Ny 4,5 års kontrakt med en verdi lik halve børsverdien til selskapet.
Knallkontrakt det, men algoene kjører den ned likevel. -19,56% siden den oransje mannen spydde ut sine siste tollplaner, og tre røde måneder på rad (-35%)
Mye uproporsjonale bevegelser og frykt i markedet nå.
Fin mulighet til å supplere på disse nivåene. Veldig fin kontrakt.
Goodyear lanseres som den beste kandidaten av DB
Goodyear Seen as a Winner in Trump’s Tariff War, Deutsche Bank Says
KOA fikk for uke siden en kontrakt verdt NOK 691 360 000. I dag tradet selskapet på NOK 1 022 371 554. Den ene kontrakten alene er altså verdt 67,62% av selskapet totale børsverdi. Det henger ikke på greip.
Hvilke avkastning kan KOA generere på denne 691 millioner omsetningen? Er det som påvirker markedsverdien!
Da har du regnet på margin ? For hvor mye sitter de igjen med ?
Selskapet opplyser såvidt jeg vet ikke om marginer. Men, bare denne ene kontrakten er jo unektelig stor ift Mcap uansett, og kom etter et kvartal som var en god del bedre enn ventet, samt ga indikasjoner om at selskapet har tatt effektive grep som er positivt for fremtiden. Samtidig er kursen nå på ATL.
Tariffer er selvfølgelig ikke positive for noen, men 67% av KOAs inntekter kommer utenfra USA, og de har tre fabrikker i USA som vil kunne serve det amerikanske markedet uten tariffer. De har også to fabrikker i Mexico, og Mexicos utenriksminister understreket for tre dager siden at 84% av landets autoeksport er innenfor USMCA og dermed ikke skal rammes (KOAs fabrikker er blant dem), samt at de vil ta grep for å dempe effekten av tariffene på tyske bilselskap (som igjen vil kunne være ytterligere positivt for underleverandører som KOA).
Jeg kan selvfølgelig ta feil, men syns de siste dagers dump har virket ganske suspekt. Volumet er ikke spesielt høyt, og det minner mistenkelig om manipulasjon rett før det snur ispedd en del skremte småaksjonærer 🤷🏼
Var interessant å høre på Jens Stoltenberg i politisk kvarter i dag. Han fremhevet at det også var viktig for EU at Norge var på innsiden av deres evt tollmurer, og trakk frem betydningen av norske bildeler for tysk bilindustri. Mulig dette blir mindre ille enn man i utgangspunktet fryktet, og at KOA faktisk kan være en aktør som relativt sett har bedre forutsetninger enn flere andre.
Problemet til KOA blir jo hvis tollsatsene fører til lavere produksjon og salg av biler. Da får de mindre volum eller hardere konkurranse.
Trengs deler på gamle biler å.
Tollsatser er åpenbart negativt for alle, og det totale salget av biler vil nok bli berørt – derav “mindre ille”. Men, biler skal selges og repareres uansett, og om de slipper toll på deler til amerikanske kunder gjennom fabrikkene i USA og Mexico, og i tillegg slipper toll på deler til europeiske kunder i EU er det selvfølgelig veldig positivt, og gjør KOA mye mer konkurransedyktig. Legg til hvor kursen er, og den siste kontraktens størrelse og varighet så tror jeg KOA langt ifra er det dårligste bettet her. Jeg har i hvert fall satset på det, så får folk gjøre sine egne vurderinger.