Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

Dette er henholdsvis omsetning og backlogg. Legger du merke til et skikkelig avvik? Hva kan dette avviket bety for Kitron?

470,6 489 467,7 524,6 497 563 463 570 585 649 535 668
854,6 829,9 915,7 976 902 989 980 1019 1059 1018 1008 1306

Jeg kan gi et hint, økningen i aksjekurs i Kitron kommer av en kombinasjon av økte marginer og vekst i Kitron.

2 Likes

Omsetningen er noenlunde stabil bortsett fra en liten økning, mens backloggen øker en del mer enn omsetningen. Det du vil frem til? :slight_smile:

Altså at her vil de tjene penger fremover, og at omsetningen kommer til å øke. Samt at de blir ikke arbeidsledig med d første… Med den nye Kongsberg kontrakten så kan det dryppe også ytterligere “backlog” på Kitron. Relativt trygt case mao

1 Like

Backloggen økte uvanlig mye fra Q3 til Q4 2017, de 11 kvartalene før var endringen ± 10%, fra Q3 til Q4 var endringen +22%. Det er jo stort sett en sammenheng mellom omsetning og backlogg, med noe elastisitet, men jeg kan ikke forstå annet enn at en så stor backlogg vil dra opp omsetningen mer enn vanlig? De har bare guidet 3-10% vekst i 2018, men jeg lurer på om de har vært for forsiktige - som i 2017. Det kommer neppe en oppdatering av guidingen nå, men ser ikke bort i fra at det kan komme etter Q2.

Jeg har ikke tro på noe superøkning i kursen, men aksjen er fortsatt “billig” og de 10% jeg har forventet meg har stort sett blitt vesentlig mer + 4-7% direkte avkastning. :slight_smile:

Greit å tenke at hvis man klarer 20% i året over tid, så blir man griserik :stuck_out_tongue:

Ja syns begge to de siste der dro opp et godt avvik. De har vel også bygd ut lokaler/ansatte i fjor også? Vil jo kanskje tro at dette også kicker inn mer etterhvert, isåfall gjort klart for en økning i omsetning.

Fulgt Kitron sånn av og på tidligere, men etter å fulgt litt tettere i det siste virker det som et interessant case fremover. Har en ordre på lur, men fårse om den går inn :wink:

Har du klart over 10% sålangt så har du gjort det bra uten tvil haha. Tenker du å være med lenge fremover?

Kitron utvidet med produksjonslinjer som vel kom online midt i Q4? Husker ikke helt nøyaktig. De byttet vel også lokaler i Norge i 2017, som satte en demper på marginer/omsetning. Tar det fra hukommelsen nå, så er ikke skråsikker, var i så fall Q1…

Har sittet i Kitron siden 2014, men da var P/E nede i 8-9. Jeg har satt jeg kursmål hele veien oppover, men det har gjerne vært sånn at Kitron har levert, og så har kursen gått opp. Mao, det har liksom ikke vært noen grunn til å selge.

Nylig har aksjen vært oppe i P/E 17, og det er kanskje litt drøyt for et selskap som Kitron, men 5,88% direkteavkastning er jaggu ikke dårlig det heller.

Mao, kursmålet mitt nå kan godt være noe annet etter Q1-rapporten. Får se hva det blir. Jeg er veeeldig spent på hva 22% økning i backlog faktisk betydde :stuck_out_tongue:

1 Like

Det jeg ikke helt klarer å forstå er hvordan kursen kunne være nede i 8,28 for to uker siden. Nå er vi der vi burde være for at jeg tenker at kursen reflekterer verdiene ± Q1-rapporten.

Kongsberg fikk jo en liten kontrakt i dag også som kan være interessant for Kitron :

“Kontrakt verdt 124 millioner Euro for NSM missiler til Malaysia”

https://newsweb.oslobors.no/message/448931

Kitron har tidligere vært underleverandør på NSM :

5 Likes

Spenstig i Kitron i dag, 9,53, så opp 28 øre / 3,03% :stuck_out_tongue:

1 Like

Blei 9,47 til slutt.

