Jeg prøvde å finne noen tråd om KAIS men fant ikke noen så da oppretter jeg en om dette spennende selskap. Dette er et selskap innen flybremse teknikk der system er utviklet for å kunne hjelpe pilotene til en mer effektiv bremsning ved landning. Dette kommer kunne spare flyselskapene penger bare i dekkutgifter men og hvis ett dekk har en lengre levetid så vill trengs det færre dekkbytten hvilket leder til at flyplanet kan være i luften oftere. Siste nytt så låg kursen på 80 kr per aksje og man tror at det vill gå opp til mellom 350-700 kr ila 5 år. Alle presentasjoner (korte og lange) har jeg så hvis det er noen som lurer på noe så send meg en melding. Jeg skal selvsagt prøve å holde denne tråden så oppdatert som muligt.
Omsetning på 200knok, en ansatt som hever 1mnok i lønn og mcap på 1,5m x 80kr= 120mnok.
Basert på tall fra proff.no
Godt øye, fint om du og tar en titt på business planen for dem. Man må og se på fremtiden og fremgångs måten.
Den ons 17 okt. 2018 22:33Konamixx tekinvestor@tekinvestor.no skrev:
180814 Kongsberg Aeronautical BUSINESS PLAN ver 2018- 04-25.pdf (3.18 MB)
Absolutt, men jeg poengterer at MCAP med tallene som er oppgitt er veldig høy.
Som det står i prospektet der er det få/ingen andre som med et slikt produkt, men det nevnes at værløsninger fra tredjepart er det nærmeste man kommer en peer.
AVtech fra sverige er børsnotert og leverer et slikt produkt, eller faktisk flere produkter, som skal redusere drivstofforbruket. De er kommet mye lenger i utviklingen, og har en full fungerende organisasjon.
- De har fått markedspenetrasjon i form av at southwest airlines har rullet ut produktet deres på sitt rutenett
- De har hatt 4 år med 8-10MSEK i omsetning ( selv om bunnlinjen fremdeles er rød)
- De har 17MSEK på bok og er finansiert iværtfall 3 år til om ikke cashburn øker dramatisk.
- De signerer stadig nye avtaler, bla med Norwegian som skal rulle ut produktene deres på sine ruter.
Likevel. Dette selskapet har en mcap på 145MSEK.
Jeg kan ingenting om bremsesystemer til fly, og for alt jeg vet kan dette være et kjempeprodukt, men prestasjonene til selskapet sålangt forsvarer ikke en MCAP på 120MNOK.
En annen ting som jeg synes var dårlig med det prospektet er at det ikke er skrevet noe om risiko. Ordet risk er ikke nevnt en eneste gang, og kan ikke se at det er noen SWOT analyse e.l. (jeg skumleste bare, så kan hende jeg overså noe, if so, my bad.)
Jeg kjenner selskapet godt, har vært med lenge og det har vært en utrolig reise.
Produktet til KAIS er utviklet i et samarbeid mellom FAA (“Avinor” i USA) og United Airlines, samt en professor fra et prestisje universitet. Så det er riktig at KAIS kun har hatt en ansatt som har fungert som prosjektleder mellom disse aktørene.
FAA og United har brukt ca 3 MUSD hver på utviklingen og vi har sammen med United installert algoritmene på flere hundre fly. Ingen kommer med en usb stick og ber et flyselskap om å laste opp softwaren på bremselogikken uten videre. Dynatron er Approved by FAA. Slikt tar tid. Flere i styret har jobbet gratis fordi de ser hva man har. Det er mye kompetanse i aksjonærmassen, grunderen av nesten all flyplasservice i Norge, tidligere CEO i Kongsberg Maritime mm.
Teledyne som leverer ca 75% av all software på nye kortdistansefly (flere landinger) ønsker å legge inn algoritmen som en basesoftware i alle nye fly. Det sier litt om troverdigheten.
Spørsmålene man bør stille:
Hva koster det å skli over en rullebane fordi man ikke var forberedt på at det var iferd med å bli glattere? Eller bare miste siste avkjøring og må dyttes tilbake. Hva koster den forsinkelsen?
