Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

Tippet jo att vi kom til å ligge rundt 6,30 hvis Kitron fikk ny stor kontrakt , snakk om skivebom.
Kitron ble tildelt en kontrakt på inntil 1000 mill, kursen i dag er ikke opp med ett øre engang fra der den lå før kontrakten ble meldt.
Får håpe att de store som skulle selge seg ut er nogenlunde ferdige nå…

1 Like

Det er en kontrakt over 20 år, så bare på 50 mill i året.

Kitron går på bra resultater, lite annet.

3 Likes

Bare 50 mill i året?
Det er ca 2% av årlig guidet omsetning de kommende år.
Jeg skulle ønske at mitt firma kunne sikre slik omsetning.

2 Likes

Har hørt flere som har sagt at det er kun 50 mill i året men det er slike kontrakter som kommer til å legge grunnlaget for gode resultater & utbytter i årene som kommer. Trenger bare 4-5 slike kontrakter for å klare vekstmålet på 10% i året :wink:

2 Likes

Anbefaler å se denne hvis du er interessert i Kitron.
Her kommenteres det noe jeg har messet om i tidligere innlegg angående Kitron.
Viktigheten av å lande kontrakter med selskaper som er verdensledende på sine områder gir Kitron masse gratis markedsføring. Ikke bare innenfor forsvar men også innenfor andre segmenter i markedet som trenger høyteknologiske komponenter. Etter flere store kontrakter med verdensledende selskaper fikk de for eksempelvis en stor kontrakt med Dentsply Sirona verdens største leverandør av profesjonelle dentalprodukter og -teknologier . Jeg mener att dette viser, att man ikke bare kan se på tildelingen av en kontrakte isolert. Men att vi må se på disse tildelingene, som ett springbrett for Kitron til å nå ut til nye “high class” kunder. Viss Kitron ikke hadde klart å karre til seg disse "Flaggkontraktene"
ville de ikke engang blitt vurdert av disse andre multinasjonale selskapene som nå tildeler Kitron kontrakter. Jeg holder på det jeg har skrevet før, att de store eierene som nå har valgt å selge seg ut av Kitron har gjort det av andre grunner enn at selskapet går inn i en dårligere periode igjen. Ved Q4 kommer vi til å se att backloggen til Kitron, er godt over en milliard kroner . Jeg tror Kitron bygger opp verdier og effektiviserer selskapet slik att de er klare til å ta det neste steget for å vokse ytterligere og gi eierne sine ennå bedre profitt. (Les høyere aksjekurs :grinning: )
Ett skritt på denne veien var å flytte inn i ny spesialtilpasset fabrikk i Kilsund, ett annet er jo att de flytter inn i nye fabrikklokaler i Sverige nå hvert øyeblikk, disse eier ikke Kitron men de har fått tak i , ifølge dem selv, lokaler som var mye bedre tilpasset det Kitron produserer og som en bonus betaler de bare det halve av det de betalte før. Jeg tror på ett knallsterkt år for Kitron i 2017 og selv om noe av produksjonen ble utsatt i Q3 er ingen kontrakter kansellert og vil jo føre til att når de settes i gang kommer dette oppa det andre som var planlagt for perioden. Kitron har nå med disse nye lokalene rustet seg for vekst og størrelsen/tempoet i tildeling av kontrakter viser oss att det er nettopp det som skjer. Det er bare det att de som ikke følger Kitron tett nok, ikke har fått det med seg ennå. Jeg tror fremdeles på att vi runder 9-10kr innen utgangen av 2017.

4 Likes
3 Likes

Liker kursutviklingen i Kitron om dagen, vi siger oppover :slight_smile:

Med over 100 nyansettelser bare i Litauen det siste halve året, fortsetter grafen å stige. Regner med det kommer endel nyansettelser i det nye fabrikklokalene i Jønkøbing også etterhvert.

Etter at du har trykket på linken, KLIKK på grafbilde.

Når man ser på denne grafen så tyder mye på at de har nok å gjøre, noe som kan tyde på att vi får ett godt kvartalsresultat, Q4 er normalt bra, kommende Q4 kan bli ekstremt bra.
Edit. takk til Troll Leif på HO for linken.

7 Likes

Genial måte å få et hint om omsetningen før tallene kommer. Tror jeg dropper å vekte ned i Kitron som jeg drev å vurderte nå.

3 Likes

Men det er vel ingen bombe at de utvider i Litauen (og sverige )?

“Due to the strong revenue growth, Kitron decided to increase production
capacity by investing in two new SMT lines, one in Lithuania and one in
Sweden. They will be in place in the fourth quarter 2016 in Lithuania and
in the first quarter 2017 in Sweden.”

1 Like

Ingen bombe, men en fin bekreftelse. Q1 - Q3 har kommet litt lavere enn jeg forventet, så da er det godt å se tegn på at Q4 kanskje vil svare til forventningene. Forhåpenligvis så 2016 kommer i øvre sjikt av den nåværende guidingen.

Hadde ikke vært feil med 600mill i Q4 :wink:

14 nye i Litauen hitil i Desember…

Kitron på topp 10 i norden hos investech i dag.

Grei trend fra Kitron, lineær stigning på 2,73kr i året som den har holdt i snart to år:

5 Likes

Pluss betalt utbytte og. Not bad.

Skulle ha hørt på @nofun ass

Hvem skulle visst det er penger i krig.

1 Like

Kongsberg er attraktivt priset kontra ting i usa, og om Europa skal ruste opp…

Defence/Aerospace står for ca 27% av omsetningen i Kitron, så å si at det er penger i krig er veldig lite dekkende for hvorfor de tjener penger. De andre sektorene er, sortert etter størrelse: Industry, Medical devices, Energy/Telecoms og Offshore/Marine. Det er industri-sektoren som har helt klart størst vekst. Offshore/Marine er forresten så å si helt utradert.

En av styrkene Kitron har er at de har mange ben å stå på, så selv om ett av bena kollapser fullstendig, så klarer de å omstille seg og få inn kontrakter fra en annen bransje.

5 Likes

Jeg sjekket top20 og dette er de 4 største endringene :

MORGAN STANLEY & CO. INTERNATIONAL +743k
SWEDBANK GENERATOR +1550k
SKANDINAVISKA ENSKILDA BANKEN S.A.+470k
UBS SWITZERLAND AG er ute av top20 som vil si at de har solgt minst 1.7mill aksjer.

6 Likes