Diskusjon Triggere Porteføljer

Kongsberg Gruppen (KOG)

kog_ol
Investeringer: #<Tag:0x00007f3664bb91e8>

#1

Er det noen som følger Kongsberg Gruppen? Det er en kjedelig aksje, men selskapet har potensial. De betaler utbytte hvert år.

Forrige uke publiserte de denne meldingen:

Kongsberg Gruppen ASA har gitt Danske Bank Markets og
DNB Markets mandat til å arrangere investormøter fra
23. mai 2016. En fremmedkapitaltransaksjon kan følge,
med forbehold om rådende markedsforhold.

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=402218

Jeg synes meldingen er litt kryptisk, men jeg tolker det dithen at de skal hente penger for å kjøpe opp noe stort. Kanskje en videreføring av kjøpet av Patria, for å bli en stor nordisk aktør innenfor forsvarssegmentet?

Jeg tror det kan vært lurt å følge med på KOG fremover. Jeg er usikker på hva som skjer på kort sikt, men på lang sikt kan det bli veldig bra


#2

De har jo en kjempeutfordring med olje/gass/subsea satsingen sin, mens resten av skuta ser rimelig bra ut. Jeg ser på selskapet litt som f.eks DNB eller Telenor, solide selskaper med forventinger om greie resultater, ikke en nyttårsrakett. Jeg bor i Kongsberg og kjenner endel som jobber der, og synes det virker som selskapet er relativt veldrevent.


#3

Selskapet virker å være veldrevet og solid. De har, som du skriver, en utfordring med olje/gass/subsea. De har gjort noe grep der med å legge ned Kongsberg olil and Gas, og flyttet personell over i Kongsberg Digital, som skal levere digitale tjenester. Kongsberg Digital er litt ullent for meg ennå, men er noe de skal satse på fremover.

Resten av bedriften tror jeg har store muligheter fremover, selv om forsvarsmarkedet er tungt å drive i.


#4

Kongsberg Defence Systems enters into agreement with PGZ (Polish Armaments Group)

24.05.2016

Kongsberg Defence Systems (KONGSBERG) has entered into agreement with PGZ (Polish Armaments Group) to develop business opportunities across the two organizations. KONGSBERG with its 7.500 employees and PGZ with 17.500 are both significant European defence industries.

http://kongsberg.com/en/kog/news/2016/may/kongsberg%20defence%20systems%20enters%20into%20agreement%20with%20pgz/

Dette samarbeidet kan bli til noe stort. Polen mener noe med forsvaret sitt


#5

Så, de satser videre på forsvarsindustrien, som er den med de mest stabile kontraktene.


#6

Raytheon receives first contract to build Naval Strike Missile launchers in the US

Production will occur at Raytheon’s Louisville, Kentucky facility.

LOUISVILLE, Ky. (August 16, 2016) — Raytheon Company (NYSE: RTN) has received an initial contract to produce Naval Strike Missile (NSM) launchers at its production facility here. The deal ushers in U.S. manufacturing of the Norwegian-developed weapon system.

Kongsberg Defence Systems awarded the initial contract for qualification units. The award follows a July announcement that Raytheon will produce NSM launchers in the U.S. The company also plans to perform final assembly, integration and test of the Naval Strike Missile at Raytheon’s Tucson, Arizona facility.

“Building NSM launchers at our Louisville facility is an excellent extension of our long-standing relationship with Kongsberg,” said Dr. Taylor W. Lawrence, Raytheon Missile Systems president. “This contract will enable us to add jobs while providing our Norwegian teammates with world-class launchers.”

Raytheon already produces Close-in Weapon Systems including Phalanx, SeaRAM, and Rolling Airframe Missile launchers in Louisville.

