Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Klimator AB (KLIMAT)

Heisann folkens! Jeg har gravd litt i et selskap de siste dagene, og hadde satt pris på å få utvidet mitt perspektiv på dette caset. Tusen takk til @anon50125742 som også har bidratt. Under følger en presentasjon.

Navn: Klimator
Markedsplass: Spotlight market / https://spotlightstockmarket.com/sv/bolag/irabout?InstrumentId=XSAT0000783Y
Mcap: ca 176 mSEk
IPO og pris: 23 oktober 2020, 17 SEK for to aksjer og en TO1
Hjemmeside: https://www.klimator.se/

Hva gjør selskapet?

Softwareselskap som har som visjon å gjøre veiene tryggere ved hjelp av «road weather solutions». Selskapet har blitt til etter 30 år med forskning. Kundene finnes hovedsakelig i to segmenter: Selskaper som vedlikeholder vinterveier og kjøretøysprodusenter.

Produkter/løsninger

Se følgende link for utfyllende informasjon: https://www.klimator.se/products

Data om veiforhold. Meldinger opp til 72 timer i forkant. Meldinger for hvilke som helst veinettverk. Lengden på veisegmentene kan variere fra 5 til 500 meter.

«We are the only company who can combine live friction data and traditional road weather data to bring better information to our clients and customers»

De har blant annet et system de kaller “Ahead”: «A sensor fusion software which is a proprietary system that combines a laser sensor and a camera to detect road conditions. AHEAD is locally integrated and can detect the road condition, in real-time, 25m in ahead of the vehicle.»

Kunder:

Etter IPO har de meldt om tre avtaler og et samarbeid:

Mesta AS (Norges ledende vinterentrepenør)
HedeDanmark AS (Danmarks ledende vinterentrepenør)
Kelių priežiūra (Litauens ledende vinterentrepenør)

Strategisk samarbeid med norske Zeekit om ruteplanlegging med mål om kostnadsbesparelser og reduksjon av bruk av salt.

Media

Intervju med CEO ifbm med IPO: https://www.svd.se/bors/news_detail.php?newsid=ecac0bab-69a9-4f6b-a649-dcd8a966302a

Video-intervju med CEO: https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/10/08/ipo-klimator-ska-tillhandahalla-bra-vaglagsinformation-vd.html

Key takeaways:

“Att börsnoteringsaktuella Klimators bruttomarginal långsiktigt kommer ligga på cirka 95 procent är rimligt givet bolagets affärsmodell, säger dess vd Torbjörn Gustavsson”

“Vi upplever därför inget direkt hot från större spelare utan snarare ett intresse från sådana globala företag att få veta mer om vår teknologi. Möjligheten till samarbeten, eller kanske till och med uppköp, med globala aktörer känns för oss mer realistiskt än att någon sådan aktör skulle försöka utveckla egna algoritmer för att göra prognoser om vägväder”

“Det finns en god efterfrågan inom egentligen alla infrastrukturområden som på olika sätt behöver ta hänsyn till vinterväder. Vi har valt att fokusera på vintervägsindustrin och fordonsindustrin i ett initialt skede för att våra lösningar passar väldigt bra in där och efterfrågas av våra potentiella kunder. Vi får nästan varje vecka in nya förfrågningar. En av våra största utmaningar just nu är att avgränsa oss och fokusera på att utveckla affärer inom vintervägs- och fordonsindustrin”

For øvrig anbefales videointervjuet, der svarer CEO på mange sentrale spørsmål.

Finansielt

Topp 10 sitter med ca 88 % av aksjene: https://spotlightstockmarket.com/sv/bolag/irabout?CompanyId=9016

Q1-Q3 rapport: https://mb.cision.com/Main/19815/3245165/1341064.pdf

Info om tegningsopsjonene: https://spotlightstockmarket.com/media/7386/klimator-teaser-2020.pdf

Det virker til å ligge i kortene at de har mål om å vokse. CEO uttaler et mål om en omsetning på 300 mSEK i 2027. De ønsker på sikt å doble antall ansatte, så økte utgifter må regnes med.

De fakturerer kundene sine i sesong, noe som jeg ikke vet helt hvordan slår ut. Samtidig sier CEO i intervjuet at klimaendringene vil kunne føre til et økt behov for deres produkter utenom vintersesongen. Og Ahead-sensoren går vel og putrer på uavhengig av sesong.

Oppsummering

Ett lite, relativt uoppdaget selskap med relativt høy risiko. Samtidig har de jobbet lenge med sine produkter og sin forretningsmodell. Det virker til å være et godt og etterspurt produkt de har. Jeg har enda ikke satt meg ned og gått gjennom finansene i detalj, dette har jeg heller ikke topp kompetanse på, så spesielt takknemlig hvis noen tar seg tid til å kikke på dette. Mye info finnes i rapporten jeg har linket til.

