag Songedal går 5. juni av som administrerende direktør ved Kitron. De ansatte ble orientert om lederskiftet på et allmøte klokken 14 i dag.”

3 Likes