Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Klar for resesjon? BEAROBXX10NOR

Denne grafen har varslet hver eneste resesjon siden 50-tallet

  • nå gjør den det igjen!!

Kan det være smart å kjøpe BEAROBXX10NOR?

Kilde: https://e24.no/pluss/makro-og-politikk/denne-grafen-har-varslet-hver-eneste-resesjon-siden-50-tallet-naa-gjoer-den-det-igjen/24380298

Googlet litt videre forbi “norsk paywall clickbait tittel”, og ser ikke ut som det er en overhengende fare enda:

Pt så flater den ut, og når den inverterer så pleier resesjonen å være 12 måneder + frem i tid.

1 Like

Mulig handelskrig og renteøkning skal nok sende oss ned til høsten:)

Jeg har iallfall kjøpt, så får vi se:)

If we make it until next July without a recession, it will be the longest recession-free period in US history. Just sayin…

Tror ikke det hadde kostet 179 hvis det var feil?

1 Like

Ref tradewars:

https://amp.ft.com/content/12936bea-6e1f-11e8-8863-a9bb262c5f53

With Donald Trump poised to deliver on his presidential campaign promises to protect American industries with tariffs, the question is: what does this mean for the world economy?

If you plug the actual and anticipated actions of the US into most models, there is an almost imperceptible annual shift in gross domestic product growth in the US, Chinese and global economies. Despite the sound and fury, the steel and aluminium tariffs, $50bn of tariffs on Chinese goods imported by the US and $50bn tariffs on US goods imported by China add up, based on the models, to the economic equivalent of a mosquito bite.

Med forbehold om at dette er langt utenfor mitt fagfelt: er ikke OBX så sterkt påvirket av oljeprisen at dersom målet er å tjene på resesjon som følge av handelskrig, ville det være bedre å kjøpe BEAR for en annen børs enn OBX?

Det kan godt være! Bare velg det du har tro på.

Holder meg til biotek jeg :slight_smile: men lykke til!


Anbefaler å lese denne tråden om du ønsker å tjene penger på krakk. Den inneholder vertfall endel meninger om temaet, selv om vi ikke har komt oss så langt når det gjelder mer praktiske råd angående investeringer.

1 Like

Aksjemarkedet synker lenge før økonomien går i resesjon.

Jeg skjønner ikke hvordan man kan tjene penger på å selge et sånt derivat?

Med så høy gearing er det kort vei fra himmel til helvete. Avgiften på Bear OBX x10 er på 28% i følge Nordnet sine sider. Bear OBX x5 opererer til sammenlikning med ca 7%, mens OBX x3 med 3% avgift.

Du skal med andre ord være rimelig sikker på nedgang. Jeg kjøpte BULL VIX fra en annen bank i begynnelsen av februar da robotene gikk bananas, og gikk 140% i løpet av ett døgn. Men risikoen er jo enorm.

Appropos Nordnets gearede produkter opplevde jeg at jeg ikke kunne selge BEAR-produktene mine 8-9 februar til den gevinsten jeg håpte. Det gikk rett og slett ikke an å kjøpe/selge store deler av dagen.

1 Like

Høres jo nesten kriminelt ut?

1 Like

Kunne nok ha lagt dem ut for salg og ventet på at systemet kjøpte dem når prisen var innafor, men det var til tider umulig å se hvilken verdi produktet hadde til enhver tid. Prisen var rett og slett for volatil. Men ja, det blir ren gambling.

Testet ut 200x gearing på DAX denne uka, hadde vunnet penger på VM-tipping. Det var kjempegøy å trade i 2 timer, helt til produktet nådde strike-pris til lunsj. :joy: Heldigvis ikke mer enn hva man kan tåle med slik risiko

Kort oppsummert: Høy gearing = vill gambling.

1 Like

Jeg er ny i dette:) 28% som trekkes fra mitt «synlige» beløp på VPS? Må man fysisk betale noe via feks. Regning?

Sagt på en annen måte. Obx faller 10%. Da skulle bear x 10 steget 100%. Men stiger den da maks til 72%?

Olja tar fart mot 80 dollar. Mulig det blir raskt ut igjen på mandag:)

Jeg må være så ærlig å si at jeg ikke har regnet på dette selv. Og jeg er for trøtt idag til å verifisere om informasjonen jeg spyr ut nå er riktig, men jeg prøver. Mulig noen utdannede økonomer kan korrigere vranglæringen min om jeg bommer kraftig.

Du trekkes ikke 28%. Dette er en årlig(?) rente på pengene du i praksis låner når du kjøper et x10 gearet produkt. Eier du produktet i kun ett døgn blir denne effekten liten, men sitter du med et gearet produkt i et halvt år uten å selge så blir tapet stort, selv om kursen svinger lite. Men med x10 gearing så blir jo kursen svært volatil.

La meg lempe ut et “guesstimate” og si at OBX faller 10% på en dag, så stiger bear x10 med 98-99%, altså omtrent en dobling. (har ingen tall å vise til, men du skjønner greia)

Men så må du også huske at 1% ned tre dager på rad, etterfulgt av 2,48% opp den siste dagen, så er du omtrent tilbake til start før du regner med avgifter. X10 går +10%, +10%, +10%, -24,8% på disse 4 dagene.
(eks. 1000 kr *1.1 * 1.1 * 1.1 *0.752 = 1000.90 kr)

Jeg er ikke i tvil om at det kan komme en korreksjon snart. Men jeg våger ikke shorte markedet før bear-markedet slår inn for fullt. Hvertfall ikke med 10x gearing!

1 Like

Er du ny i dette? Skal du ikke røre bull/bear X 10 osv i det hele tatt, da det er en snarvei til å bli en taper.

4 Likes

Selv i et bear marked vil det komme kraftige lettelsesrally på 10% over noen dager som vil likvidere posisjonen

8 Likes

Om man er nybegynner så burde man vel holde seg helt unna derivater…

2 Likes

Har handlet litt bull. Der det mest girete har vært Bull olje x10 nordnet. (Hvis man ser bort fra krypto)

Generelt er dette noe man skal være forsiktig med, og som kanskje kun burde holdes på kort sikt, alt fra noen timer til noen dager. Problemet med Bear obxx10 er at du ikke vet når markedet «snur». I avslutningen av et bullrally ser man gjerne et siste «spike» opp. Markedstiming er ekstremt vanskelig om ikke umulig, men det eneste man vet er at markedet kontinuerlig over de siste 70 årene har nådd nye all time high.

Dette betyr at trådstarter kan ha rett på 3 års sikt for alt jeg vet, uten at det gir store gevinsten.

1 Like