ESG-faktoren er nok ikke like fremtredende som hos mange av rakettene vi ser nå til dags, men de har absolutt elementer av det i seg.

Det bør merkes at aksjen er SVÆRT lite omsatt akkurat nå. Så her kommer man seg kanskje ikke fort ut på en grei kurs dersom det skulle skje ett eller annet.

Jeg har tatt en liten startposisjon i selskapet, og vil følge med på det. Jeg vil forsøke å redigere denne tråden dersom det dukker opp mer informasjon.

Så, hva tenker folk om Klimator? :slight_smile:

Mvh Øyvind

3 Likes

Liker spesielt godt at Topp10 sitter på 88% av aksjene! :muscle::muscle:

Andre plusser:

Selskapet har signert 3 kontrakter siste måneden i hovedmarkedsområdet (Norden+Baltikum) innen Winter maintenance og de forventer flere.

Selskapet har testsamarbeid med både tyske og japanske bilprodusenter på «Ahead», og de kan bli en viktig brikke for å få selvkjørende biler til å fungere på vinterføre.

Forretningsmodellen er lett skalerbar og marginene er meget høye.

Potensiell oppkjøpskandidat.

Kun 400 Avanza-eiere foreløpig.

1 Like

Hvordan fungerer disse TO1 aksjene? Liten innføring?

1 Like

Se lenken til “Info om tegningsopsjonene” som @OYV har postet i første innlegg. De kan løses inn i mars 2022, og de ligger nå på ca. 5,50- 6SEK.

Kursen er i dag ca 14SEK, noe som også er makskurs for en eventuell innløsning av TO. Hvis du kjøper en TO idag for 6SEK, så forventer du altså at Klimator-kursen skal være SEK20 eller mer i mars 2022.

Dersom selskapet gjør suksess og kursen øker til f.eks. 50SEK innen 2022, så vil din TO mest sannsynlig ha en verdi på ca. 36SEK. Differansen på 14SEK er det du må betale for å få omgjort en TO til en aksje i mars 2022.

Ligger kursen på 20SEK i mars 2022, vil du få aksjene for 14SEK, og du har da betalt 20SEK totalt for aksjen.

Dersom selskapet ikke får den kursutviklingen vi håper på, og den i mars 2022 fortsatt står i 14SEK, vil du kunne kjøpe aksjer for 70% av dette, noe som tilsvarer ca. 10SEK. Du har da betalt totalt 16SEK for aksjen.

Worst case, så ligger kursen så lavt at det ikke vil lønne seg å kjøpe aksjene for minsteprisen som er 6SEK. Da har du kastet bort pengene du brukte på TO.

Tegningsopsjonene gir på den måten en høy gearingeffekt ved suksess, og jeg har selv valgt å kjøpe noen TO og la dem ligge til selskapet eventuelt gjør fremskritt. Med den likvidteten som er i selskapet per i dag, er det heller ikke så mange alternativer… :wink:

1 Like

Er ikke antall kunder begrenset innen denne typen informasjon?

På Winter Maintenance-delen tenker jeg også at det er begrenset antall kunder, samtidig så er det lett for selskapet å utvide til nye land. Første mål er Norden og Baltikum, og deretter Europa og USA.

Men det som er mitt største argument for å gå inn her, er samarbeidene de har med bilprodusentene. Jeg tror den delen kan løfte selskapet bra dersom de lander en deal.

1 Like

Intervju med CEO og COO på Aktiedagen fra september.

SIER HAN AT DE ER I SAMTALER MED GOOGLE??? :star_struck: :star_struck: :star_struck:

Hør fra ca. 26:40!

1 Like

Godt spørsmål! Jeg vet for å være ærlig ikke. Antallet er nok begrenset, men hvor begrenset er jeg usikker på. Og jeg antar at jo flere veistrekninger en kunde ønsker overvåket, jo dyrere blir det for kunden. CEO skriver i nyeste rapport:

" Vi öppnade nyligen Norge och Danmark och vår målsättning är att inom kort även öppna upp Finland och Spanien. Vi anställer nu säljare inom Winter Maintenance för att kunna ta hand om de ökade volymer vi ser framför oss."

CEO trekker også frem skalerbarhet som en fordel: “Bruttomarginalerna på vägväderdata är höga och ligger idag på mellan 80–90 procent”(…)"“Vår särkostnad för att sälja prognoser till ytterligare en kund är mycket marginell och består av kostnader för datatrafik och serverutnyttjande”

Når det gjelder sensorteknologien, vil denne gi en royaltybasert inntektsstrøm med en bruttomarginal på 100 %. Kommersiell fase for denne ligger lenger frem i tid.