Hva koster det å stoppe rullebanene for å kjøre en bil frem og tilbake. En ting er en liten flyplass som Gardermoen, men prøv flyplasser på størrelse med O’Hare flyplass.
0,6 promille av alle flygninger i Usa får et problem pga friksjonen på rullebanen. Det høres lite ut, men det er flere tusen fly i luften hele dagen bare over USA. Så dette er et stort problem.
Drivstoffbesparelsene handler om planlegging av ruten, fly saktere straks man vet at friksjonen er for dårlig, raskere finne alternative flyplasser, ta med seg mindre drivstoff?
Bemanningbesparelsene, det jobber idag 1800 mennesker i United Airlines som planlegger ruter. De må ringe for å finne friksjonen på flere av flyplassene. Dette skal selvfølgelig være live på et håndholdt device. Hva koster 100 ansatte i året?
Forsikringsbesparelser, joda, forsikringsselskapene er tilhengere av bedret sikkerhet for det materielle og personer.
Økt sikkerhet, det har vært dødsulykker knyttet til dårlig informasjon om friksjoner på rullebaner, passasjerer er opptatt av sikkerhet. Abonnementet tilsvarer ca 24 øre per passasjer, så veldig dyrt er det ikke.
Besparelsene for hele industrien i USA er årlig beregnet i milliarder…Dollar!
Ca 25% av dette kan man forhindre med bedre informasjon om friksjonen.
Det er kun en løsning på friksjonsproblemet og det er Dynatron.
Usa er stort, men problemet er mye større i Kina.
IBM kjøpte nylig opp de som leverer værtjenester til flyindustrien for ca 3 milliarder dollar. Informasjon er ikke gratis. Dynatron blir en besparelse for alle flyselskaper, men det er ikke gratis.
Verdsettelsen kan for noen virke høy, men hør med selskapet om et år, produktet er ferdig og det er en overgang til kommersialisering nå, siste kapitalinnhenting ble overtegnet med 245%.
Vi får se hvor mye overtegning vi får neste gang. Det er jo ikke mulig å kjøpe aksjer utenom.
2018 update.
400% økning i omsetning, alt blir spist opp av økning i ADK.
DL hever fremdeles millionlønn.
Ser ut som de kjører årlig emisjon her for å få inn lønn til DL, så er vel derfor de er ute å promoterer litt igjen. Faktisk omtrent på samme tid som i fjor.
Selskapet har eksistert siden 2012 uten nevneverdig fremgang av betydning, ser ingen grunn til at ting plutselig skulle endre.
Stay…Away…
Tror det blir litt vanskelig å bringe denne tråden over på et riktig spor, så jeg har forsåvidt unngått den. Men for vitebegjærlige:
Hjemmesiden er verdt et besøk (se et par innlegg lengre oppe)
Hvordan man får sjansen til å kjøpe noen aksjer i KAIS finner man alt om her:
Spørsmål til meg kan for øvrig stilles på email: dr.Stockman.invest@gmail.no
Og så har jeg jo forklart endel på denne tråden:
@dr.Stockman Godt mulig noe av det morsomste jeg har lest på hegnar i nyere tid.
Jeg vet ikke engang hvor man skal begynne.
Hvordan gikk foresten finansieringsrunden i fjor? Ifølge presentasjonen datert mai 2018 var selskapet interessert i å hente inn 11 millioner over to trencher.
Kongsberg Aeronautical is looking for funding of NOK 11-13 million structured in two tranches,
whereas the first tranche comprises NOK 5-6 million intended to complete cloud computing
programming requirements and operations
Om man ser på regnskapet for 2018 var det jo ikke kommet inn noe penger, men ser at de for 6 året på rad klarte å kjøre emisjon å få inn millionen som trengtes for å betale daglig leder. Er jo ikke verst bare det! Og når jeg ser på kassen så skjønner jeg jo hvorfor dere er ute på ny ververunde.
Det er jo bare formalia som gjenstår før de første kontraktene er på plass. Som kjent er markedet svært enkelt i USA da det kun er noen få store flyselskaper å forholde seg til, og ettersom vi har samarbeidet med ett av dem så er det jo naturlig at dette selskapet vil være førstemann på kontraktblokken. Forhåpentligvis og sannsynligvis vil det være signert i løpet av året, men skal vi være på den sikre siden så får vi vel si det nærmeste halvåret.
