Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kongsberg Automotive (KOA)

Nå har denne aksjen fått fart på seg

Kongsberg Automotive is awarded two contracts worth over EUR 45 million in estimated lifetime revenue

Kongsberg Automotive’s full-year results in line with guidance, despite strong headwinds from inflation, supply-chain challenges, and slower recovery from the COVID-related lockdowns in China.

Kongsberg Automotive - Annual Report 2022

Hvorfor går ikke denne til himmels ?

Derfør at guidningen før 2023 har en rørelsemargin på knappt 4%. Det duger ikke da renten er høyre; KOA skulle kunne ha pengene på banken isteden før å drive det de gjør nå.
Kort sagt: De er før dårlige på at tjene penger.

Jeg hade håpet på betydligt bedre utsikter før 2023.
Nå skall de også ha en gjenomgång før å se hva de driver med og hvordan/om de skall fortsette. Det er bra at en slik kommer, men det øker usikkerheten hvilket ikke lokker til kjøp. Skulle tru de kommer med noen konklusjon før GF som vel er i Juni.

Ok, hva tror du eventuelt budet kan bli ?

Dagens fall er idioti.
De har solgt 2 divisjoner for over 2 milliarder og jeg tipper de kan selge resterende virksomhet for store summer som igjen vil gi utbytte på langt over 2.6kr.
Guiding virker å være forsiktig. De har gjort det bedre en forventa i dagens marked så dagens fall er for meg en sterk overreaksjon

2 Likes

Finnes det ikke kjøpere så går kursen ned enda tils noen kjøpere oppenbararer seg.
Som situasjonen er idag så skulle jeg ikke kjøpe noen KOA-aksjer. Uansett pris. Men nå sitter jeg på en gjeng og følger den plan jeg satte opp da jeg kjøpte dem. Jeg holder mer til planen, hver gang jeg avviker fra aksje-planer så går det kjepprett i dass.
Jeg har dessuten tid å vente. Teleios kjøpte sin andel før motsvarande ca 5NOK/aksje. Tror ikke de er intressert i å tape penger, så noe kommer. Men det kan ta tid.

Edit: Fra finansavisen:
"Nedgangen skyldes at KOA i fjor høst solgte en canadisk fabrikk for 1 milliard kroner. Da salget ble annonsert, sa KOA-ledelsen at denne fabrikken ville ha inntekter på 74 millioner euro og et justert driftsresultat på 9 millioner euro i år.

Nå viser det seg imidlertid at fabrikkens justerte driftsresultat frem til salget i begynnelsen av oktober var på hele 14,6 millioner euro."

Man har alltså solgt den fabrik som stod før halvparten av vinsten. Ikke rart kursen dyker. Jeg venter meg at den kommer att gå ned under 2 NOK.

Kongsberg Automotive is awarded contract worth EUR 30 million

Kongsberg Automotive officially opens its Brzesc Kujawski plant in Poland

Ny strategi kan kanskje løfte en av Børsens billigste aksjer

Invitation to Kongsberg Automotive’s Q1 2023 Earnings Presentation

Strike at Kongsberg Automotive’s Raufoss and Hvittingfoss plants

Kongsberg Automotive plants to function as usual following an agreement reached in the Norwegian national strike

1 Like

(Reminder) Invitation to Kongsberg Automotive’s Q1 2023 Earnings Presentation

Kongsberg Automotive wins electric vehicle contracts worth over 11 million in estimated lifetime revenue

Kongsberg Automotive wins a new contract for passenger cars worth over EUR 25 million in estimated lifetime revenue

Kongsberg Automotive maintains its positive revenue trend in Q1, despite adverse impact on profits due to lower sales in China’s passenger car market and product mix

Raset kan være en kjøpsmulighet