Jeg kjenner selskapet godt, har vært med lenge og det har vært en utrolig reise.
Produktet til KAIS er utviklet i et samarbeid mellom FAA (“Avinor” i USA) og United Airlines, samt en professor fra et prestisje universitet. Så det er riktig at KAIS kun har hatt en ansatt som har fungert som prosjektleder mellom disse aktørene.
FAA og United har brukt ca 3 MUSD hver på utviklingen og vi har sammen med United installert algoritmene på flere hundre fly. Ingen kommer med en usb stick og ber et flyselskap om å laste opp softwaren på bremselogikken uten videre. Dynatron er Approved by FAA. Slikt tar tid. Flere i styret har jobbet gratis fordi de ser hva man har. Det er mye kompetanse i aksjonærmassen, grunderen av nesten all flyplasservice i Norge, tidligere CEO i Kongsberg Maritime mm.
Teledyne som leverer ca 75% av all software på nye kortdistansefly (flere landinger) ønsker å legge inn algoritmen som en basesoftware i alle nye fly. Det sier litt om troverdigheten.
Spørsmålene man bør stille:
Hva koster det å skli over en rullebane fordi man ikke var forberedt på at det var iferd med å bli glattere? Eller bare miste siste avkjøring og må dyttes tilbake. Hva koster den forsinkelsen?
Hva koster det å stoppe rullebanene for å kjøre en bil frem og tilbake. En ting er en liten flyplass som Gardermoen, men prøv flyplasser på størrelse med O’Hare flyplass.
0,6 promille av alle flygninger i Usa får et problem pga friksjonen på rullebanen. Det høres lite ut, men det er flere tusen fly i luften hele dagen bare over USA. Så dette er et stort problem.
Drivstoffbesparelsene handler om planlegging av ruten, fly saktere straks man vet at friksjonen er for dårlig, raskere finne alternative flyplasser, ta med seg mindre drivstoff?
Bemanningbesparelsene, det jobber idag 1800 mennesker i United Airlines som planlegger ruter. De må ringe for å finne friksjonen på flere av flyplassene. Dette skal selvfølgelig være live på et håndholdt device. Hva koster 100 ansatte i året?
Forsikringsbesparelser, joda, forsikringsselskapene er tilhengere av bedret sikkerhet for det materielle og personer.
Økt sikkerhet, det har vært dødsulykker knyttet til dårlig informasjon om friksjoner på rullebaner, passasjerer er opptatt av sikkerhet. Abonnementet tilsvarer ca 24 øre per passasjer, så veldig dyrt er det ikke.
Besparelsene for hele industrien i USA er årlig beregnet i milliarder…Dollar!
Ca 25% av dette kan man forhindre med bedre informasjon om friksjonen.
Det er kun en løsning på friksjonsproblemet og det er Dynatron.
Usa er stort, men problemet er mye større i Kina.
IBM kjøpte nylig opp de som leverer værtjenester til flyindustrien for ca 3 milliarder dollar. Informasjon er ikke gratis. Dynatron blir en besparelse for alle flyselskaper, men det er ikke gratis.
Verdsettelsen kan for noen virke høy, men hør med selskapet om et år, produktet er ferdig og det er en overgang til kommersialisering nå, siste kapitalinnhenting ble overtegnet med 245%.
Vi får se hvor mye overtegning vi får neste gang. Det er jo ikke mulig å kjøpe aksjer utenom.