Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Klar for resesjon? BEAROBXX10NOR

Produkter som dette kan være nyttig om du vil bette på veldig konkrete hendelser som f.eks brexit. Om du skal bette på at markedet krakker “snart” vil du med x10 gearing nesten helt garantert bli tilnærmet nullet ut mens du venter.

2 Likes

Enig med resten her.
Den type produkt er så godt som umulig treffe på.
Skal du prøve på det må det være enkelt tilfeller/dager du forsøker time inn og ut.

Eneste jeg har sett som en måte å tjene store penger med giring på bull/bear derivat er mini futures. Man har da risiko for å tape alt ved st man når en viss % oppgang. Men man unngår der den største nedsiden med derivater flest. Den daglige justeringen som gjør at man kan tape selv om det går ned. På grunn av oppganger ødelegger. Så volatilitet kan ødelegge profitten.

Så et eksempel slik jeg ser på det:
Kjøpe mini future med 10-15% oppside før den går i 0. Rentene løper, men er ikke så gale så det skal ikke ødelegge mye på kort/mellomlang sikt.
Jeg håper å kjøpe mye av de mens vi fremdeles er høyt oppe. Slik at det er vanskelig få 10-15% mer ut av markedet. Tenker gå for s&p, 500 d den krever mye for å gå opp og er allerede skyhøy.
Tenker kanskje kjøpe store summer i august, da burde vi være nærme. Nå som markedsrentene stiger og har kommet endel opp så har jeg ikke så stor tro på videre bullrun. Skattekutt ga indeksen den siste boosten tror jeg.
Ser at flere emerging market indekser, spesielt Kina har allerede fallt mye. Usikker hvor mye av pengene fra dette markedet eller som kommer fra andre land hvor valutaen faller vil hjelpe s&p 500. Dollaren har vertfall styrket seg.
Men selvsagt et det fullt mulig at bullrunnet fortsetter og indeksene i USA slår nye rekorder. Den økonomiske stimulansen/manipuleringen er vanvittig og helt nytt. Så selv om det nærmer seg lengste perioden uten resesjon siden andre verdenskrig er ikke det nødvendigvis så rart. Da veksten har vært utrolig lav, samt hele verden har koordinert pengetrykking.
Men akkurat nå er pengetrykkingen ganske redusert. Eu er ikke ferdig enda, men har signaliserert slutten. Det har betydning!
Men det betyr også at de holder det gåendes en stund til. Spørsmålet er jo når markedet justerer opp. Det tok lang tid i USA ettersom markedet virket som de trodde FED bløffet og ikke kom til heve slik de påstod.
Etter Trump ble valgt har de vertfall hevet rentene svært raskt i forhold til under Obama.
Har ikke tid til å utbrodere mere, men det er absolutt spennendes tider og alle burde lese seg opp og posisjonere seg.
Vi vet jo at vi har vært gjennom tidenes økonomiske eksperiment som ingen vet utfallet av.
Det vi kan si er at man mæ betale for det før eller siden, derfor anbefaler jeg å forberede dere på en vanvittig smell.
Kan ikke si om det blir som tidlig på 1900tallet med lang depresjon eller som sist med rask innhenting , men finanskrise og krakk blir det helt sikkert.

Kan fort blir fin bear dag! Olje ned og Asia i rødt

1 Like

Hvis det er første gang du handler derivater anbefaler jeg du leser mer detaljer - det er normalt ikke instrumenter du ønsker å sitte på over lengre tid…!

Jeg har handlet dette før ja. Men nå er tiden inne får å tjene litt.:wink:

Wow mega rally!!! 2,70kr. Men nå ned på 2,25 igjen:)

Hvilke mini-futures går du for under en slik shorte prosess?

