Godt poeng, i Sverige f.eks er det snakk om at 10% av befolkningen kan være smittet, mange uten symptomer, når man da tester for koronavirus vil jo også de som døde med Korona og ikke av Korona være med i statistikken.
Over 2000 døde i USA siste døgn:
Hvor mange døde det i Kina på det neste ?
Det døde nok flere enn de klarte å telle, det skjer nok de fleste steder der det tar av.
Det så ut til å avta en del i antall dødsfall i USA før dagens tall, her ser man tall fra 9april så siste 2 dager er ikke oppdatert. Må legge på 2k der.
Det er ikke dødstallene i seg selv som skremmer. Det er vel heller at dette kan ramme hvem som helst av oss, og at noen av våre egne kan stryke med, som skaper frykten.
Eksempelvis dør ca 9 millioner av kreft hvert år, og myndigheter er gjerrige med bevilgninger som kunne ha reddet mange av disse.
Kan ikke kreft ramme hvem som helst av oss?
Det som har skapt frykten er et gigantisk mediedrevet hysteri. Ikke realiteter.
Hadde jeg fått kreft av at folk nøs på meg så hadde jeg med glede holdt meg hjemme i karantene og vært glad for at landet mitt tok disse tiltakene dem gjør
Ellers tildels enig med endel av det du skriver.
Joda, du kan også bli overkjørt av en bil, bli skutt, møte en bilist med en suicidal person bak rattet, du kan få hjerneslag, hjertestans. Mye kan skje.
Men du har muligens ikke fått med deg at Covid-19 er smittsomt, usikkert på om en blir immun og en kan være smittebærer uten å være klar over det.
Jeg tror det er viktig og også se på antall dødsfall da det gir en indikasjon på hvor lenge og omfattende lockdown tiltak vil vare, det være seg om Trump lytter til sine eksperter. Sier også noe om belastning på sykehusene og hvor mye frykt COVID-19 skaper. Sprednings raten mener jeg også er viktig. Begge tjener sin hensikt.
Mediehysteri?
Coronavirus vaccine could be ready by September
Leading scientist ‘80 per cent’ sure drug will work
Data from coronavirus deaths in Gangelt suggests an infection mortality rate of 0.37 percent, significantly below the 0.9 percent which Imperial College has estimated, or the 0.66 percent found in a revised study last week.
Når jeg er 89 år og bor på gamlehjemmet, dagene går i ett med litt TV titting og forsøke høre på de andre beboerne som blander barndomsminner med nåtid og litt fiksjon fra det de ser på TVen mens jeg får maten de varmer opp på kjøkkenet tilsendt i porsjonspakninger, den største gleden er når barnebarna er på besøk hver 3dje måned. Da håper jeg ikke samfunnet stenger ned for min skyld for at jeg kanskje skal leve 2 år til, men på bekostning av at barnebarna som jeg elsker høyt ikke får jobb eller får avbrutt utdanningen sin med dystre fremtidsutsikter. Og hvis samfunnet da skal bruke hundrevis av milliarder på å redde meg håper jeg de heller legger det på å bedre kulturtilbudet på eldrehjemmet, legger mer penger på personal og tilbud slik at jeg kanskje får gått noen turer rundt i nærområdet og hørt fuglene synge og betalt de som jobber der skikkelig lønn og gitt de gode ordninger slik at de ikke trenger å gå halvsyke på jobb. En liten bønn fra fremtiden.
Tenk om vanlig influensa hadde dødstellinger på alle nettavisene også. Hva hadde du kalt det da? Mediehysteri?
The new coronavirus causing COVID-19 has led to more than 454,000 illnesses and more than 20,550 deaths worldwide. For comparison, in the U.S. alone, the flu (also called influenza) has caused an estimated 38 million illnesses, 390,000 hospitalizations and 23,000 deaths this season, according to the Centers for Disease Control and Prevention (CDC).
Merker at “dette-er-bare-en-influensa-gjengen” mobiliserer igjen her
Det dør ca 1300 mennesker globalt hver dag i snitt av sesonginfluensa. Det tallet passerte vi for lenge siden med COVID-19. Og ingen kan tro vi er nær toppen ennå.
Dødeligheten av sesonginfluensa er typisk 0,06% (ikke 0,1% som mange skriver). Dødeligheten (IFR) av COVID-19 er høyst sannsynlig mellom 0,25 og 0,5%, altså mellom 4 og 8 ganger høyere (ved beste behandling i et helsesystem som ikke har brutt sammen).
La oss sammenligne epler med epler og pærer med pærer.
- Influensasesongen er nå stort sett ferdig, uten tiltak for smittebegrensning før den siste måneden der også influensatilfeller har blitt kraftig redusert.
- Covid-19 er i en sped begynnelse av spredningen og dødstallene må ses i sammenheng med at det meste har blitt bremset / snudd allerede tidlig også i USA.
Fasiten vet vi ikke før om mange måneder, f.eks når vi har fått mer viten om hva som har skjedd i Afrika, Sør-Amerika, fattige land i Asia osv. Regner med at du f.eks ikke tror at innmeldte dødsfall fra Ecuador er riktige? Det vi kan lese er at de samler inn 150 døde fra gatene hver dag. Dette er ikke noe som skjer hver influensasesong. Det er heller ikke behov for å kjøre militærkolonner med døde kropper i Italia for å frakte dem til steder som har bedre plass i influensasesongen.
Kan anbefale å ikke sammenligne fullstendige data med ufullstendige data.
Dette er forskeren som mener hun (også) kan klare å lage en vaksine. Er en kobling til CEPI. Og så har teamet hennes i likhet med Inovio allerede forsket på vaksine mot MERS.
https://www.ndm.ox.ac.uk/principal-investigators/researcher/sarah-gilbert
Den første bølgen har tatt livet av de som snart hadde vandret likevel, derfor så høye tall på verdensbasis. Pardon my french, men naturen har ryddet unna de svakeste i samfunnet og noen tilfeldige utenom. Jeg er enig med @Holmes over her. Vi kan ikke ødelegge for generasjoner for å forlenge livet til de svakeste for enhver pris, dette er ett følsomt tema så beklager det. Har kjære i risikogruppen, men sett med objektive øyne har jeg samme standpunkt. Vi snakker om å redde liv,ikke bare nå men i fremtiden også.
Hva om vi fortsetter å pumpe inn penger fra staten for å redde ett isolert samfunn til det er tomt, penger som skulle vært brukt til forskning eller medisin. Så sitter vi igjen med 0 penger og en halv million uten arbeid.
Det som skjer om 2 uker MÅ prøves ut! Du kan selvfølgelig sprenge ei bru med 100kg dynamitt, men hva om du kan klare deg med 1kg, verdt å prøve?
Det er heller “vi kan ikke kjøre verden på rævva for å redde hvert enkelt menneskeliv for enhver pris” gjengen