Q1 Webcast starter 08:30 på fredag
http://webtv.hegnar.no/presentation.php?webcastId=83473890

1 Like

https://newsweb.oslobors.no/message/449207

(2018-04-20) Kitron offentliggjør i dag kvartalstall som viser fortsatt vekst og forbedret lønnsomhet. Kitrons driftsinntekter i første kvartal økte med 11 prosent. Lønnsomheten uttrykt som EBIT-margin ble 6,0 prosent, mot 5,3 prosent i første kvartal 2017. Peter Nilsson, konsernsjef i Kitron, kommenterer: - Vi ser økt etterspørsel i alle regioner og de fleste markedssektorer. Solid vekst og forbedret lønnsomhet i første kvartal indikerer at vi holder stø kurs mot våre utsikter for 2018 og våre strategiske ambisjoner. Tjenestesalg utgjorde nær 9 prosent av driftsinntektene i kvartalet. I første kvartal vant Kitron mer enn 30 nye programmer til en verdi av mer enn 230 millioner kroner i årlig omsetning, sammenlignet med 75 millioner kroner i samme kvartal i fjor. 70 prosent av programmene kom fra eksisterende kunder, mens de øvrige 30 prosentene kom fra nye kunder. Solid omsetningsvekst Kitrons driftsinntekter i første kvartal utgjorde 651 millioner kroner, sammenlignet med 585 millioner i samme kvartal året før, en økning på 11 prosent. Justert for valutaeffekter var økningen 9 prosent. Veksten fra samme kvartal forrige år var spesielt sterk i markedssektoren Industri. Ordrereserven økte med 10 prosent på sammenlignbar basis. Etter justeringer på grunn av innføring av den nye regnskapsstandarden IFRS 15 endte ordrereserven på 1 025 millioner kroner. Forbedret lønnsomhet Driftsresultatet (EBIT) var 39 millioner kroner, mot 31 millioner i fjor, en økning på 26 prosent. Driftsresultat før avskrivinger (EBITDA) var 53 millioner kroner, en økning på 24 prosent sammenlignet med fjoråret. Resultat etter skatt ble 26 millioner kroner, en økning fra 22 millioner. Dette tilsvarer et resultat per aksje på 15 øre, sammenlignet med 12 øre i fjor. Mer effektiv kapitalanvendelse Netto arbeidskapital ble redusert med 5 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor, til 526 millioner kroner, og trenden i retning av lavere netto arbeidskapital i forhold til driftsinntekter fortsatte dermed. Kontantstrøm fra driften var minus 19 millioner kroner, sammenlignet med minus 15 millioner i første kvartal 2017. Aktiv håndtering av komponenttilgang Mangel på elektroniske komponenter gjorde 2017 til et utfordrende år for mange selskaper innen kontraktsproduksjon av elektronikk. Disse utfordringene har fortsatt inn i 2018 og ventes å vare gjennom året. Kitrons effektive og systematiske tilnærming kombinert med selskapets partnerprogram har gjort at vi ikke har hatt alvorlige leveranseproblemer. Til tross for utfordringer i forsyningskjeden, planlegger Kitron å redusere materialkostnadene, på samme måte som i de siste tre årene. Ny regnskapsstandard Kitron tok i bruk den nye regnskapsstandarden IFRS 15 «Revenue from Contracts with Customers» fra 1. januar 2018. I første kvartal hadde dette minimal effekt på driftsinntekter og resultat, men det reduserte ordrereserven. Det har også påvirket enkelte balanseposter. Se kvartalsrapporten for detaljer. Utsikter For 2018 venter Kitron at driftsinntektene vil øke til mellom 2 500 og 2 700 millioner kroner. Driftsmarginen (EBIT) ventes å være mellom 6.1 og 6,5 prosent. Veksten drives primært av økt etterspørsel innen sektorene Industri og Energi. Lønnsomheten drives av tiltak for reduserte kostnader og forbedret effektivitet.

4 Likes

Ser jo bra ut:

Hva tror dere angående Q1? For meg virker det ikke som mye negativt annet enn at det var en liten nedgang i Norge og Sverige, men fin kontra i Litauen.

De treffer vel på guidingen som du nevnte tidligere? Backlog ser vel fremdeles bra ut uten de store nyhetene om store nye kontrakter?

Kun sett igjennom presentasjonen uten lyd pga jobb, så tar forbehold om andre ting ble nevnt.

Følger ikke veldig nøye med men, men leste dagens oppsummering av rapporten.
La merke til en ting om inntektene:

“For 2018 venter Kitron at driftsinntektene vil øke til mellom 2 500 og 2 700 millioner kroner.”
Så i gjennomsnitt 650 mill per kvartal og inntektene dette kvartalet var på 651 millioner.
Så for meg ser det ut som om inntektene ikke er forventet å øke noe særlig fremover.

Jeg er nøytral til rapporten, de leverer som guidet, ikke noe mer eller mindre. Oppsiden ligger i evt forsvarskontrakter. De kan de ikke akkurat guide.

