Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

Var dette en ny sak eller den fra juni ?

Ny

2 Likes

Bra støtte på 7.8.

4 Likes

Det hadde ikke overrasket meg hvis vi suste rundt 7,8 - 8,2 inntil Kitron kommer med en overraskende bra kontrakt, oppdaterer guidingen eller det bare er noen uker til kvartalspresentasjonen i 24. oktober. En måned til med veling mao?

1 Like

Så, da er det litt over en måned til kvartalstallene 24. oktober. Forrige oppdatering på guidingen var vel at de kom til å være i øvre halvdel av guidingen for 2017.

Har pratet med en kompis i Kongsberg Gruppen og det er litt “tight” der for tiden. Jeg lurer på om det vil gjøre at ting dabber av litt for Kitron framover også. Alternativt, så har de diversifisert nok til at det går helt fint.

Jeg forventer egentlig ikke så stor bevegelse i aksjen i forbindelse med kvartalsrapporten, mye er allerede priset inn og sjansen for at de overrasker med tallene er vel heller lav.

Hva jobber han med ? Trodde det primært var Kongsberg Maritime som hadde utfordringer mens det går bra for forsvarsdelen.

Han jobber i Kongsberg Protech som blir slått sammen med Kongsberg Defence and Aerospace. De skal også kutte 130 stillinger.

Ronny Lie sier at KPS har opplevd en mer krevende markedssituasjon med fallende resultater og prosjekter som strekker ut i tid, og dette gjør det nødvendig å redusere bemanningen.

@Nofun du har ikke tilfeldigvis oversikt over antall ansatte? Så det er mulig å si om de har endret seg? Riktignok så effektivserer Kitron, men ting tar tid, så inntil videre, så er det en god pekepinn på hvor omsetningen skal ihvertfall.

Tror Kitron har gjort en del for både protech og defence så er vanskelig å si hvordan dette påvirker. Totalt ser det vel uansett ut som om Kongsberg forventer at de vil ha økt ordreinngang framover.

Sjekket litt mer og fant dette :

Kongsberg Protech Systems omsatte i 2016 for NOK 2,1 milliarder
Kongsberg Defence Systems omsatte i 2016 for NOK 4,3 milliarder.

Fra Q2 :

Forventer økt ordreinngang innen forsvar

Kongsberg Defence Systems’ driftsinntekter er 12,7 prosent høyere enn tilsvarende kvartal 2016. EBITDA-marginen er på 16,6 prosent. I første halvår har samtlige divisjoner i forretningsområdet inntekter på nivå med eller bedre enn samme periode i fjor.

Kongsberg Protech Systems’ inntekter er 18,4 prosent lavere enn andre kvartal 2016, noe som i hovedsak skyldes lavere leveransevolum for nye våpenstasjoner. Det svake resultatet i forretningsområdet inkluderer negative engangseffekter.

  • Innen våre forsvarsområder er det generelt god drift og de store prosjektene leveres på plan. Det er stor internasjonal interesse for blant annet våre missiler og luftvernsystemer, og vi er godt posisjonert for betydelige kontrakter, sier Håøy.
2 Likes

Kitron har mange ben å stå på og leverer også det meste av kretskort til kontrollsystemet ABB bruker i sine HVDC anlegg.(likestrøm-mellomlandsforbindelser som gjør strømmen dyrere i Norge)
Dette er enorme full-redundante kontrollsystem med flere titalls rack-skap i hver stasjon.

http://new.abb.com/systems/hvdc/references

Det bygges for tiden tre nye anlegg i Norge. Norlink mellom Norge og Tyskland, og NSL mellom Norge og England og elektrifiseringen av Johan Sverdrup feltet.

Samme komponenter fra Kitron benyttes i ABB sine mer enn 800 FACTS anlegg globalt, hvor mange er klare for en større oppgradering.
http://new.abb.com/facts/references

5 Likes

Et litt større kjøp/salg i Kitron i dag:

1 Like

Svenskene kjøper i Kitron.

