Diskusjon Triggere Porteføljer

Kongsberg Aeronautical Information Systems

<%- if @topic_view.topic.tags.present? %>
<%= t 'js.tagging.tags' %>: <%- @topic_view.topic.tags.each do |t| %> <%= t %> <%- end %>
<% end %>

Jeg prøvde å finne noen tråd om KAIS men fant ikke noen så da oppretter jeg en om dette spennende selskap. Dette er et selskap innen flybremse teknikk der system er utviklet for å kunne hjelpe pilotene til en mer effektiv bremsning ved landning. Dette kommer kunne spare flyselskapene penger bare i dekkutgifter men og hvis ett dekk har en lengre levetid så vill trengs det færre dekkbytten hvilket leder til at flyplanet kan være i luften oftere. Siste nytt så låg kursen på 80 kr per aksje og man tror at det vill gå opp til mellom 350-700 kr ila 5 år. Alle presentasjoner (korte og lange) har jeg så hvis det er noen som lurer på noe så send meg en melding. Jeg skal selvsagt prøve å holde denne tråden så oppdatert som muligt.

Omsetning på 200knok, en ansatt som hever 1mnok i lønn og mcap på 1,5m x 80kr= 120mnok. :roll_eyes:
Basert på tall fra proff.no

1 Like

Godt øye, fint om du og tar en titt på business planen for dem. Man må og se på fremtiden og fremgångs måten.

Den ons 17 okt. 2018 22:33Konamixx [email protected] skrev:

180814 Kongsberg Aeronautical BUSINESS PLAN ver 2018- 04-25.pdf (3.18 MB)

Absolutt, men jeg poengterer at MCAP med tallene som er oppgitt er veldig høy.
Som det står i prospektet der er det få/ingen andre som med et slikt produkt, men det nevnes at værløsninger fra tredjepart er det nærmeste man kommer en peer.

AVtech fra sverige er børsnotert og leverer et slikt produkt, eller faktisk flere produkter, som skal redusere drivstofforbruket. De er kommet mye lenger i utviklingen, og har en full fungerende organisasjon.

  • De har fått markedspenetrasjon i form av at southwest airlines har rullet ut produktet deres på sitt rutenett
  • De har hatt 4 år med 8-10MSEK i omsetning ( selv om bunnlinjen fremdeles er rød)
  • De har 17MSEK på bok og er finansiert iværtfall 3 år til om ikke cashburn øker dramatisk.
  • De signerer stadig nye avtaler, bla med Norwegian som skal rulle ut produktene deres på sine ruter.

Likevel. Dette selskapet har en mcap på 145MSEK.
Jeg kan ingenting om bremsesystemer til fly, og for alt jeg vet kan dette være et kjempeprodukt, men prestasjonene til selskapet sålangt forsvarer ikke en MCAP på 120MNOK.

En annen ting som jeg synes var dårlig med det prospektet er at det ikke er skrevet noe om risiko. Ordet risk er ikke nevnt en eneste gang, og kan ikke se at det er noen SWOT analyse e.l. (jeg skumleste bare, så kan hende jeg overså noe, if so, my bad.)

2 Likes

Jeg kjenner selskapet godt, har vært med lenge og det har vært en utrolig reise.

Produktet til KAIS er utviklet i et samarbeid mellom FAA (“Avinor” i USA) og United Airlines, samt en professor fra et prestisje universitet. Så det er riktig at KAIS kun har hatt en ansatt som har fungert som prosjektleder mellom disse aktørene.

FAA og United har brukt ca 3 MUSD hver på utviklingen og vi har sammen med United installert algoritmene på flere hundre fly. Ingen kommer med en usb stick og ber et flyselskap om å laste opp softwaren på bremselogikken uten videre. Dynatron er Approved by FAA. Slikt tar tid. Flere i styret har jobbet gratis fordi de ser hva man har. Det er mye kompetanse i aksjonærmassen, grunderen av nesten all flyplasservice i Norge, tidligere CEO i Kongsberg Maritime mm.

Teledyne som leverer ca 75% av all software på nye kortdistansefly (flere landinger) ønsker å legge inn algoritmen som en basesoftware i alle nye fly. Det sier litt om troverdigheten.

Spørsmålene man bør stille:
Hva koster det å skli over en rullebane fordi man ikke var forberedt på at det var iferd med å bli glattere? Eller bare miste siste avkjøring og må dyttes tilbake. Hva koster den forsinkelsen?
Hva koster det å stoppe rullebanene for å kjøre en bil frem og tilbake. En ting er en liten flyplass som Gardermoen, men prøv flyplasser på størrelse med O’Hare flyplass.
0,6 promille av alle flygninger i Usa får et problem pga friksjonen på rullebanen. Det høres lite ut, men det er flere tusen fly i luften hele dagen bare over USA. Så dette er et stort problem.

Drivstoffbesparelsene handler om planlegging av ruten, fly saktere straks man vet at friksjonen er for dårlig, raskere finne alternative flyplasser, ta med seg mindre drivstoff?

Bemanningbesparelsene, det jobber idag 1800 mennesker i United Airlines som planlegger ruter. De må ringe for å finne friksjonen på flere av flyplassene. Dette skal selvfølgelig være live på et håndholdt device. Hva koster 100 ansatte i året?

Forsikringsbesparelser, joda, forsikringsselskapene er tilhengere av bedret sikkerhet for det materielle og personer.

Økt sikkerhet, det har vært dødsulykker knyttet til dårlig informasjon om friksjoner på rullebaner, passasjerer er opptatt av sikkerhet. Abonnementet tilsvarer ca 24 øre per passasjer, så veldig dyrt er det ikke.