Jeg skal kjøpe mini future short s&p 500 fra nordnet. Hvor høy giring er jeg usikker på.
Har litt ståendes med medium/lav giring nå bare o tilfelle de skjer noe utløsende jeg ikke plukker opp.
Men vil selvsagt vente å se an så lenge som mulig. Men om det går sakte nedover er det også dumt da oppsiden blir større.

1 Like

Husk at man ikke kan selge etter kl 17:25 om du kjøper Nordnets svenske og finske mini futures. Så hvis markedet i statene snur utover kvelden og du sitter med for høy gearing kan du fort oppleve at produktet går på en stop-loss.

En godt alternativ med noe lavere risiko er kanskje ProShares UltraPro Short S&P500, som følger indeksen med -3x gearing. Da har man muligheten til å trekke i nødbremsen i løpet av kvelden. Men 3x gearing er kanskje ikke det folk ønsker å lese om i denne tråden :wink:

3 Likes

Aksjesjef Gaute Eie tror børskrakket kommer snart

2 timer siden · Erik Wasberg

Det har vært en solid opptur for aksjonærene på børsene verden over de siste årene, men må varsler aksjesjef Gaute Eie i meglerhuset ABG Sundal Collier, i et intervju med DN, at oppgangen neppe vil vare noe lengre.

Eie vil imidlertid ikke svare på når og hvordan krakket kommer.

– Det er bare å spenne seg fast. Jeg vet ikke når neste fall kommer, men jo lenger veksten i verdensøkonomien varer jo nærmere kommer det, sier Eie til avisen.

Aksjesjefen har ifølge avisen en rekke aksjeposter på Oslo Børs, samt noen eierandeler i teknologiselskapet Kahoot i det unoterte markedet og et privat boligutviklingselskap i Stavanger.

Selv har han ståltro på oljeservicesektoren, og tror oljeselskapene vil trappe opp investeringene sine fremover. Det gir gode ordrebøker i bransjen.

– På grunn av lave investeringer de siste årene forventer jeg en opptrapping de neste. Dette kan bety et godt marked for de aller fleste oljeservice-aksjene, sier Eie.

– Nå gjenstår det bare å se hvem som tør å holde ut og ta risikoen.

Da er de siste Bearobxx10 solgt.

Ikke vites å sitte i et papir hvor men ikke forstår hvordan kostnaden 27% trekkes.

Men kjøper mulig senere. Nå Statoil stiger over 2 % er ikke dette produktet man bør sitte i:)

Bear- og bull-papirer fungerer på den måten at gearingen reduseres over tid for å dekke inn kostnaden av gearingen. Derfor det nok etter stund dukker opp nye versjoner av papiret og verdien på det eksisterende synker.

EDIT: Prospektet inneholder formelen som beregner kursen. Den ene delen av denne beregner kostnaden som trekkes fra kursen. Dermed blir verdien mindre og gearingen ikke like stor slik jeg forstår det.

Jeg er klar! Lastet i går og i dag! BEAR OBX X10 NORDNET

Da er jeg ute, kjappe peng!

3 Likes

Det må jeg si var bra timing. Etter at USA og Japan var kraftig opp i går, så hadde jeg ikke trodd at Oslo børs skulle tryne så voldsomt.

Etterslepp av oljepris-krasj. Oslo børs reagerte for lite i går.

Prøver meg på en ny frekkis her og satser på at olja og ose går på en smell ila uka.

Lukket alt i dag med minimal gevinst. Skal vel sige oppover litt og nye bedre sjangser vil by seg.

Da har jeg brukt dagen i dag til å laste opp litt BEAR OBX X10 ND.

tvi-tvi for høydeskrekken!

Ville aldri kjøpt den type produkt for eksponering mot en krise, og hvertfall ikke med 10x. Det krever at du treffer veldig godt med timingen, på grunn av rebalansering og giringen. Det er dumt å ha rett, men ikke tjene en krone fordi du bommer på timingen.

Ville mye heller sett på OBX Bear /u giring, opsjonsstrategier og eventuelt VIXen.

2 Likes