(2017-10-06) Kitron today will host an event at its site in Johnstown, Pennsylvania, to celebrate investments in expanded capabilities and the next phase of Kitron’s US presence.

The event will be attended by customers, suppliers, business partners and press.

“Seven years after Kitron opened the doors to the Johnstown site, we host this event to announce that we are ready for the next phase,” said Jason Galiote, Operations Manager of Kitron US.

Kitron has now invested in a Surface Mount Technology (SMT) line in Johnstown. This site has now all the capabilities locally to offer a complete solution to customers, spanning from PCBA, box-build to high-level assembly.

“Kitron has during the last year expanded its scope of services within sourcing and procurement, warehousing and distribution and engineering services within testing and prototyping in Johnstown. The latest investment in the SMT line will not only enable us to become a fully integrated supply partner for our customers, but will as well increase our competitiveness as a US contract manufacturer”, continues Galiote.

“Kitron established the Johnstown site primarily to provide the Defence market sector with high-level assembly, repair and overhaul services and functional testing for electronic box build assemblies. The new investments, which will add value to our current local customers, will also make us competitive for new global customers. We will continue to grow the Defence sector, but now we also have an opportunity to expand to other sectors, for instance Industry and Medical devices. We already have new contracts outside the Defence sector, and we are in ongoing discussions to expand our customer base further,” said Peter Nilsson, President and CEO of Kitron Group.

In order to handle the increased business, Kitron will hire additional staff in Johnstown.

2 Likes

Nice! Kjøpte tilbake aksjene jeg solgte på 8,49 for 7,92.

EDIT: det jeg likte best med meldingen er at de har utvidet i USA og allerede har nye kontrakter som bruker den ekstra kapasiteten. Når Kitron ansetter, så betyr det økt omsetning, og økt omsetning på greie marginer gir penger i kassa. Veldig behagelig å være investert i et firma som gjør akkurat som de guider.

EDIT: har en hovedpost også trader jeg “toppen” av denne. Posten min i Kitron var opprinnelig 100%, den var nede i 93% før dette kjøpet og er nå på 107%. Nå venter jeg bare på kvartalsrapporten som kommer 24. oktober.

Satser på at vi får en tredje fibonacci-trend tilsvarende de to første, med en kurs noe over 10kr.

5 Likes

Typisk Kitron, når de kom med meldingen, så skjedde det ingenting den første halvtimen. Så ble de rensket for aksjer opp et par prosent før det gikk tom for kjøpere. Etterhvert så har det kommet flere kjøpere på banen. Er dette startskuddet for oppgangen denne gangen?

1 Like

Tviler på at SMA50 blir brutt i dag dog, må nok vente til litt nærmere kvartalstallene, samtidig, de er bare et par uker unna.

2 Likes

Fra Troll Leif på HO.

nnlegg av: Troll_Leif (06.10.17 21:42 ), lest 25 ganger
Ticker: KIT
RE^1: KIT - NYTT ANLEGG KLART I JOHNSTOWN, VIL GJØRE ANSETTELSER
“I would think that Kitron has some exciting, positive announcements to make related to its growth in Johnstown,” JARI President and CEO Linda Thomson said.

Without going into specifics, Thomson said whenever a local business has success “it’s good for our region because it means that they’re enjoying success, and they have great workers and great talent.”

She added: “The region is ripe for growth.”

1 Like

Outlook
For 2017, Kitron expects revenue to grow to between NOK 2 150 and 2 350
million. The EBIT margin is expected to be between 5.6 and 6.4 per cent.
Revenue is now expected to be in the higher end of the indicated range.
The growth is primarily driven by customers in the Industry sector. The
profitability increase is driven by cost reduction activities and improved
efficiency

Jeg har et regneark som prøver å estimere hvor høy Revenue blir for det kommende kvartalet ved å se på hvordan Q-tallene har endret seg de tidligere kvartalene. For Q3 2017 blir formelen da (Q2 2017 *(Q3 2016/Q2 2016 + Q3 2015/Q2 2015)/2). Resultatet jeg får for Q3 og Q4 blir da 577 MNOK og 679 MNOK.

