Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

USA:KOSTNADER UNDER KONTROLL I F-35-PROGRAMMET -US AIR FORCE

09:31
Oslo (TDN Finans): General Chris Bogdan i det amerikanske luftforsvaret, som er ansvarlig for F-35-programmet, sier at kostnadene er under kontroll og at perioden med overskridelser i utviklingen av det nye flyet i stor grad var over i 2011.



Det skriver The Wall Street Journal mandag kveld. 

USAs påtroppende president, Donald Trump, har tidligere uttalt at kostnadene ved utviklingen av flyet er ute av kontroll. 

KO [email protected]

TDN Finans, +47 21 95 60 70

Det er vel Trumpern som er ute av kontroll…

1 Like

Ja for det er jo nesten ingen offentlig finansierte prosjekter hvor kostnadene løper løpsk…

1 Like

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=416822

(2016-12-23) Kitron ASA plans to host a capital markets day in Oslo, Norway, on
16 February 2017 to provide insight into ongoing and future trends in Kitron’s
markets and operations. There will also be a progress report related to the
strategic and financial targets and ambitions presented in February 2016.

Senior management and board members will be present, and there will be a
question and answer session.

The event will start at 11:30 am and take place at Felix Conference Centre in
Oslo, Norway.

5 Likes

Ny kontrakt til Kitron :slight_smile: http://aksjelive.e24.no/kitron-med-avtale-til-300-millioner-kroner/1482824012729

4 Likes

Herlig!

Jeg tror dette blir et godt selskap å sitte med i 2017.

1 Like

Helt enig Hocki. det som gjør att vi har tatt en pust i bakken en periode nå, er att veldig mange aksjer har skiftet hender i høst. Dette har helt klart lagt en demper på kursutviklingen, da disse store postene har blitt solgt med noe rabatt i markedet. Spenningen nå er om de som sitter med store poster i dag vil sitte eller det er flere som vil ut og finne nye jaktmarker.
Har fremdeles klokketro på Kitron og det eneste som kan få meg til å skifte mening er om ledelsen må ta ned guidingen sin. Liker att backloggen øker for nesten hvert eneste Q. Kitron er nå godt rustet til å ta imot alle disse store ordrene ved de nye fabrikkene/produksjonslinjene i Norge og Sverige .

3 Likes

300mnok over tre år, eller 100mnok i året er veldig bra

1 Like

Alle monner drar, så dette blir bra! :smiley:

De 2 siste kontraktene gir vel en vekst på rundt 7% for 2017 :slight_smile:

3 Likes

Hvor mye vekst har de guidet?

De har snakket om 10% i året og 3milliarder i omsetning i 2020. Havner de på 2,1 i omsetning i år trenger de ca 9.3% per år for å klare 3 i 2020.

1 Like

Nå er det sikkert noen utgående kontrakter også, men 7% vekst i 2017 før året er startet… HELT ok spør du meg :smiley:

3 Likes

Begynt å se litt på dette selskapet som jeg bevisst har unngått da jeg trodde de var involvert i våpenproduksjon (husker jeg leste noe om det for lenge siden). Nå har jeg lest litt mer og skjønner de ikke produserer våpen :smiley:

Lette etter kursmål, takk for Pirato’s kursmål, men det virker da som mye av oppsiden er tatt ut siden den har doblet seg i år?

De produserer mye komponenter til våpen. Eller for å si det sånn uten Kitron er det veldig mye våpen som ikke funker. Det er også en av grunnene til at KIT kan bli en av børsens vinnere for 2017, fordi Trump kommer til å tvinge europa til å ruste opp.

2 Likes

Er det mulig å sjekke hvilke type våpenkomponenter de produserer og hvem kjøperne er?

Kongsberg er en av hovedkundene dems, Så du må bare søke opp hva de lager. Men er jo for det meste elektronikk KIT lager ( korriger meg @nofun om jeg tar feil).

Så det begrenser litt hvilken type våpen de “deltar i”.

1 Like

Ja, er det bare jeg som har moralske kvaler om å kjøpe aksjer i våpenproduserende selskap? Noen som eier KOG her f.eks? :smiley: (sier ikke at KIT lager våpen, det ser ikke slik ut - hvis kunder ønsker å bruke komponenter til våpen er det ikke det samme som å lage våpen).

1 Like

Personlig egentlig ingen kvaler. Våpen er desverre et verktøy i den politiske verktøykassen og jeg er glad at vi har et par solide produsenter her på berget. Og somsagt Kit lager bare komponenter.

KIT lager kun ting på bestilling (ingen hyllevarer), så jeg ser ikke helt forskjellen på å være våpenprodusent eller underleverandør. De driver med veldig mye annet dog, ca 25% av omsetningen er fra våpenindustrien.

Personlig mener jeg at Norge må ha et forsvar, og at et forsvar må ha våpen. At jeg derfor ikke kan sitte med aksjer i en våpenprodusent blir veldig rart.

Samtidig så er jeg svært kritisk til norsk, amerikansk og russisk innblanding i andre lands borgerkriger. Det er jo ikke til å stikke under en stol at det er flere land hvor man får borgerkriger pga ekstern innblanding. (Det er også land som går opp i flammer helt på egen hånd). Det norske militæret har kun noe i andre land som jeg ser det hvis: de er invitert dit som en fredsbevarende styrke, eller for å forsvare et land fra angrep. F.eks. Iraks angrep på Kuwait.

2 Likes

Det norske millitæret slapp flest bomber i Libya. Og var dermed ansvarlig for å utløse flere kriger og flyktningskrise. Og nå kjøper vi angrepsbombefly i stedet for det beste forsvarsflyet for hjemmelige trakter. Som hadde vært JAS Gripen. Et svensk selskap. Neida, vi gikk for angrepsflyet fra uniten. Lurer på hva de skal brukes til…mer av det samme?

5 Likes