(Kursen er tatt når kvartalstallene kom, så de lagger litt, og ikke helt nøyaktige midt på)
Sett i lys av grafen over, så skjønner jeg ikke at du turte! Kitron hadde jo vært gjennom en fem års ørkenvandring på det tidspunktet. Jeg kjøpte mine “første” aksjer i Q1 2015, når vi satt på Q4 2014-tallene.
Kitron steg 500 prosent fra begynnelsen av 2015 til sommeren i år.
Kursen ligger fortsatt i en stigende trendkanal på lang sikt, men det gis nå kraftige varselsignaler om at oppgangen er over.
Kortsiktig er det gitt salgssignal fra en rektangelformasjon og volumbalansen er negativ. Dette viser at mange investorer de siste ukene har solgt aggressivt for å komme seg ut av aksjen.
Aksjen har gått sidelengs og mange synes nå å være usikre. Et brudd under støtten rundt 7,90 kroner vil utløse et nytt, kraftig salgssignal i aksjen.
Det interessante med slike analyser er at de ikke ser på f.eks. hvordan P/E har endret seg, og Kitron har i samme periode som de har gått opp 500% også gått fra P/E 17ish til 14ish. Innom på veien var den lenge 8-10.
Det andre er jo at det har vært plenty med rektangelformasjoner i Kitron. Mellom kvartalspresentasjonene er det ofte ganske dødt og aksjen ping-ponger fram og tilbake.
Når det er sagt, jeg forventer et mye dårligere Q3 enn Q2. Rett og slett fordi Kitron ellers burde ha sagt i oppdateringen i guidingen at de forventet å overgå toppmålet sitt. Så, der de i Q2 leverte en omsetning på 649 MNOK, så forventer jeg 530 - 570 i Q3.
Et “dårlig” eller en forventning om det dårlig Q3 kan jo være en trigger for et utbrudd nedover? På den andre siden, de har åpnet en ny produksjonslinje som de allerede har kunder til. Q4 burde jo dermed bli et bra kvartal som jeg ser det.
Enig med du. Teknisk er teknisk og fundamentalt er fundamentalt. Må ha begge deler i tankene for best resultat. Og ingen vet hva fremtiden bringer. Utbytte må også friste på toppen. Er man langsiktig ser selskapet mer solid ut nå enn for 2-3 år siden da selskapet virket for avhengig av oljevirksomhet. Omstillingsevne er kanskje den viktigste egenskapen et selskap kan ha i 2017.
2017-10-20) Kitron har signert en avtale med Kongsberg Maritime som har en potensiell verdi på 200 millioner kroner over de neste fem årene. Dette utvider samarbeidet med Kongsberg Gruppen.
Kitron vil produsere og levere eksisterende og fremtidige elektronikkmoduler og produkter til Kongsberg Maritime, samt aktivt samarbeide om design, utvikling, industrialisering og produksjon av nye produkter.
Denne avtalen er av strategisk betydning for Kitron. Vi har hatt et langvarig og nært samarbeid med andre divisjoner i Kongsberg Gruppen. Kongsberg Maritime er det største forretningsområdet i Kongsberg Gruppen, og dette nye partnerskapet har betydelig potensial for oss, sier Hans Petter Thomassen, administrerende direktør i Kitron Norge.
Produksjon vil skje ved flere av Kitrons anlegg.
Vi har gjennomført en strukturert og omfattende evalueringsprosess ved valg av leverandører. Et stort antall potensielle tilbydere har blitt invitert og evaluert på teknisk kompetanse, produksjonsdesign, logistikk- og produksjonskapasitet. Med en global tilstedeværelse tilpasset de markeder KONGSBERG opererer i har Kitron vist seg å være konkurransedyktig i et internasjonalt marked, sier Frode Kaland, EVP Supply Chain i Kongsberg Maritime.
… og den meldingen kom de med 4 minutter før close på en fredag.
Er generelt positiv til ledelsen til Kitron men, å legge ut potensielt kursdrivende info så tett på close på en fredag…
Hva pokker, dette er jo “glemt” på mandag.
Tror ikke noe på att de fikk kontrakten 10 min før close og bare “måtte” ha den ut.
Vel vel, de har gjort så mye bra de siste årene att jeg tilgir dem glatt
Her er de nok ikke i posisjon til å kunne velge. 1. april i år kom nye og strengere regler for publisering av informasjon. Avtaler, slik som Kitron kom med på fredag, må publiseres umiddelbart.
Nå må man lære å lese her.
Veksten avtar på ingen måte. Det kan komme kapasitetsproblemer med komponenter i Q4, nettopp pga. vekst i sektoren. Samtidig, så guider de for første gang en omsetning muligens over guidet intervall
Hvis man sammenligner med 2016 så var vel veksten fra q2 16 -> 17 15.2% mens den i q3 16->17 var 16%. I Q4 ser vi nok ikke den samme endringen fra 16 til 17. Havner de i det området de guider blir det ikke rare veksten i revenue
Litt morsomt at de har forbedret guidingen for 2017, men at kursen fortsatt går ned, men jeg hadde solgt trading-potten min på 8kr, hadde ikke kursen vært 7,50 nå, så jeg skal ikke klage.
Det kommer nok til å være litt dødtid i aksjen framover, det mest spennende er nok guidingen for 2018. PE er nå på 13,9 med en kurs på 7,50. Det er mao en ganske så billig aksje. Ikke bare er PE bra, men de har en positiv cash flow samtidig som de ekspanderer, de har lite gjeld og guiding du kan stille klokka etter.
Da var vi helt i bunnen av trendkanalen. Jeg tror forsåvidt denne kommer til å bli brutt framover, som jeg skrev over, veksten vil avta noe, men fortsatt være positiv. Da kan ikke aksjen fortsette å vokse til himmelen - ihvertfall ikke uten å forskuttere hva som vil skje i 2018-2020.
EDIT2:
Det irriterer meg ganske mye at jeg var inne med trading-potten min før i dag. Jeg “visste” jo hva resultatet for kvartalet kom til å være og tenkte med meg selv på morgenen i dag at det sikkert ville være lurt å selge. Av og til sitter man på alle dataene, men klarer ikke se den logiske konklusjonen før det er litt for seint. Jeg hadde kjøpt i dag hadde jeg vært litt mer forutseende.
(2017-10-25) On 25 October 2017, Espen Gundersen, board member of Kitron ASA
(“Kitron”), purchased 30 000 shares in Kitron at an average price of NOK 7.81
per share.
Following the transaction Espen Gundersen holds 30 000 shares in Kitron.