Edit: Sakser her fra Cision sin nyhet om dagens oppkjøp som Klimator har gjort, kan være relevant for nedslagsfeltet for produktet: "Förvärvet av HD Digitals verksamhet kompletterar Klimators tjänsteerbjudande för smarta städer genom att dessa kan erbjudas året runt. De kunder som använder tjänsten Road Status Information är även potentiella kunder för HD Digitals produkter, och vice versa. Den data som HD Digitals sensorer genererar kan även användas av Klimator som ytterligare datakällor för att optimera Klimators klimatmodeller, och på sikt även reducera behovet av externa datakällor. Sammantaget bedöms Klimators och HD Digitals verksamheter komplettera varandra mycket väl."

Edit: Ser ut som flere tenker litt i disse baner, zappa66. Sakset fra forumet på Avanza:

“…BTW - för mig är hela caset med Klimator personbilssidan. Punkt. Allt det här med tunga transporter, vägskötsel osv. är gamla Klimator…pre-notering. Visst det har varit det man levt på fram till nu (bolaget har ju funnits länge) men finns ingen utväxling där. Inget som är en trigger på marknaden. På personbilsidan däremot - ifall mjukvaran nu är så bra som de säger så kommer bolaget bli uppköpt för att komma åt tekniken. Enligt mig så borde de fokusera 100% på att sexa till tekniken mot personbilsmarknaden och lägga ned allt proaktivt säljjobb mot sidomarknader såsom ex tågindustri som bara stjäl interna resurser.”

1 Like

Nå har jeg ikke fått tid til å se hele videoen, Capaz, men jeg har ikke nok oversikt over store selskaper innenfor data som begynner på G til å uttale meg om dette :sweat_smile:

1 Like

Klimator kjøper virksomhet i Danmark:

Klimator tar över aktuellt lager av sensorer, mjukvara kopplad till sensorer, IoT-plattform, ritningar, manualer, utrustning och leverantörsavtal. I samband med överlåtelsen kommer även nyckelpersonal tas över av Klimator. Klimator tillträder verksamheten den 6 januari 2021.

HD Digital har idag över 1 300 sensorer utplacerade fördelat på mer än 150 olika kunder. Affärsmodellen baseras på en initial installationskostnad med efterföljande prenumeration av dataleverans från sensorerna. HD Digital har för närvarande en årlig återkommande intäkt på cirka 2,4 miljoner danska kronor med en mycket god tillväxtpotential under kommande år, uppger bolaget.

*I samband med förvärvet ingår de båda bolagen även ett avtal om strategiskt samarbete avseende tjänsten Road Status Information - RSI."

1 Like

Spennende! :ok_hand::grin:

1 Like

Capaz, kan du lese melding i koloviegruppa…:grin::grin::grin:

1 Like

Innsidekjøp i Klimator :ok_hand:

Styremedlem Lars Brodal har i dag handlet 3400 aksjer til kurs 15SEK.

EDIT: Nå kom børsmeldingen også: https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/12/18/klimator-styrelseledamot-koper-3-400-aktier-i-klimator.html

1 Like

Det dukket opp et spørsmål på Avanza om Klimator driver med noe av det samme som NIRA Dynamics AB. Dette er et svensk selskap som utviklet lufttrykk-sensorer og senere ble kjøpt opp av Audi (Tyskerne eier 95%, mens gründeren fortsatt sitter på de siste 5%).

Det virker som de også har noe fokus på Road Maintenance, så det må vel sies å være en konkurrent i noen grad, men hvor stor vet jeg ikke. Om NIRO har vært med i noen anbudsrunde f.eks. hos Mesta vites ikke. Men Mesta valgte i hvert fall Klimator .

Samtidig kan man vel lese ut av det at dersom bilindustrien ser at et selskap har potensiale, så er de ikke fremmede for å investere og sikre seg teknologien. Så jeg tror absolutt at Klimator kan være et potensielt oppkjøpscase på sikt, og da i hvert fall den delen av selskapet/teknologien som retter seg mot bilprodusentene.

Linker:

1 Like

Det ser ut som Klimator og NIRA har samarbeidet:

““This technology quantum leap is overdue in the business to make use of new opportunities and meet the road users’ expectations. We have tested the new technology and are confident that RSI is the best performing solution,” explains Torgeir Vaa from Norska Statens Vegvesen”

“RSI is developed by Klimator, a technology startup from the University of Gothenburg, and NIRA Dynamics, a software supplier to the automotive industry.”

Fra en pressemelding om samarbeidet: (https://mb.cision.com/Main/16800/2444080/786263.pdf)

NIRAs information om det verkliga väglaget kommer nu att omsättas till detaljerade prognoser av halka på vägavsnitt med hjälp av Klimators vägvädermodeller

Merk at dette er fra 2018. Jeg vet ikke enda hva status akkurat nå er, og hvordan nevnte produkt er blitt videreutviklet siden den gang.