“This contract is an important next step in our long-term partnership with Raytheon, and the historic first production contract for NSM in the US,” said Harald Ånnestad, Kongsberg Defence Systems president. “Kongsberg is committed to continuing the evolution of building and supporting NSM in the US for the foreseeable future. This helps to create high tech jobs and secures US sustainability of NSM”,

With a range of more than 100 nautical miles, NSM is a long-range, anti-ship missile that provides superior strike capability against land and sea targets. Raytheon and Kongsberg believe NSM is an ideal solution for navies around the globe and the best over-the-horizon missile for the U.S. Navy’s Littoral Combat Ship.

The companies are also teamed on the development of the Joint Strike Missile and National Advanced Surface-to-Air Missile Systems also known as NASAMS.

http://kongsberg.com/en/kog/news/2016/august/raytheon%20receives%20first%20contract%20to%20build%20naval%20strike%20missile%20launchers%20in%20the%20us/


Jeg tror det kan gå bra for KOG nå. Missilier til USA kan bli kjempebutikk.

Den maritime delen går ikke så bra om dagen. Her er det restrukturering på gang.


#7

Jadda!


#8

Slenger denne inn her også, da KOG definitivt vil bli påvirket på lang sikt.


#9

Produkt fra Kongsberg med i den nyeste fast and the furious filmen


#10

Kog og yara skal lage autonomt og utslippsfritt cintainerskip. Det kan bli spennede.

Yara vil kutte 40.000 turer med dieseldreven lastebiltransport i
året ved å flytte last fra vei til sjø.

  • Kongsberg Gruppen skal levere teknologien og ser havrommet som et
    hovedsatsingsområde med autonomi som en viktig kjerneteknologi.

Fartøyet «Yara Birkeland» blir verdens første elektriske,
selvkjørende containerskip med null utslipp. Driftsstart er
planlagt til andre halvdel av 2018. Skipet skal frakte produkter
fra Yaras fabrikk i Porsgrunn til Brevik og Larvik.

  • Yara har som målsetning å bidra til nok mat til verden og
    samtidig beskytte og ivareta miljø og klima. For å få til det må vi
    tørre å være først ute med å ta i bruk innovative, nye løsninger
    som dette utslippsfrie containerskipet til å frakte gjødsel. Vi er
    stolte over å innlede samarbeid med Kongsberg Gruppen om å
    realisere verdens første selvkjørende, hel-elektriske fartøy for
    kommersiell drift, sier konsernsjef i Yara, Svein Tore Holsether.

Yara Birkeland er oppkalt etter Yaras grunnlegger, den kjente
vitenskapsmannen og innovatøren Kristian Birkeland, og blir verdens
første elektriske containerfartøy. Yaras nye fartøy vil redusere
NOx- og CO2-utslipp og samtidig forbedre veisikkerheten ved å
fjerne opp mot 40.000 lastebilfrakter i året fra veiene i befolkede
og urbane strøk.

  • Ved å flytte transporten fra vei til sjø er Yara Birkeland
    starten på et betydelig bidrag for å oppfylle viktige nasjonale og
    internasjonale bærekraftsmål. Det nye konseptet er også et stort
    steg fremover for generell økning av transport til havs, sier Geir
    Håøy, konsernsjef i Kongsberg Gruppen.

Under oppstarten vil fartøyet være bemannet, og deretter bevege seg
videre til fjerndrift i 2019. Det er forventet å kunne utføre
førerløse operasjoner fra 2020. Det nye nullutslippsfartøyet er
banebrytende og vil endre måten man utfører internasjonal maritim
transport. Skipet innebærer kommersialiseringen av teknologi som
blir et viktig bidrag til at verden klarer å møte FNs
bærekraftsmål.

  • Opptil 100 dieseldrevne lastebilturer behøves hver dag for å
    transportere produkter fra Yaras fabrikk i Porsgrunn til Brevik og
    Larvik hvor vi sender produkter i store containerskip til kunder
    over hele verden. Med dette nye batteridrevne containerfartøyet,
    flytter vi transport fra vei til sjø og reduserer dermed støy,
    lokal luftforurensning og klimapåvirkning. Samtidig forbedres
    sikkerheten på lokale veier, sier Holsether

Med dette skipet befestes Norges posisjon som ledende
sjøfartsnasjon, inn i neste tidsalder der autonomi og
elektrifisering blir sentralt.

