Tråden for oss som ønsker å dele muligheter på børs, nå som markedet har falt tilbake.
(vet ikke om denne tråden blir godkjent, men prøver)
Tråden for oss som ønsker å dele muligheter på børs, nå som markedet har falt tilbake.
(vet ikke om denne tråden blir godkjent, men prøver)
@Christian og @Bingo123 kom gjerne med noen innspill her og endre navn om dere har noe som passer bedre
Flott at du satt i gang en tråd @rayman
Tenker Sats kan være bra bet nå. Nylig solid innsidekjøp også. Folk vil vel fortsette å trene uansett
Calliditas TX er et knallkjøp med svært konservative kursmål på 3-4x dagens, den kan gå mer på sikt. De kan få milestone payment fra Stada i Q3 og breakeven etter årsskiftet.
Har tro på skikkelig revurdering ved breakeven uansett utfall hos Travere (konkurrent man har lite tro på men konservativt antar lykkes).
Største posisjon nå. For stor del av portisen kanskje.
Selskaper med inntekt i USD og kostnad i NOK er atraktivt nå.
Personlig kjører jeg trades i PDX ( paradox interactive) svensk spillselskap med flertall av inntektene i USD ( 80-90%).
https://tekinvestor.no/t/paradox-interactive-pdx
Størstedelen av kostnaden i SEK. Samtidig har de sluppet masse DLCer i Q3 og kommer med nytt storspill i Q4 ( om ca en måned).
Vil nevne MPCC, opp mot 100% av investeringen kommer tilbake i form av utbytter neste 2 år på inntjening fra allerede signerte kontrakter. Ratene i markedet er fallende, så sentimentet er negativt, men med deres posisjon står de sterkt igjennom det meste som kan skje framover. Spørsmålet er dog om forbruk faller såpass i verden at ratene forblir lave i mange år. Da kan det bli et dårligere case over tid. På kort sikt veldig bra case, som kan forverres en del fra 2024 og utover.
SATS lider vel hardt under energikrise og galopperende strømpriser, så ser ikke helt hvilke eventuelle triggere det skal være som skal drive kursen opp der?
Hvorfor setter de ikke dynamoer på spinningsyklene?
Bra poeng! Tenker også at før man hiver seg rundt å kjøper “billige” fond verdsatt i dollar, må man vurdere at nok kan styrke seg mot dollar når ting normaliserer seg. Vurdere valutasikret fond?
Fond kan være en mulighet, men da blir regnestykket mye mer komplisert fordi du må ha kontroll på underliggende.
Selskaper som har inntekter i USD og utgifter i NOK, SEK GDP eller andre svake valutaer vil ha en stor fordel.
Følger en del med på Mowi og LSG/AUSS nå. De har størsteparten av inntektene i EUR og USD og en stor del av kostnadene i NOK. Det er long bets. Skulle det bli dårligere stemning fremover så forventer jeg å kunne plukke LSG på 40-tallet og Mowi ned mot 110. Men for å få disse kursene så tror jeg vi må se et analytikerkorps som torpederer estimater, og lakseprisene må holde seg rundt 40-60kr samt at fôrkostnadene forblir relativt høye. Uansett spennende tider, helt riktig å ikke ha mye cash nå og vente på tider der alle blør. Men kommer vi dit så vil det være fysisk vondt i magen å kjøpe også, men ting snur fort på 1-2 måneder.
Eneste posisjonen jeg har er i Elmera kun fordi jeg kjenner noen som jobber på forvaltningsteamet der og de har basically hedget seg mot både høye og lave strømpriser (da snakker vi i lang tid fremover). De viser nå at kundeflukten er snudd og jeg tror de får mange flere kunder fremover pga «spot til forvaltning»-avtalen, som er en bunnsolid avtale for alle i sør- og vestnorge. I tillegg har de klart å opprettholde en solid bunnlinje mens de har stått i tidenes storm, samtidig har kursen har falt fra 95 til 15. Det blir en kombo av utbytte og tilbakekjøp av aksjer til våren som jeg er meget spent på. I vår betalte de 3,5kr i utbytte, betaler de 2kr i år så har man DIY på 13,5%. En forhatt aksje av mange som er årsaken til at man kan få den veldig billig i mine øyne. Latterlige multipler i dag. Blir nok kjøpt ut av børsen etterhvert.
Pass deg for lakseaksjer. Regjeringen utsatte auksjonen for nye konsesjoner fra september til etter fremleggelsen av statsbudsjettet i oktober, så det ligger trolig i kortene at de skal innføres en grunnrente av et eller annet slag.
Men hva skal man med logikk. All annen matproduksjon i landet subsidieres til den store gullmedalje, og villfiske som faktisk er høsting av våre felles ressurser går fri for grunnrente. La gå!
Blir nok en form for pisk og gulrot i det nye statsbudsjettet, men hvem vet. Kommer nok ikke til å kjøpe før det er klarert nei. Bakkafrost seiler fort opp som et alternativ hvis det kommer noe møkk fra venstresiden.
daytrader du MPCC?
Nop, day-kjøper Ingen salg så langt annet enn ved utbyttet som var, med tilbakekjøp på ex-dagen.
Når du ikke daytrader så er det vel lite relevant å legge ut 5-min chart av aksjen
Qfuel har et par triggere i nær fremtid (ca en uke om alt går etter planen). Kan være en fin mulighet til å ta plass nå.
Såpass solide innsidekjøp i airthings over lengre tid nå har god tro på at den kommer sterkt. Produktene får bra omtale og bla radon måling, måle luftkvalitet generelt, behovet for det vil vel fortsette
I “kjøpsmuligheter på børs” er det vel relevant hvordan utvikling det man sier i fra om får? Eller skal vi bare hive rundt oss med tickere og så glemme dem? Virker kjedelig og lite interessant for meg, men du synes vel det samme om det korte bildet?