Gjesp.
Smålei den shortealgoen til Dnb.
Noen som har noen formening om hvordan den oransje mannens siste tariffpåfunn vil påvirke KOA? Ifølge Perplexity har de 3 fabrikker i USA og de vil vel ikke påvirkes av hans nye tariffer. Kursen har jo også falt mye den siste tiden, og man skulle tro at tidligere nevnte tariffer var priset inn.
Det blir vel litt færre biler solgt rent generellt i USA. Dyrere importerte biler og de biler som byggs i USA får høyre pris ettersom konkurentene blir 25% dyrere over natten, så man høyer priset. Ikke 25%, men kanskje 10-15. Så færre tar seg råd å kjøpe nytt.
I det store hele før KOA så har det nok ikke noen større innvirkning.
Men priset på aksjen går selvføgelig ned og jeg regner med at man kan få den før under 1:30 om ikke alt før lenge. Også mye annet går ned, også selskaper som tjener bra med penger og har bra utbyte. Skulle tro at trenden håller seg og man bør holde koll på solida verkstadsselskaper fremover.
Sant det. Men, samtidig er det jo slik at KOA produserer deler bilprodusenter trenger, og om deler fra konkurrenter i utlandet blir dyrere kan det kanskje lede til mer business for KOAs fabrikker som produserer i USA?
Jeg tenker at biler i USA vil bil dyrere og at etterspørselen derfor vil falle.
Jeg tror ikke KOA er i en posisjon hvor de kan få bedre betalt enn de gjør nå, så de får ikke noe oppside ut av dette.
Nei, tror heller ikke at de vil få bedre betalt per del, og tror som deg at det totale salget (i USA) vil synke. Men igjen, om det veies opp med mindre konkurranse vil det kanskje gjøre at KOAs totale omsetning forblir relativt lik?
Spekulerer her nå, men hadde i hvert fall vært verre uten fabrikkene i USA tenker jeg.
KOAs konkurenter har også fabrikker i USA. Så det er det samme før dem. Minked omsettning på USA-markedet.
Altså, jeg tror omsetningen på fabrikker i USA vil øke, men jeg tror omsetningen på fabrikker utenfor USA vil bli redusert. Totalt sett, så antar jeg omsetningen i verden på biler vil gå ned. Jeg antar også at KOA har nok fabrikker utenfor USA til at dette blir negativt.
Mange av de amerikanske produsentene kjøper en del deler fra utlandet så jeg i en statistikk i dag, og det må erstattes. Men som vi alle er enige om vil nok det totale bilsalget synke litt.
Alle taper ja. Gjelder å finne de som taper minst om man skal eie bilrelatert.
Det vil være en produsent som enten selger lite til USA eller som hovedsakelig produserer i USA.
Ser at KOA i Q4 2024 presterte bedre enn det generelle markedet i Nord-Amerika med en salgsøkning på 13,1% mens markedet hadde en nedgang på 3,4%. I kvartalet kom 36% av KOAs totale salg fra USA.
I desember 2024 vant de også en kontrakt på 56 millioner euro som skal produseres der.