Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kjøpsmuligheter på børs

Hvordan det?

Sett på utviklingen siden han tok over?

Fyren virker lei og lat og det utnyttes av et hoff dresskledde personer som hever høy lønn uten å produsere noe særlig.

1 Like

Se på Orkla, ikke direkte mye avkastning de siste årene der bortsett fra utbytte…

2 Likes

Skjønner. Skal sette meg inn i hva type folk som driver selskapene.

Holder på å prøve å bygge opp en utbytte portefølje.
Det er i den spede begynnelse. Da jeg har hatt en god pause fra enkelt aksjer å satset sparing i fond i noen år nå.
Så tenkte å bygge opp fra de forskjellige sektorer
Har en lotto aksje. Å det er arribatec. Å ikke satset mer enn 1/3 månedslønn på det.

1 Like

Denne er jo fin om utbytte er fokuset, om ikke annet for å se hvilke aksjer som er i beholdningen :slight_smile:

1 Like

Satser på SATS jeg nå. Folk kommer til å trene uansett hva som skjer.
7 kr er vel bare pga strøm

Ikke bare strøm, dyre abonnement blir som regel kuttet når økonomien blir trang. Trene kan man i grunn gjøre overalt :slight_smile:

Men de kan sikkert bli bra på sikt :slight_smile:

4 Likes

De har ikke opplevd/opplever ikke at folk sier opp abonnementene

Det er jo positivt, men hvordan er prisen kontra konkurrenter? Ikke satt med så mye inn i sats.

Folk vil ha gruppetrening. De billigste har ikke det

Siden jeg er bagholder i Kalera vil jeg nevne den. Salathodene har virkelig fått kjørt seg det siste året, fra å være verdsatt til mange milliarder på euronext her, til et par hundre millioner på Nasdaq. Eneste lyspunktet er at verdiene i eiendeler er verdt litt, og de har mål om å få annleggene cash positive i 2023.

Men ville kanskje ventet å gått inn til de har avklart hvordan de skal hente 50m USD, som de har sagt de skal innen november.

Reach subsea er den mest solide aksjen jeg har om dagen. Inntekter fra olje, gass, havvind og havoppdrett. Mao relativt diversifisert, selv om et oljekrakk blir stygt.

Indeksutvikling og risikovillighet er interessant, synes jeg. Mange små og store sparere får økt risikoappetitt etter hvert som indeksen stiger. Mange aksjer steg tilsynelatende bare fordi et stort antall sparere trengte et sted å plassere pengene som ga bedre forventet avkastning enn banken i perioden med hjemmekontor og lave renter. Noteringsbonanza og fest på Euronext, 2 % direkteavkastning var supert. Etter en større nedtur minker risikoappetitten og mange blir mer orientert mot “defensive aksjer”. Egentlig burde man tenke omvendt. Selv er jeg helt agnostisk til indeks- og konjunkturutvikling. Prøver å velge selskaper som klarer seg bra i gode og dårlige tider (som for meg betyr (KIT, EPR, MULTI, AFG hvis noen lurer). Og så prøver jeg å kaste meg på noen aksjer som jeg tror har en lengre medvindsperiode foran seg konjunkturmessig (for meg ne TGS)Good companies give good returns, prøver jeg å holde meg til. Ved å spre kjøpene over tid, f.eks. reinvestere utbytter, vil man i det lange løp skånes mot dårlig timing makromessig, Så er det mange som sikkert er flinke til å utnytte svingninger i markedet, men jeg tror også mange ender opp med å tenke “defensivt” etter at markedet har korrigert ned.

2 Likes

Hvorfor akkurat Europris? Er ikke de avhengig av at mange kjøper masse unødvendig?

1 Like

Tja, sikkert mye ræl på Europris, men de selger en del nødvendige ting også. Fikk nok en litt kunstig boost under korona, men i det lange bildet ser det bra ut, i gode og dårligere tider

F.eks. ingen “finanskrise” her i gården.

For å kommentere flere av enkeltaksjene, AFG er min “compound-favoritt” på OSE. Selv om den i det kortere bildet er følsom for konjunktursvingninger. 5 000 investert i år 2000 har resultert i milliongevinst i 2018. Denne siden blir dessverre ikke vedlikeholdt lenger

utbytteinfo.com/singlestock.php?Stockid=2

3 Likes

AFG er bunnsolide :slight_smile:

1 Like

Jepp, de har en imponerende historikk. Entreprenørbransjen er ikke spesielt lukrativ, den er veldig kapitalintensiv, sensitiv for konjunktursvingninger (store investeringer for kunden også) og ofte med pressede marginer. En veldig enkel sammenlikning under med konkurrentene og liknende selskaper i andre land. Dette er uten utbytte. Direkteavkasningen i AFG har vært veldig høy i veldig mange år.

afg

Edit. dette er en sammenlikning jeg gjorde i fjor! Så tallene er ikke oppdatert for siste tidens korreksjon. Kanskje dumt å legge den ut, men jeg skulle tro poenget står seg likevel.

Dette er kanskje litt utenfor tema for tråden som vel er mer på jakt etter aksjer som har overreagert etter siste tidens reaksjon (?) Det opprinnelige innlegget var ment som et innspill til å vurdere om man skal prøve å utnytte svingninger i makrobildet og bobletendenser i aksjemarkedet (indekssvingninger) eller jakte på gode selskaper. Time in market beats timing the market var det en eller annen guru som sa engang. Å time markedet er helt sikkert mulig for en del, men det er vesentlig vanskeligere enn å skille klinten fra hveten selskapsmessig, er min erfaring.

2 Likes

Jeg har lenge vært negativ til ELMERA GROUP ASA (ELMRA) men nå som de har kommet så mye ned, de har snudd litt newsflowen med forvaltede spotpriser, de tjener penger og har vel pt ikke guidet noe negativt ift fremtidig cashflow. Kjøpt 1000 stk for å holde ett øye med de!

3 Likes