Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

Er vi i nærheten av slik vekst blir det bonanza.

Men kjøpet i USA vil vel bidra bra på omsetningsveksten dette kvartalet. Så får vi se på marginene.
Tror det blir meget hyggelig.
Og tror fortsatt at kursen skal opp i forkant av utbytte. Selv om det er få handledager igjen.

1 Like

KITRON: Positive read across from Husqvarna figures yesterday. Q1 was better than expected, and it says the year has started well driven by good sell in volumes to our trade partners. Kitron produces electronics to Husqvarnas robot lawn mowers and is one of its largest customers.

6 Likes

Kilde! Alltid kilde!

2 Likes

Doblet i KIT idag.

3 Likes

Du som tok de 1.7mill aksjene på 8.82 ?

Uten å avsløre for mye så kan jeg si at ordren min er på bildet under.

image

2 Likes

Er det ikke bare å si hvor mye man har, da? Skjønner ikke slikt, at man skal si noe men ikke alt.:roll_eyes:
Blir fullstendig meningsløst for meg.

Fint at flere viser interesse for denne nå. Vi kjøper kanskje ikke en krone for 50 øre. Men definitivt for 70 øre.

Her er den gamle Husqvarna kontrakten forresten:

1 Like

Denne kontrakten ble utvidet noen måneder etterpå men de fikk ikke lov av husqvarna å si hvor stor den var.

2 Likes

Jeg fikk meldingen fra megleren min i SB1M. kan spørre ham om kilde. Du trenger ikke bruke utropstegn når du skriver til meg.

2 Likes

Utropstegnet brukes for å understreke en oppfordring, og å påpeke viktigheten av å oppgi kilder. Forøvrig, så bruker jeg de tegnene som passer meg, når det passer meg, “mot” hvem det passer meg!

4 Likes

Jeg så det :+1:

https://www.globenewswire.com/news-release/2017/11/15/1193687/0/no/Kitron-mottar-ny-ordre-fra-Husqvarna-Group.html

Det er litt internhumor her :wink:

Jeg og @nofun kjenner hverandre og jeg fortalte han om ordren min ca idet den 1,7mill ordren skjedde. Så da ville han være morsom , så da måtte jeg prøve å være mer morsom :wink:

( har ikke mer en 20k KIT).

1 Like

Trivelig kar du :thinking:

1 Like

Ja, absolutt!

Jeg satser på repetisjon av fjoråret etter brudd opp i forbindelse med kvartalsrapport.

Det forutsetter en god kvartalsrapport da.

Lengre fundamentalt så er det en viss form for stagnering å spore etter toppen etter Q2 2017. Selskapet har jo vokst en del siden den gang, så kanskje på tide med litt fornyet optimisme nå?

Ser vel mye av det samme på ukeschart når jeg så etter trading range.

Føler at nedsiden er relativt begrenset da jeg ikke tror på en så svak kvartalsrapport at det blir brudd ned. Så hvis det er overveiende sannsynlig med enten sidelengs trend eller brudd opp, så føler jeg risk/reward er bra nå. Kanskje litt vel optimistisk av meg, men jeg ser ikke den store nedsiden på kort sikt med mindre det dukker opp noe helt overraskende på kvartalsrapporten.

Forøvrig, nesten litt off topic, men jeg syntes det virker som om aksjen oppfører seg relativt uavhengig av indekser. Noe jeg ser på som en styrke akkurat nå.

4 Likes

Outlook

For 2019, Kitron expects revenue to grow to between NOK 2 900
and 3 200 million. EBIT margin is expected to be between 6.2 and
6.6 per cent. Growth is primarily driven by the acquisition of the
EMS division of API Technologies Corp. and growth for customers
in the Industry and Offshore/marine sectors. Profitability is driven
by cost reduction activities and improved efficiency.
The board emphasizes that every assessment of future conditions
necessarily involves an element of uncertainty.

Oslo, 13 February 2019, Board of directors, Kitron ASA

Det gir EBIT på 179,8 - 211,2 mot 156,1 for 2018, så en vekst på 15,1% - 35,2%.

Q1 2018 hadde EBIT margin på 6,0% og stod for 651,3 av 2619,3 total omsetning for 2018 eller 24,86%. Snitt EBIT margin for 2018 ble på ca 6%, men vanligvis ville EBIT margin for Q3 og Q4 vært bedre.

Hvis man ekstrapolerer fra fjorårets tall for Q1 og guidingen, så regner jeg med 758,4 i omsetning og EBIT margin på rundt 6,2% og ebit på 47 MNOK:

7 Likes

Verdt å ta med seg, min utheving

We know the API business well, and the process from the announcement until closing has further strengthened our confidence in this transaction, which we believe is a win-win proposition: We gain critical mass in the US market and the Windber facility finds a better home in a group with EMS as its core business. We expect the unit generate an operating profit on a stand-alone basis going forward and see substantial potential for further profitability improvements when it becomes part of the Kitron group," said Hans Petter Thomassen, Vice President North America.

The purchase price to be paid, after certain post-signing adjustments, is USD 14.8 million, subject to post-closing adjustments, if any.

Kitron expects the transaction to be earnings neutral in 2019 and earnings enhancing in 2020 and beyond.

Prisen er justert ned med 1,1 MUSD og oppkjøpet vil nok føre til noe høyere renteutgifter og det blir nok endel engangskostnader for å få dem på samme standard som resten av Kitron. Engangskostnadene er allerede inkludert i Kitron sitt estimat såvidt jeg kan skjønne, mens de ekstra renteutgiftene ikke er det.

Når jeg sjekket Q4-rapporten, så var også gjelden økt med 200 MNOK siden Q4 2017 sannsynlig pga situasjonen med komponentmangel som har gjort at de har måttet øke lagerbeholdningen med rundt 250 MNOK.

Riktig med gjelden, de har brukt mye penger på å sikre seg komponenter. Bygge lagerbeholdning av kritiske komponenter for å sikre leveranser. Note har vel gitt signaler til markedet om att komponentmangelen er på bedringens vei.

Sa Note det på sist Q-rapport som kom for noen dager siden? Kitron sa vel på Q4-rapporten sin som er noen måneder gammel at situasjonen hadde stabilisert seg.