Problemet blir da at for Q1 og Q2, så har de levert 585 og 649, sammen med 577 og 679 er vi da på 2490. Mao 140 MNOK over guidingen. Noe av problemet med logikken min ser ut til å være at jeg tar utgangspunkt i 2015 og 2016. 2015 hadde et unormalt godt Q3. Hvis jeg for Q3E 2017 bruker 2014 og 2016, så ender jeg opp med 538 og 633. Dette gir et estimat for 2017 på 2405 MNOK. Dette inkluderer da at Q4 2017 vil være svakere enn Q2 2017, noe som hverken skjedde i 2014, 2015 eller 2016.

Konklusjone min blir derfor at hvis vi ikke ser skikkelig ræva Q3-tall, og da snakker vi dårligere enn 538 MNOK i revenue, så vil Kitron overgå guidingen sin for 2017 når det kommer til revenue. Jeg vil tro vi ender et sted mellom 2400 og 2450 MNOK, kanskje spesielt sett i lys av at de akkurat rapporterte at de hadde økt kapasiteten, og tok i bruk denne kapasiteten i USA.

1 Like

Det er flere enn jeg som fremdeles synes att kursen til Kitron lagger, i forhold til den veksten selskapet leverer år etter år. Joda kursen har steget mye den de siste årene , men det har å gjøre med att vi kom fra veldig lav prising.
Prisingen var nok ok den sett i lys av problemene kitrons ledelse satte seg selv i.
Men når veksten kom trodde de fleste att det er nok bare ett nytt blaff, om en stund er det nok den samme gamle leksa. derav ikke noen særlig reaksjon i kursen
Vi var heldige vi som kunne plukke Kitron aksjer :thinking: i begynnelsen av 2015 til rundt 2,50ish.
Fy fa… for en teft vi hadde altså :wink: Uansett grattis til alle som har vært med på å over tredoble pengene på 2,5 år. 4 dobling viss vi tar med utbytte. Utbyttene har være 21øre i 2015 og 26 øre i 2016.
Kitrons ledelse satte seg høye mål for perioden 2014-2020.
Kravene til både revenue og EBIT margin var knallharde, revenue skulle opp fra 1751 Mill som de hadde i 2014 og opp til 3000 Mill i 2020.
EBIT margin skulle opp fra 1,7% som var fasiten i 2014 og opp til 7% i 2020.
Ledelsen var iallefall ikke beskjeden når de kikket inn i krystall kulen og satte målene for denne 6 års perioden.
Alle selskaper har langsiktige strategiplaner, noen når dem men altfor mange feiler av ulike grunner å nå målene som er satt. Det være seg finans kriser, eller sektorer som havarerer typ oljesektoren i 2014. Eller att planen/utførelsen av denne rett og slett var for dårlig
Så hvor er Kitron nå, drygt halveis i 2020 planen sin?
De siste tallene vi har som er 2016, viser att revenue er opp fra 1751 til 2093 og EBIT er opp fra 1,7 til 5,6. 2017 viser hittil att fremgangen forsetter. :clap:
De er altså meget godt på vei, dette på tross av att offshore sektoren deres er nesten totalhavarert.
Omsetnings svikten der er enorm, i 2012 hadde de 314 mill i 2016 var den redusert til 43 Mill.
Hittil i 2017 er det ytterligere nedgang Q1-2 ga 16,7 Mill.
Kitrons ledelse har altså vært meget dyktige til å se seg om etter nye markeder/kunder ( ett eksempel her er dental) og utvide omsetningen hos eksisterende kunder.
Fremover forventer jeg att Kitron høster frukter av nye optimaliserte produksjonslokaler i flere land, med Norge og sverige nå til slutt.
Kitron har nå flyttet fokuset sitt fra oppgradering av produksjonslokaler til automasjon, noe som låter bra i mine ører. Dessverre færre folk, men roboten krever ikke overtid og kan produsere 24 timer i døgnet viss nødvendig.
Jeg er fremdeles meget optimistisk på Kitrons vegne, det ser rett og slett lyst ut fremover mot 2020.
Skulle Offshore våkne til liv igjen er det enda en pluss i boka for dem.
Angående prising av Kitron, jeg mener bestemt att kursen er for lav. Dette ut i fra att Kitron har levert sterk vekst både i revenue og margin nå siden 2014-15 året.
Minner om denne:
0-13 – Aksjen er underpriset, eller man antar nedgang i inntektene
14-20 – For de fleste bedrifter fornuftig prising
21-28 – Aksjen er overpriset, eller inntektene har vokst siden siste resultatpublisering
28+ – Aksjer med svært høy P/E har enten en svært lovende fremtid med sterk inntekstvekst, eller en boble har dratt prisen opp
Snittet på OB er vel 19? Mener derfor jeg har ett godt argument for att Kitron er for lavt priset.
Ut i fra Jularbo sitt regnestykke under her er vi vel nå rundt 12 i P/E.
Har har riktignok forskuttert resten av 2017, men tror ikke han er helt på jordet. ingen Bagger tendenser der i gården :rofl:
Har selv sittet musestille med mine 80k aksjer og kommer ikke til å røre dem før tidligst i 2020.
Hvorfor skulle jeg det, når ledelsen har så langt vært spott onn med sin guiding og 2020 plan.
For Q3 har de vel også antydet att de kommer inn i øvre del av guidingen.
Har tidligere i 2017 sagt att vi runder 10 kr før årsskiftet, står forsatt på det. Jeg ser altså fremdeles en god oppside i tiden fremover. Hva Kitron står i i 2020, vel det vil tiden vise. Men det er vel ikke utopi å tro på att vi er mellom dobling og 20 kr, viss ledelsen leverer 2020 målene i revenue og EBIT. Å så får vi jo 3 år til med utbytter oppå dette.

