Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kolonial.no

Starter en tråd om Kolonial.no, de er ikke børsnotert enda men i denne artikkelen sier de at de vurderer det.

6 Likes

Flott! :grinning: Har søkt litt på denne, og de har jo hatt en eventyrlig vekst siden starten.
Veldig lovende om de går på børs!
Vi får holde oss oppdatert her fremover! :+1:

1 Like

Har brukt de en del, veldig lettvint og godt fornøyd! Var positivt overrasket over vareutvalg, pris og service. Skjønner ikke hvordan de klarer/skal klare å tjener penger på det men…

1 Like

Tenk på alle kostnadene de sparer med hensyn til lønn. De sparer nok også en del på strøm og utgifter til transport ift. butikk.

Klart de sparer en del. Jeg vil gjette de sparer aller mest på å slippe å leie sentrale lokaler.

Samtidig må de ha folk til å gå å plukke varer, og ikke minst til å kjøre ut varer. Dette har vi stort sett fått gratis til nå, men må være en betydelig kost.

3 Likes

Jeg ville holdt meg langt unna denne eventuelle børsnoteringen!

Det som jeg vil tro de gjør penger på er få ansatte ift kunder. Hver eneste butikk rundt omkring har titalls ansatte. Med en sentralisert del så gjør 10 ansatte muligens jobben til 100 om ikke fler. Ei går tid bort på å fylle hyller. Plukking rett fra paller osv. Her kan de lett tjene mye peng

Kolonial.no skal vel bare børsnoteres fordi de trenger penger. De tjener nada cash og brenner penger fortere enn fulle sjømenn på byen.

1 Like

Jeg har slettet en del upassende kommentarer i denne tråden, som handler om kolonial, ikke andre ting…

4 Likes

Tenker det er en spennende aksje om de går på børs, men helt klart at kjempeveksten må gi pluss på bunnen om ikke så lenge.
Det er i alle fall et disruptivt tilbud som er svært godt mottatt, og da ligger jo mye til rette for å tjene peng på sikt… Over 400 mill. i omsetning andre driftsår gir et meget godt utgangspunkt for det… Vet jo ikke hvordan de ligger an i år, men de omsetter nok ikke for mindre.
Antar at de jobber intenst med å forbedre effektiviteten på flere områder, så jeg tror i alle fall at denne blir spennende å følge fremover.
Så vil tiden si om den blir spennende nok…

Jeg tror de kommer til å slite sterkt med å tjene penger. distribusjon koster. Mye. Veldig mye. Men for all del, finnes dummere selskaper å tape pengene sine på.

1 Like

Jeg tror de kan tjene ved at de har kutta noen ledd. Ved felleskjøring så vil det bli billigere å få levert kontra å kjøre til butikken å handle selv. Liker også de som har pick up points. Da blir logistikken enda bedre

1 Like

Hvilke Ledd har de kutta? De har ikke kutta noen ledd. Bortsett fra at de kjører varene til forbrukeren. Mens normalt reiser forbrukeren til varen.

1 Like

Verdt å merke seg at de kjøper inn varer av Rema 1000 (aksjonær, 10%), som sliter med å konkurrere ned innkjøpsmakten til NG om dagen, som satser hardt på egen netthandel nå fra høsten av. I tillegg er marked.no solid på banen.

Når alle har omtrent like kostnader og steinhard konkurranse med ørsmå marginer er det den med billigst innkjøp som er den sannsynlige vinneren, og det er nok Johan Johansson :money_with_wings:

1 Like

Norgesgruppen blir jo stadig hengt ut av Rema og Coop for at de er blitt for store. Av den grunn klarer de å fremforhandle avtaler med leverandørene sine som er gunstigere enn konkurrentene. De tar jo stadig en større del av markedet. De har også butikker på de mest grisgrendte strøk i landet. Koster de nok en god del ekstra i distribusjonskostnader.