Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kongsberg Automotive (KOA)

Notification to Oslo Stock Exchange - Updated Investor Presentation

Correction*: Notification to Oslo Stock Exchange - Updated Investor Presentation

Substantial Shareholding Notice

Flere store fond selger seg ned og ut i påvente av krise emi som er på trappene.

Kongsberg Automotive Stock Exchange release 29. April 2020

Hvordan er det mulig å falle så langt ned ?

Fordi bilbransjen er i deep shit, og KOA var tungt gearet (mye lån), så de trenger penger for å overleve 2020. Det er ikke mye å ta sikkerhet i, så hvem er det som vil låne dem penger uten å få en stor del av kaka av selskapet?

P/E på 6,7 som står på borsdata.se f.eks. er villedende ettersom den underliggende cash flowen var negativ pga investeringer. Nå kan man si at “de trenger ikke investere så mye”, men det mener jeg blir feil. De må investere for å få og beholde kontrakter og de skriver ikke av nok til at dette kommer fram i resultatregnskapet. Mao, verdiene i selskapet er muligens oppblåste.

Vi får jo se hvor ille dette blir, mange tolker tydeligvis meldingen positivt idet aksjen stiger markant i dag.

Dårlige nyheter belønnes jo i disse tider, se bare på xxl og norwegian…

Kanskje det, men var det dårlige nyheter? Skal man tro selskapets ledelse så sier de nå at behovet for likviditetstilførsel er mindre enn tidligere antatt, at de har gjort fremskritt innen alternative likviditetskilder, sterk interesse blandt mulige investorer samt at markedet begynner å bedre seg igjen.

Så hvor er de dårlige nyhetene? Generalforsamlingen er utsatt, er det det du tenker på? Det behøver ikke nødvendigvis være negativt.

positivt no, opp 40%

Og 17% opp idag. Bedre utsikter til bilindustrien?

Ting åpner jo opp igjen…

Og kursstigningen bare fortsetter. Ja nå hadde den jo falt enormt mye, i tillegg varslet jo ledelsen at en god del ting plutselig så vesentlig bedre ut enn det de fleste nok fikk inntrykk av gitt den lange orienteringen de først kom med, så ikke veldig merkelig at den har tatt seg opp igjen. Men spørs vel hvor mye mer den kan gå før det kommer mer konkret informasjon om kapitaltilførsel (obligasjonslån + eventuell emisjon).

Bare å rive seg i håret for at man dessverre ikke kjøpte mer, kursen bykser jo oppover hver bidige dag selv uten noen form for nyheter om hverken finansiering eller emisjon.

Jeg realiserte gevinst i dag. Litt surt at jeg “bare” fikk 95% avkastning når jeg kunne fått over 100%, men la ordren under det jeg oppfattet som en psykologisk barriere. Hva tror dere, vil det bli muligheter for å handle denne ned mot 1,20kr igjen? :smiley:

Kommer an på om det blir emi eller ikke. Kan fort komme rekyl nedover.

1 Like

Fin stigning idag igjen. 23 %. Bilindustrien våkner av dvalen?

Jeg tror at det vi ser er en voldsom rekyl på en aksje som har blitt uvanlig hardt straffet grunnet usikkerheten rundt emisjon og en større aktør som skulle ut. Også hjelper det selvsagt på at markedet igjen har begynt å bevege på seg…

1 Like