Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

Min megler sa att de hadde sagt dette i en komentar før jul att dette hadde bedret seg noe og allerede og de hadde hadde fått signaler om ytterligere bedring utover H1 2019. Dette fra sine underleverandører.

1 Like

SB1M analytiker som dekker Kitron er foresten meget bull på Kitron. Spesielt etter selskapets oppkjøp i USA og ikke noe mindre etter Kitrons utsikter fremover mot 2025.

1 Like

Prøver seg på brudd opp over grønn sky i dag, støtten fra bunnen av skyen holdt. :slight_smile:

1 Like

Jeg tenker en organisk vekst på 7% (Ca 2 619 for 2018 gir 2 802 for 2019, og ca 2 998 for 2020).

Dette passer med målet for kapitalmarkedsdagen med organisk vekst til 3 milliarder i 2020. Noe som også kan forklare fallet i kursen etter den dagen (hvis en større aktør hadde antatt 10% + organisk vekst).

Så kommer da oppkjøpet som tillegg på inntekter, og dytter inntekter for 2019 med $23 500 oppover basert på 2018 inntektene (23 500 * 8.5 = ca 200 millioner).

Så totalt antar jeg at selskapet har organisk vekst som gir ca 2.8 milliarder i inntekt i 2019, og med oppkjøpet så blir totalinntektene 3 milliarder (dvs, laveste tredjedel av guidingen til Kitron fra årsrapporten hvor de guider på 2.9 - 3.2 milliarder).

Med 3 milliarder i inntekter for 2019 så antar jeg at Q1 står for 24%, dvs 720 millioner i inntekter.

Forutsettes 6.33% EBIT margin for 2019 på 3 milliarder blir EBIT for året ca 190 millioner.

Men ut fra 190 millioner i EBIT så har vel Q1 ofte vært relativt liten andel av totalen for året. Unntaket var i fjor da, så det blir jo ett spørsmål om 2015-2017 eller 2018 repeteres. For året som helhet spiller det jo ingen rolle for estimatet, men hvis EBIT i Q1 er 20% eller 25% så blir range for EBIT fra ca 38 til ca 47 millioner. Det er jo en stor forskjell som jeg tenker markedet vil reagere ganske forskjellig på, selv om begge deler er helt innenfor hva selskapet har guidet for 2019 og 2020 totalt sett (enda høyere eller lavere tall kan også forsvares). Det kommer bare utrolig mye an på hvor mye oppkjøpet bidrar med til EBIT i Q1 egentlig.

Jeg legger meg i midten og velger da å tro på at EBIT i Q1 er 22.5% av EBIT for 2019 totalt sett. Det gir EBIT på ca 43 MNOK.

Det blir jo litt tenk på ett tall, men hvis jeg skjønnsmessig fordeler inntektene ut fra teorien om at Q2 og Q4 er Kitrons beste kvartaler, og at Kitron treffer på guidingen omtrent på dårligste tredjedel (noe pessimistisk?), så får jeg tall omtrent som det.

3 Likes

Er du sikker på det ? Tror Q1 stort sett har vært greit men siden 2014 har Q1 2 ganger blitt påvirket av flytting av lokasjon ( norge + sverige ) og i tilegg ble det et år tatt 5 ? mill i engangskostnader i forbindelse med mislykket oppkjøp.

EDIT:
Måtte sjekke litt :slight_smile:

Q1 2015 ble påvirket negativt av flytting i norge men ble også positivt påvirket med 3.5 MNOK pga “pensions buy outs”
Q1 2016 ble på virket negativt med 5 MNOK pga mislykket oppkjøp
Q1 2017 ble påvirket negativt pga flytting i sverige
Q1 2018 "Norway and US affected by Defence projects timing "

Jeg tror Q1 kan bli bedre enn du tror på både revenue og ebit. Gleder meg til å få fasiten :slight_smile:

EDIT 2 :

I 2015 og 2017 (og kanskje også 2018) har nok Q2 blitt bedre enn det normalt hadde vært pga at prosjekter som skulle ha vært levert i Q1 har havnet i Q2.

Ut fra det de har klart tidligere kan vi kanskje si at de havner på 3075 - 3100 ?

Guiding i 2016 på 2050 - 2250 -> 2093
Guding i 2017 på 2150 - 2350 -> 2437
Guding i 2018 på 2500 - 2700 -> 2619

EDIT 3:

Sa de ikke også i Q3 at noen prosjekter som skulle ha blitt levert i Q3 hadde blitt flyttet til Q4 18 og Q1 19 ?

6 Likes

Jeg har ikke fulgt selskapet så lenge. Jeg har bare sett på kvartalstallene med fokus på siste 3 år.

Så med forbehold om at jeg kan ha skrevet ned noe feil, eller gjort en dum utregningsfeil så:

Som gir:
image

Inntektene har så vidt jeg kan se vært ganske gode i Q1, men EBIT har ligget en del lavere. Det har nok sine årsaker - men det har jo skjedd ett oppkjøp i Q1. Er det unaturlig å tro at ikke situasjonen kan gjenta seg?