Ellers kan det nevnes at Klimator er involvert i et prosjekt i regi av Svevia (Sveriges 4 største vei og anleggsselskap) som i november fikk en innovasjonspris som skal deles ut neste år: https://www.mynewsdesk.com/se/svevia/pressreleases/svevia-faar-prestigefyllt-innovations-pris-3048186

Her er det mange involverte i tillegg til Klimator, blant dem nevnte NIRA

1 Like

Nyhetsbrev fra lillejulaften:

Noen punkter:

Covid:

  • Precis som för många andra bolag har vi påverkats av Covid-19 såtillvida att det tar längre tid att bearbeta nya kunder och komma framåt i processer.

Demobil:

  • I januari 2021 lanseras Klimators nya demobil med syfte att demonstrera bolagets produkter; sensorteknologin AHEAD och dataplattformen Road Condition Data. Vi upplever att det finns ett intresse från fordonstillverkare att uppleva produkterna i skarpt läge och därmed lättare kunna utvärdera dem. I och med demobilen får Klimator en bättre förmåga att förmedla värdet av bolagets unika teknologi.

Nye regioner/land:

  • “Genom att öppna upp nya regioner utöver vi den skalbara dataplattform av vägväderdata som våra produkter Road Status Information (RSI) och Road Condition Data (RCD) baseras på. Vi jobbar just nu med att bygga upp kapaciteten i teamet för att lansera ytterligare 10-15 nya regioner under 2021.”

Utvikling av forretningsområdet “automotive”.

  • Fordonsindustrin är i hög grad påverkad av den pågående pandemin men befinner sig därtill i en omfattande transformationsfas. De flesta fordonstillverkare fokuserar på att maximera etablerandet av avancerade förarstödssystem (ADAS). Dessutom har de biltillverkare som befinner sig inom premiumsegmentet samt relativt unga globala teknikbolag ambitiösa målsättningar för att lansera helt autonoma fordon (AD) under det kommande tio åren. Klimators produkter tillför ett betydande värde för båda dessa segment och vårt Automotive-team har under hösten etablerat nya relationer med ett flertal av världens största fordonstillverkare

Nå rører denne litt på seg! Konsekvent lite aksjer til salgs synlig i ordreboken, men veldig stor spread og fortsatt lite volum, selv om det den siste uken har virket til å være litt økt volum. Jeg tror det kan bli spennende hvis det kommer noen positive nyheter. Virker til å være lite salgsvilje akkurat nå:)

1 Like

Et lite innlegg til kommer herifra før vi tar helg!

De to siste dagene har aksjen hatt økt volum, gårsdagen skiller seg ut med unntak av dagene like etter børsintroen, med tilhørende bratt økning i kurs. Det virker også som at det skrives litt mer på Avanza, og der snakkes det om hvem dette selskapet som begynner på G kan være (jmfr video linket til av Capaz tidligere i tråden). Inntil videre er det selvfølgelig spekulasjoner, og spekulasjoner har både jeg og mange andre brent oss på før. Men verdt å holde et øye med.

Det har også dryppet litt her og der på LinkedIn og på selskapets sider. Demobilen er i full gang med testing. Ellers uttaler lederen for sensorvirksomheten i HedeDanmark som Klimator nylig kjøpte: ”Jeg glæder mig helt vildt til at starte i en af de mest spændende teknologivirksomheder jeg har stødt på. Klimator leverer topklasse smart city software, som bringer mange forskellige datakilder og avancerede beregninger frem i et let forståeligt interface for brugere” ( https://tinyurl.com/y5de4qdp)

Ledelsen har gitt uttrykk for en offensiv holdning fremover. Meget lav free float kan gi volatilitet i begge retninger, så risikoen er sånn sett høy i denne aksjen.

Hvis noen har lyst å se på det tekniske så hadde det vært interessant for meg å høre litt om.

God helg! :slight_smile:

1 Like

Prøvde å lime inn en lenke, men får det ikke til via mobil. Selskapet vurderer å hente 18,9 msek ved emisjon på kurs 21. Dette for å utnytte muligheter de ser i forbindelse med oppkjøpet de gjorde nylig

1 Like

https://spotlightstockmarket.com/sv/market-overview/nyheter//nyhets-artikel?id=32376&publisher=371

Två välkända Volvo-profiler deltar också i den riktade nyemissionen. Leif Johansson, som tidigare varit vd för Volvo, tecknar genom sitt bolag Aphrae aktier för 1 miljon kronor och Stefan Johnsson, tidigare finanschef i Volvo, tecknar aktier för 0,5 miljoner kronor.

Jeg antar da at en stor del av de som har tegnet seg her, ikke akter å selge aksjene med det første. Dette fordi de virker til å være i relaterte bransjer og sannsynligvis har god innsikt i selskapet og dets muligheter.

NB: Årsrapport på fredag