Jularbo sitt regnestykke:
Det har vært sparsomt med kontrakter den siste tiden, så det lurer sikkert noen like om hjørnet. Er spent på Q3, som jeg håper blir like bra som Q2 (18 øre). I så fall, skal den smelle over 9-tallet.

Jeg bruker ikke andre mål enn P/E for å verdsette selskapet. Derfor tar vi et lite estimat for verdifastsettelse.
Kitron fortener å bruke et P/E-tall på minst 17. Så blir det å spekulere i årsresultatet. Her har vi allerede 30 øre for Q1 og Q2. Så tror jeg på 40 øre for Q3 og Q4. Det gir 70 øre for 2017. Ut ifra dette så setter vi verdien:
0,7x17=kr 11,90
Rabatten er dermed på hele 45% på kurs 8,20. Dette selskapet ser meget forutsigbart ut, så risikoen er meget lav.

Hvis man ser på de siste 4 kvartalene som vi har tall for så er EAT på 96,1 MNOK. På 8,20 i kurs og 176m aksjer, så er MCAP på 1443,2 MNOK. Dette gir P/E på 1443/96,1 = 15.

Dette blir dog for lavt, når Kitron har guidet revenue på nærmere 2350 MNOK og tallet over tar med seg Q3 og Q4 fra 2016 som hadde revenue på 463 og 570 MNOK, totalt 1033. For de samme kvartalene i 2017 burde de nærme seg 1115. At PE for 2017 derfor ender på rundt 12 med dagens kurs ser jeg absolutt ikke bort i fra.

1 Like

Jeg kjøpte 25% av Kitronaksjene mine i 2014 på kurser mellom 1.62 og 1.90 . De på 1.62kr kjøpte jeg 29/12 2014 :slight_smile:

3 Likes