Jeg håper virkelig at jeg er alt for negativ, for jeg er førstegangsaksjonær i Kitron :slight_smile:
(selv med min negativitet så virker det som en god case).

4 Likes

Jeg kan jo forsåvidt ta med hele estimatet da, for å vise hvordan jeg har tenkt. Dette er da basert på at jeg som akkurat har begynt å se på selskapet har skjønnsmessig justert inntektene/ebit selskapet guider ut fra noen prosentsatser utover året som gjør at Q2 og Q4 blir de beste kvartalene. Det trenger jo absolutt ikke stemme.

image

Som gir 4 rullerende kvartaler:
image

Det forutsetter at selskapet treffer på nøyaktig 7% ebit margin i 2020, og 6.33% blir resultatet i 2019, og så at de har 7% organisk vekst + ca 200 millioner i 2019, og 7% organisk vekst i 2020.

Sånn over tid så tenker jeg jo at det ikke nødvendigvis spiller så stor rolle akkurat hvilket kvartal inntektene kommer i så lenge selskapet opprettholder guidingen for 2019 og 2020. De vet jo mye bedre enn meg når inntektene kommer og hvorfor de har estimert totalinntekter som de har gjort.

Men hvilket kvartal inntekter og overskudd kommer i har selvsagt betydning for hvilket tidspunkt kursen beveger seg på (og om den går i riktig retning). Og så gir jo Q1 incentiver for å være på innsiden pga utbytte.

2 Likes

Ja jeg nevnte noen av de lengre opp.

Ja det er ikke utenkelig men en del av kostnadene ble tatt i Q4 18.

EDIT:

EBIT in Q4 2019 is negatively affected by NOK 6.7 million of external one-offs. These one-offs are costs for legal and accounting advice relating to the negotiations and due diligence process leading up to the acquisition of the EMS division of API Technologies Corp.

2 Likes

Ja, og derfor tenker jeg at rullerende 4 kvartaler vil se kjempebra ut (gitt ingen tilsvarende hendelser og at guiding holder) etter Q4 2019. Så er spørsmålet som er vanskelig å mene noe om når markedet vil reagere positivt på det som eventuelt blir bekreftet da, men guides allerede nå.

Redigert: selskapet vet jo om de hadde engangskostnader i Q1 når de skrev årsrapport for 2018. Så jeg forutsetter jo at uansett om de har engangskostnader eller ikke, så er dette tatt hensyn til i totalguidingen for 2019.

2 Likes

Kommer rapporten før åpning imorgen?

De slipper vanligvis rapporten kl 07:00, i fjor så hadde de Q1 og generalforsamling samme dag og kvartalsrapporten kom kl 08:00

Jeg går ut i fra det fordi de har innkalt til kl 10, og tidligere har kvartalsrapportene kommet enten før åpning eller kl 13 så vidt jeg kan se.

Takk @Christian og @anon80503862 for svar. Da sitter vi over! YOLO!

1 Like

Mulig verdt å sitte litt lengre for de kortsiktige:

GODKJENNING AV UTBYTTE
Styret foreslår overfor generalforsamlingen å utbetale et ordinært utbytte på NOK 0,40 per aksje for regnskapsåret 2018. Under forutsetning av at styret godkjenner forslaget, vil utbyttet bli utbetalt til aksjonærer som er registrert på datoen for generalforsamlingen (slik de fremgår av aksjeierregisteret 3. mai 2019, basert på normalt T+2 oppgjør). Kitrons aksjer vil bli handlet på Oslo Børs eksklusive retten til å motta utbytte fra og med 2. mai 2019. Registreringsdato: 3. mai 2019. Utbyttet forventes utbetalt rundt 10. mai 2019.

Så man må sitte ut 3 mai, dvs tidligst selge 4 mai?

@Evilfreud nei, du kan selge fra og med 2. mai og fortsatt få utbytte.

Kitrons aksjer vil bli handlet på Oslo Børs eksklusive retten til å motta utbytte fra og med 2. mai 2019

OK, bare ordlyden som forvirrer meg.

Hadde det litt morsomt med tall og regnet på hva målet deres for 2025 faktisk vil si i årlig vekst.

Hvis man sammenligner med 2018, så har de guidet 7% organisk vekst, utbytte på ca 4,4%* og økte marginer som forbedrer resultatet med ca 2,3% i året*. Dette gir totalt ca 14,6% økt verdi i året hvis man reinvesterer utbyttet. Dvs at du får igjen investeringen din på litt under 7 år. Det er rimelig heftig. :stuck_out_tongue:

Jeg tenker det er riktig å ta med utbyttet i regnestykket for å kunne sammenligne med selskaper som ikke betaler utbytte og reinvesterer hele beløpet.

*regnet utfra årets utbytte på 40 og en kurs på 9 kr.
**økning fra 6 til 7% er på ca 16%, fordelt over 6 år blir det 2,3% årlig.

1 Like
3 Likes

Såvidt jeg husker så pleier vel bare Q2 rapporten komme midt på dagen, ellers på morgenen.