Besparelsene for hele industrien i USA er årlig beregnet i milliarder…Dollar!
Ca 25% av dette kan man forhindre med bedre informasjon om friksjonen.

Det er kun en løsning på friksjonsproblemet og det er Dynatron.
Usa er stort, men problemet er mye større i Kina.

IBM kjøpte nylig opp de som leverer værtjenester til flyindustrien for ca 3 milliarder dollar. Informasjon er ikke gratis. Dynatron blir en besparelse for alle flyselskaper, men det er ikke gratis.

Verdsettelsen kan for noen virke høy, men hør med selskapet om et år, produktet er ferdig og det er en overgang til kommersialisering nå, siste kapitalinnhenting ble overtegnet med 245%.

Vi får se hvor mye overtegning vi får neste gang. Det er jo ikke mulig å kjøpe aksjer utenom.

1 Like

Selskapet har oppdatert sin hjemmeside:

Spennende selskap. Følg med.

2 Likes

2018 update.
400% økning i omsetning, alt blir spist opp av økning i ADK.
DL hever fremdeles millionlønn.
Ser ut som de kjører årlig emisjon her for å få inn lønn til DL, så er vel derfor de er ute å promoterer litt igjen. Faktisk omtrent på samme tid som i fjor.
Selskapet har eksistert siden 2012 uten nevneverdig fremgang av betydning, ser ingen grunn til at ting plutselig skulle endre.

Stay…Away…

Tror det blir litt vanskelig å bringe denne tråden over på et riktig spor, så jeg har forsåvidt unngått den. Men for vitebegjærlige:

Hjemmesiden er verdt et besøk (se et par innlegg lengre oppe)

Hvordan man får sjansen til å kjøpe noen aksjer i KAIS finner man alt om her:

Spørsmål til meg kan for øvrig stilles på email: [email protected]

Og så har jeg jo forklart endel på denne tråden:

@dr.Stockman Godt mulig noe av det morsomste jeg har lest på hegnar i nyere tid.

Jeg vet ikke engang hvor man skal begynne.

Hvordan gikk foresten finansieringsrunden i fjor? Ifølge presentasjonen datert mai 2018 var selskapet interessert i å hente inn 11 millioner over to trencher.

Kongsberg Aeronautical is looking for funding of NOK 11-13 million structured in two tranches,
whereas the first tranche comprises NOK 5-6 million intended to complete cloud computing
programming requirements and operations

Om man ser på regnskapet for 2018 var det jo ikke kommet inn noe penger, men ser at de for 6 året på rad klarte å kjøre emisjon å få inn millionen som trengtes for å betale daglig leder. Er jo ikke verst bare det! Og når jeg ser på kassen så skjønner jeg jo hvorfor dere er ute på ny ververunde.

Det er jo bare formalia som gjenstår før de første kontraktene er på plass. Som kjent er markedet svært enkelt i USA da det kun er noen få store flyselskaper å forholde seg til, og ettersom vi har samarbeidet med ett av dem så er det jo naturlig at dette selskapet vil være førstemann på kontraktblokken. Forhåpentligvis og sannsynligvis vil det være signert i løpet av året, men skal vi være på den sikre siden så får vi vel si det nærmeste halvåret.

Det får man si er imponerende, all den tid selskapet ikke har hatt funding til å gjøre ferdig programvaren, ref punktet over.

Pussig nok er vårt fremste problem når vi forsøker å selge noen aksjer privat at caset ganske enkelt er for godt til å være sant. Skyhøyt potensiale uten tilhørende risiko hører egentlig ikke hjemme i aksjeverdenen

:rofl:

Meglerhus vi har hatt kontakt med er ikke i tvil om at caset er enestående, men hos dem har problemet vært at vårt kapitalbehov er alt for lite til at det er interessant for dem

investeringen for liten og avkastningen altfor stor til at det er av interesse? :joy:

Og som avslutning.

“113 millioner kroner er ikke mye for et selskap med et slikt vekstpotensiale.”
Nei, det kan du si. Siden vi er eneste tilbyder så er det jo ikke utenkelig at systemet vil få fotfeste i hele verden

Punkt 4
Ingen konkurrenter
Dette er vel kanskje for meg det aller viktigste punktet, og det som gjør KAIS til et pengetre for evigheten.
Vår løsning er patentert, og kan dermed ikke kopieres, men det eksisterer heller ingen annen sammenlignbar løsning for dette problemet.
De som måtte ha lagt hodene i bløt for å forsøke å finne en løsning vil nok uansett gi opp når vår løsning er lansert. Å sette igang et utviklingsløp som vil strekke seg over ti år eller lengre vil nok fremstå som ganske meningsløs når det allerede eksisterer en perfekt løsning som koster bortimot ingenting å abonnere på. Om de noengang kom i mål så måtte de jo være forberedt på at KAIS senket prisen ytterligere for å gjør det ganske umulig for dem å oppnå overskudd.
Å kopiere vårt system når patentet er utgått vil også være ganske fåfengt fordi omfanget av tilknyttet knowhow er så omfattende at man ikke kommer noen vei bare ved å studere patentet. Har pleid å si at om “google search” vil være vanskelig å utkonkurrere så er Dynatron-systemet desto vanskeligere å utkonkurrere. Mens “google search” har mange konkurrenter så har vi ingen, og slik vil det nok også være for all fremtid.

Hovmod står for fall.
NAVblue, Runway sense.

https://www.airbus.com/newsroom/news/en/2018/12/three-airlines-are-first-users-of-new-airbus-navblue-technology-.html

Kjører på med en bonusedit her for shits & giggles.

Ut fra selskapets prisingsmodell vil en kundebase med 4– 4500 fly utgjøre NOK 150-200 mil. i inntekter.

image

Hvem ringer skifteretten?

6 Likes