Det får man si er imponerende, all den tid selskapet ikke har hatt funding til å gjøre ferdig programvaren, ref punktet over.
Pussig nok er vårt fremste problem når vi forsøker å selge noen aksjer privat at caset ganske enkelt er for godt til å være sant. Skyhøyt potensiale uten tilhørende risiko hører egentlig ikke hjemme i aksjeverdenen
Meglerhus vi har hatt kontakt med er ikke i tvil om at caset er enestående, men hos dem har problemet vært at vårt kapitalbehov er alt for lite til at det er interessant for dem
investeringen for liten og avkastningen altfor stor til at det er av interesse?
Og som avslutning.
“113 millioner kroner er ikke mye for et selskap med et slikt vekstpotensiale.”
Nei, det kan du si. Siden vi er eneste tilbyder så er det jo ikke utenkelig at systemet vil få fotfeste i hele verden
Punkt 4
Ingen konkurrenter
Dette er vel kanskje for meg det aller viktigste punktet, og det som gjør KAIS til et pengetre for evigheten.
Vår løsning er patentert, og kan dermed ikke kopieres, men det eksisterer heller ingen annen sammenlignbar løsning for dette problemet.
De som måtte ha lagt hodene i bløt for å forsøke å finne en løsning vil nok uansett gi opp når vår løsning er lansert. Å sette igang et utviklingsløp som vil strekke seg over ti år eller lengre vil nok fremstå som ganske meningsløs når det allerede eksisterer en perfekt løsning som koster bortimot ingenting å abonnere på. Om de noengang kom i mål så måtte de jo være forberedt på at KAIS senket prisen ytterligere for å gjør det ganske umulig for dem å oppnå overskudd.
Å kopiere vårt system når patentet er utgått vil også være ganske fåfengt fordi omfanget av tilknyttet knowhow er så omfattende at man ikke kommer noen vei bare ved å studere patentet. Har pleid å si at om “google search” vil være vanskelig å utkonkurrere så er Dynatron-systemet desto vanskeligere å utkonkurrere. Mens “google search” har mange konkurrenter så har vi ingen, og slik vil det nok også være for all fremtid.
Hovmod står for fall.
NAVblue, Runway sense.
Kjører på med en bonusedit her for shits & giggles.
Ut fra selskapets prisingsmodell vil en kundebase med 4– 4500 fly utgjøre NOK 150-200 mil. i inntekter.
Hvem ringer skifteretten?
Joda, det er riktig at et Airbus-eid system, NAVBLUE, driver med noe av det samme som KAIS – ifølge den oppgitte lenken:
Om man klikker seg videre der kommer følgende informasjon opp:
“The development of prototype BACF technology was started by Airbus in 2015.
Subsequently, in-service testing with selected airlines has been ongoing since November 2017.
With over 50,000 in-service flights monitored to date, the function has indeed demonstrated its ability to detect runway contamination and identify the runway condition.
Fakturering:
----------------------------------
BACF - Braking Action Computation Function
ACARS - Aircraft communications addressing and reporting system
ACT - Air traffic control (flygelederfunksjon)
----------------------------
The operational & safety benefit comes from sharing the data. To maximise the facilitation of the information, Airbus & NAVBLUE decided to make the BACF software Free of Charge (FOC) provided that airlines share the BACF ACARS messages through the RunwaySense platform .
The BACF software consists of an ATSU AOC application and will be available as an Airbus Service Bulletin.
All airlines which contribute will have basic access to the RunwaySense web platform where they can visualize and track all the BACF reports sent by their aircraft. Airlines can also choose to receive additional information about flight conditions at key airports in their route network.
For airport and ATC users, access to the NAVBLUE RunwaySense web platform will be possible through a paid subscription.”
Uthevet tekst viser at denne informasjonen ikke er gratis, men tilbys som en del av en pakke som kundene må betale for.