Kongsberg Gruppen er ansvarlig for å utvikle og levere all
nøkkelteknologi om bord på Yara Birkeland, inkludert
kontrollsystemer, sensorer og nødvendig integrasjon for fjernstyrt
og autonom operasjon, i tillegg til elektrisk fremdrift, batteri og
styringssystemer. Som et ledende teknologiselskap leverer allerede
Kongsberg Gruppen integrerte kontroll- og overvåkingssystemer med
teknologi for fjerndrift og autonome operasjoner. Yara Birkeland
vil dra nytte av kompetanse og teknologi utviklet på tvers av
Kongsberg Gruppens forretningsområder.

  • Utvikling av systemer for førerløse operasjoner er en viktig
    mulighet og naturlig steg for Kongsberg Gruppen, tatt i betraktning
    vår lange erfaring med å utvikle og integrere avanserte sensorer,
    og kontroll- og kommunikasjonssystemer innenfor alle områder av
    fartøysoperasjon. Yara Birkeland vil sette standarden for bruken av
    innovativ maritim teknologi for mer effektiv og miljøvennlig
    operasjon til sjøs, sier Håøy.

For ytterligere informasjon:
Johannes Dobson, Kommunikasjonssjef, Kongsberg Gruppen, 906 77 262,
[email protected]
Kristin Nordal, Head of External Communications; Yara, Mobile:
+4790015550, Email: [email protected]

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=426888


#11

KOG er absolutt et selskap det kan være fornuftig å ha i en langsiktig portefølje.

FoU-kostnader på rundt 800mNOK i 2016. FoU viktig for den langsiktige lønnsomheten/veksten. Prisingen virker ikke å være veldig høy, men heller ikke veldig lav.


#12

Nå er også Lockheed Martin ute av konkurransen om OTH til US NAVY - Boeing trakk seg for noen uker siden, som betyr at det i realiteten kun er Kongsberg (i samarbeid med Raytheon) som kan levere i henhold til anbudet. Dette kan bety enorme penger til KOG - og vil kunne være et viktig lubrikant for amerikansk velvilje også for kjøp av JSM senere.


#13

Det begynner jo å se litt interessant ut teknisk også, ihvertfall hvis kursen spretter opp fra den nedre blå linjen og opp mot den øvre:


Sånn rent fundamentalt, så kommer den gule kilen fra nedgangen i leveranser til oljebransjen, den oppadgående blå kilen kommer av at Kongsberg Gruppen fundamentalt sett er godt drevet, med god omstillingsevne. Tidsperspektivet her er relativt langt, ettersom syklene og kontraktene i denne bransjen er i år, ikke måneder eller uker.

Hvis antar den tekniske analysen er riktig, så burde det gå an å kjøpe seg inn ned mot 120 kr, og kursmålet oppover er rundt 170 kr.


#14

Det er jo ikke dobling en gang :slight_smile:


#15

Det er sant, men det er et rimelig solid selskap som leverer utbytte:

Utbytte skal over tid utgjøre mellom 40 og 50 % av selskapets ordinære årsresultat etter skatt

Mao har resultatet vært ca 2x så bra som det vises i grafen her. Det gjør at aksjen passer inn i en langsiktig utbytteportefølje.


#16

Stor interesse, spennende prosjekt.


#17

spennende prosjekt, jeg har noen aksjer i KOG men har de kun pga ansatt fordeler


#18

#19

Kongsberg sin løsning for fjernstyrte tårn.


#20

Interessant sak:

I mai annonserte Yara et samarbeid med Kongsberg Gruppen om å bygge verdens første selvkjørende og utslippsfrie containerskip

Dette blir nok et nytt knallprodukt fra KOG.