Glemte at jeg hadde estimert Q1-omsetningen, jeg hadde estimert 659, de endte på 651, 1% bom kan jeg leve med, og det sier noe om hvor forutsigbare Kitron er. Med samme algoritme, så ender 2018 på 2759 -1% = 2725, så i toppen av guidingen.

Btw, Kitron kan ikke endre guidingen etter bare 4 måneder inn i året. Vi kan få en oppdatering med Q2-rapporten. Den kommer i juli, og de vet da gjerne kontraktene for Q3. I 2017, så økte de da guidingen til å skulle treffe i øvre del av intervallet. Mao, selv om ting ser bra ut nå, så hadde de ikke endret guiding.

Jeg ser for meg denne omsetningen:
image

1 Like

Snittet i fjor var 608mill så 650mill i år er OK og de er da i rute til å klare guidingen for 2020. Skal heller ikke glemme at Q3 normalt er en del dårligere enn de andre kvartalene og i fjor var det f.eks 73mill under snittet. Jeg blir uansett ikke overrasket om Kitron havner over 650mill i snitt for 2018.

4 Likes

Dere som har fulgt Kitron over lengre tid, bruker det å gå litt tilbake etter utbytte? Kan man forvente en dump i morgen tidlig før den kanskje stiger litt utover dagen?

I fjor, når de betalte 25 øre utbytte, så gikk aksjen 8 øre ned første dag de gikk ex dividend.

Btw, jeg vurderer å gevinstsikre litt i Kitron, økte med 25% tidligere i år og hadde egentlig ikke tenkt å ha de penga i Kitron. :stuck_out_tongue:

Ref: http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20170426.OBI.20170426S46

1 Like

Solgte litt på 9,09 i dag, tilsvarer jo 9,64 på fredagen. Dagens nedgang på 37 øre og 4% er jo egentlig en oppgang på 18 øre eller 2%. :stuck_out_tongue:

EDIT: sluttkursen ble 40 øre ned, men med 55 øre i utbytte på vei, så er det egentlig en oppgang på 15 øre. Sterkt! :slight_smile:
image

EDIT2: litt morsomt, men nedgangen i Kitron får det til å se ut som porteføljen min er 0,5% i minus. I virkligheten er den 2% i pluss. :slight_smile:

6 Likes

Mandatory notification of trade
On 2 May 2018, Tuomo Lähdesmäki, Chairman of the Board of Kitron ASA (“Kitron”), purchased 18,634 shares at a price of NOK 9.09 per share. Following the transaction Tuomo Lähdesmäki holds 118,634 shares in Kitron.

On 2 May 2018, Gro Brækken, Vice Chairman of the Board of Kitron, purchased 6,656 shares at a price of NOK 9.09 per share. Following the transaction Gro Brækken holds 30,656 shares in Kitron.

On 2 May 2018, Espen Gundersen, Board Member of Kitron, purchased 6,656 shares at a price of NOK 9.09 per share. Following the transaction Espen Gundersen holds 36,656 shares in Kitron.

On 2 May 2018, Maalfrid Brath, Board Member of Kitron, purchased 6,656 shares at a price of NOK 9.09 per share. Following the transaction Maalfrid Brath holds 6,656 shares in Kitron.

On 2 May 2018, Christian Jebsen, Board Member of Kitron, purchased 6,656 shares at a price of NOK 9.09 per share. Following the transaction Christian Jebsen holds 6,656 shares in Kitron.

On 2 May 2018, Elisabeth Jacobsen, employee-elected Board Member of Kitron, purchased 6,656 shares at a price of NOK 9.09 per share. Following the transaction Elisabeth Jacobsen holds 8,256 shares in Kitron.

On 2 May 2018, Tanja Rørheim, employee-elected Board Member of Kitron, purchased 6,656 shares at a price of NOK 9.09 per share. Following the transaction Tanja Rørheim holds 6,656 shares in Kitron.

On 2 May 2018, Bjørn M. Gottschlich, employee-elected Board Member of Kitron, purchased 6,656 shares at a price of NOK 9.09 per share. Following the transaction Bjørn M. Gottschlich holds 6,656 shares in Kitron.

On 2 May 2018, Mindaugas Sestokas, Managing Director, UAB Kitron, Lithuania, sold 56,544 shares at a price of NOK 9.09 per share. Following the transaction Mindaugas Sestokas holds 282,721 shares and 512,145 options in Kitron.

This announcement is subject of the disclosure requirements pursuant to section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.

https://newsweb.oslobors.no/message/450244

2 Likes