Til sammenlikning har KAIS med sitt system – Dynatron (patentbeskyttet i Norge og USA frem til 2031) – et sekssifret antall landinger hos United Airlines, og har samarbeidet med United og FAA (amerikanske luftfartsmyndigheter) siden 2012, altså ligger KAIS i utgangspunktet flere hestehoder foran. I tillegg vil NAVBLUE få store problemer med å komme inn på det amerikanske markedet. Der har KAIS som sagt allerede samarbeid med FAA, United Airlines og p.t. dialog med The Weather Company (TWC) som skal implementere dette i den pakken som de tilbyr flyselskapene. TWC er eid av IBM. https://newsroom.ibm.com/the-weather-company/
Airbus har satset på å utvikle dette systemet for å tjene penger på det. Dermed betyr det at KAIS faktisk har et marked, noe man for så vidt har visst hele tiden.
Ved spørsmål til daglig leder Trond Are Johnsen om denne konkurrenten fremholder han at tilsvarende selskap som arbeider med beslektet teknologi, GE, Jeppesen, og Austin Digital, Boeing, Flysmart, Honeywell. Videre mener han at det ikke er noe nytt at Airbus har arbeidet med teknologiløsninger som kan gi selskapet en større del av verdikjeden gjennom NAVBLUE, for eksempel tracking, som også TWC leverer. Styreleder, Dag C. Weberg, fremholder at det gjennom relevante kanaler må søkes informasjon som kan avdekke om noen av NAVBLUEs produkter kommer i konflikt med de patenter og proprietære rettigheter KAIS forvalter. (2011: - varighet til 2031). For eksempel. gjennom søk i US- patentservice, bl.a. gjelder dette Dynatrons plattformuavhengighet. Daglig leder antar – ut fra det han har kartlagt så langt – at NAVBLUEs teknologi er underlegen KAIS/Dynatron-teknologien, og har et mye mer tungrodd system for å hente ut den ønskede informasjonen i forhold til landingsforhold, breaking action m.v.
Daglig leder er nå i USA, for å komme videre med TWC og i tillegg for å ta nye møter med United Airlines. I tillegg skal det holdes møte med Teledyne http://www.teledyne.com/ Begge vil f.eks. ved å kjøpe opp KAIS, kunne innlemme KAIS/Dynatron-teknologien i sitt produktspekter – og dermed totalt sett kunne tilby en mye bedre totalløsning enn det NAVBLUE er i nærheten av gjennom sitt opplegg.
Ting kan skje relativt fort her, f.eks. at TWC eller Teledyne, legger inn bud på KAIS. Tidligere var det motstand mot salg av businessen i en tidlig fase, da i hvert fall et par av de store aksjonærene forventet at KAIS kunne bli verdt flere milliarder kroner, ved å utvikle selskapet videre og børsnotere det. Nå som vi ser konturene av en konkurrent vil salg/en slags budrunde med et av selskapets samarbeidspartnere eller rett og slett konkurrenten, kunne bli en farbar vei. Det skal eksistere en konsensus i styret om at 100 millioner USD er en pris som kan aksepteres.
Konklusjon: Aksjene som dr. Stockman tilbyr er i utgangspunktet grisebillige.
Kongsberg Aeronautical Information Services skal nå gjennomføre en offentlig emisjon gjennom Dealflow.
Timingmessig tror jeg det er gunstig med en inngang her nå, fordi:
-
Luftfartsindustrien snart er klar for ny vekst etter Covid-19-pandemien
-
Kongsberg Aeronatical har verdensledende teknologi som vil gjøre flyreiser tryggere og spare flyselskapene for milliarder.
-
Teknologien er godkjent av FAA (amerikanske luftfartsmyndigheter) og selskapet har en samarbeidsavtale med United Airlines.
Mer info her:
http://www.aeronautical.no/invest
Jeg synes emisjonskursen på 37 kroner er meget lav. Hadde det ikke vært for Covid-19-pandemien hadde nok kursen blitt satt til 70-100 kroner per aksje.
Vanskelig å gi sikre estimater på fremdriften, men det er et faktum at United Airlines har anvendt teknologien til KAIS allerede i flere år, som del av et samarbeids- og utviklingsprosjekt. De er fornøyd med den og bruker den daglig, men det må formaliseres en avtale. Selskapet var veldig nærme å lande en kommersiell avtale før coronaviruset kom, men det meste har blitt utsatt på grunn av det. Daglig leder hadde flybillett til USA, for å diskutere detaljene, men flyet ble kansellert. For øvrig er systemet utviklet i samarbeid med FAA (Amerikanske luftfartsmyndigheter) og kan faktisk bli en obligatorisk standard.
Selskapet ønsker nå å hente 1 - 4 millioner. Pengene skal brukes til utforming og kvalitetssikre avtaler juridisk, samt løpende drift. Kostnadene er begrenset med kun en ansatt foreløpig, og hele styret og noen av aksjonærene har jobbet gratis på dugnad. Etter hvert som avtaler kommer på plass skal det ansettes i første omgang en person til.
Tror KAIS med stor grad av sannsynlighet vil komme i mål med en kommersiell avtale uansett om selskapet får inn 1 eller 4 millioner kroner.
Fordelen om det “bare” kommer inn 1 mill. er at utvanningen blir minst mulig - fordi i neste runde, etter signert kommersiell avtale, må cases deriskes, og da kan emisjonskursen fort være tresifret allerede.
https://www.navblue.aero/product/bacf/
Forøvrig, hvorfor samarbeides det med UA og ikke et av flyselskapene. Skulle tro terskelen for å la noen installere 3parts programvare på et fly er rimelig høy.
UA= United Airlines ?
Dr.Stockman, kan du poste patentene dere har i Norge og USA ?
Re. Konamixx
Teledyne og The Weather Company leverer begge vær- og turbulensvarsling som software/informasjonstjeneste til flyselskapene - og det anses mer hensiktsmessig enn å implementere dette som en del av produksjonen hos flyprodusentene.
Det er således mer naturlig å tilby KAIS sitt geniale realtime friksjons-/landingsforholdssystem til flyselskapene enn til flyprodusentene.
Som tidligere nevnt er det riktig at et Airbus-eid system, NAVBLUE, driver med noe av det samme som KAIS – ifølge den oppgitte lenken:
Om man klikker seg videre der kommer følgende informasjon opp:
“The development of prototype BACF technology was started by Airbus in 2015.
Subsequently, in-service testing with selected airlines has been ongoing since November 2017.
With over 50,000 in-service flights monitored to date, the function has indeed demonstrated its ability to detect runway contamination and identify the runway condition.
Fakturering:
----------------------------------
BACF - Braking Action Computation Function
ACARS - Aircraft communications addressing and reporting system
ACT - Air traffic control (flygelederfunksjon)
----------------------------
The operational & safety benefit comes from sharing the data. To maximise the facilitation of the information, Airbus & NAVBLUE decided to make the BACF software Free of Charge (FOC) provided that airlines share the BACF ACARS messages through the RunwaySense platform .
The BACF software consists of an ATSU AOCapplication and will be available as an Airbus Service Bulletin.
All airlines which contribute will have basic access to the RunwaySense web platform where they can visualize and track all the BACF reports sent by their aircraft. Airlines can also choose to receive additional information about flight conditions at key airports in their route network.
For airport and ATC users, access to the NAVBLUE RunwaySense web platform will be possible through a paid subscription.”
Uthevet tekst viser at denne informasjonen ikke er gratis, men tilbys som en del av en pakke som kundene må betale for.
Til sammenlikning har KAIS med sitt system – Dynatron (patentbeskyttet i Norge og USA frem til 2031) – et sekssifret antall landinger hos United Airlines, og har samarbeidet med United og FAA (amerikanske luftfartsmyndigheter) siden 2012, altså ligger KAIS i utgangspunktet flere hestehoder foran. I tillegg vil NAVBLUE få store problemer med å komme inn på det amerikanske markedet. Der har KAIS som sagt allerede samarbeid med FAA, United Airlines og p.t. dialog med The Weather Company (TWC) som skal implementere dette i den pakken som de tilbyr flyselskapene. TWC er eid av IBM. https://newsroom.ibm.com/the-weather-company/
Airbus har satset på å utvikle dette systemet for å tjene penger på det.
Dermed betyr det at KAIS teknologi faktisk har et marked, noe man for så vidt har visst hele tiden.
Ved spørsmål til daglig leder Trond Are Johnsen om denne konkurrenten fremholder han at tilsvarende selskap som arbeider med beslektet teknologi, GE, Jeppesen, og Austin Digital, Boeing, Flysmart, Honeywell. Videre mener han at det ikke er noe nytt at Airbus har arbeidet med teknologiløsninger som kan gi selskapet en større del av verdikjeden gjennom NAVBLUE, for eksempel tracking, som også TWC leverer. Styreleder, Dag C. Weberg, fremholder at det gjennom relevante kanaler må søkes informasjon som kan avdekke om noen av NAVBLUEs produkter kommer i konflikt med de patenter og proprietære rettigheter KAIS forvalter. (2011: - varighet til 2031). For eksempel. gjennom søk i US- patentservice, bl.a. gjelder dette Dynatrons plattformuavhengighet. Daglig leder antar – ut fra det han har kartlagt så langt – at NAVBLUEs teknologi er underlegen KAIS/Dynatron-teknologien, og har et mye mer tungrodd system for å hente ut den ønskede informasjonen i forhold til landingsforhold, breaking action m.v.
Både Teledyne og The Weather Company vil f.eks. ved å kjøpe opp KAIS, kunne innlemme KAIS/Dynatron-teknologien i sitt produktspekter – og dermed totalt sett kunne tilby en mye bedre totalløsning enn det NAVBLUE er i nærheten av gjennom sitt opplegg.
Ting kan skje relativt fort her, f.eks. at TWC eller Teledyne, legger inn bud på KAIS. Tidligere var det motstand mot salg av businessen i en tidlig fase, da i hvert fall et par av de store aksjonærene forventet at KAIS kunne bli verdt flere milliarder kroner, ved å utvikle selskapet videre og børsnotere det. Det skal eksistere en konsensus i styret om at 100 millioner USD er en pris som kan aksepteres, og denne emisjonen kapitaliserer selskapet til en brøkdel av dette
For øvrig har Kongsberg Gruppen kjøpt opp flere software- og informasjonsteknologiselskaper i det siste, og Kongsberg Aeronautical passer som hånd i hanske…
Hvor er disse patentene? Hverken selskapet eller dynatron resulterer i treff i patentsøkemotorer på nett.
Hei. Mulig patentet lyder på oppfinnerens navn, eller det navnet selskapet hadde da patentet ble søkt - Kongsberg Safety Systems AS, KAIS er fisjonert ut fra sistnevnte selskap. Har sendt spørsmålet videre til selskapet, og vil legge ut svaret så snart jeg har fått det.
Har fått tilbakemelding.
Patentene er registert på oppfinner: Oddvard Johnsen
Det er tre patenter, to i Norge, og en i USA. Den i USA kombinerer de to i Norge og har prioritet i den norske “bremsekontrollerfunksjonen”. Basisen er en “optimal bremsekontroller”, mens “målerfunksjonen” våre gjør det “motsatte” av å styre bremsen, altså finne optimal bremseevne.
Norge: https://search.patentstyret.no/Patent/20064020/?searchId=1784935&caseIndex=1
https://search.patentstyret.no/Patent/20041541/?searchId=1784935&caseIndex=2
Om man er interessert i caset, vil jeg oppfordre til å lese presentasjonsmaterialet godt. Har ikke så mye å tilføye utover at noen av de gamle aksjonærene syntes at emisjonskursen på 37 kroner ble satt alt for lavt. Hadde det ikke vært for Covid-19-pandemien hadde nok aksjekursen blitt satt til i hvert fall 70 - 100 kroner per aksje.
Til orientering kommer daglig leder, Trond Are Johnsen, til å gå inn med 50.000 kroner i denne emisjonen og styreleder, Dag Weberg, tegner seg for 200.000 kroner. Hadde selskapet vært børsnotert ville dette blitt rapportert som innsidehandler. Er for øvrig enig med dem som mener at man på generelt grunnlag bør være forsiktig med å kjøpe unoterte aksjer, men relativt beskjeden kapitalisering vurdert i forhold til markedspotensialet, gjør at risk/reward fremstår som OK.
Lenker: