Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Jeg tviler på at det er 2000 ekstra på slutten av året for å si det sånn.

Ja, hvem bryr seg om en morder? Tja, familie og de med relasjoner til dem? Det er vel egentlig passende. Synes media kan bruke tiden på nett nyttige ting. Mye å sette fokus på.

Og det er greit å gamble med liv på den måten?

Gamble? Såvidt jeg vet, så har man brukt statistikk.

Det er ren gambling, det er derfor de er alene om det.

2 Likes

De siste dagene er så klart ikke helt oppdatert, men for meg virker det som det verste er over

5 Likes

Dette er en ukjent situasjon for alle. Alle land gambler på sin måte. Norge gambler på at en vaksine kommer snart. Gjør det det? Kanskje, kanskje ikke. Sverige har valgt en måte å ro dette i land på uansett. 2000 døde føler jeg er lite i det perspektivet. Tiden vil vise hvem som valgte best strategi, men det er uansett en form for etterpåklokskap.

4 Likes

Tror du Sverige tør å gjøre det samme hvis det kommer en bølge nr. 2?

1 Like

Sverige/Stockholm får etterhvert en immunitet på 10-20 prosent. Det er ikke en komplett immunitet, men nok til at de kan slippe litt opp og fremdeles ha reproduksjonstall <1. Det er en liten seier.

1 Like

Jeg kaller det gambling. Hvor har du forresten 10-20% fra? Og når inntreffer dette?

1 Like

Tror nok det en normal større sosial distanse i de nordiske landene enn lengre sør i Europa, så med et “åpent samfunn” så sees den POTENSIELLE virkningen av Sveriges valg nok best i Stokholm.
Pt er antall døde i Stokholm 600 per million. Til sammenligning er den 544 i Spania og 481 i Italia og 423 i UK. I New York er den nærmere 1300. I Norge er den 39 døde per million, og i Oslo er den 84 per million.

Mao mer enn 7 ganger høyere dødsrate i Stokholm enn i Oslo.

Ikke så enkelt dette. Selv synes jeg Norge har tatt en fornuftig tilnærming selv om jeg faktisk synes at Sverige ser ut til å ha lykkes relativt bra i en totalvurdering.

Når det er sagt så tviler jeg likevel på at svenskene i noen særlig grad har fått til immunisering i befolkningen.

7 Likes

Finner det ikke igjen, bare høyere tall. Noen mener de har 25-30 prosent allerede i Stockholm.

1 Like

Her?
https://eu.usatoday.com/story/news/world/2020/04/28/coronavirus-covid-19-sweden-anders-tegnell-herd-immunity/3031536001/

We think that up to 25% of people in Stockholm have been exposed to coronavirus and are possibly immune

Blir et skudd i mørket siden de tester altfor lite i Sverige.

1 Like

Ja, men andre peker på at utviklingen har stabilisert seg kan komme av delvis immunitet. Jeg tenker de kan monitorer det indirekte via dødstall og Sykehus pasienter.

1 Like

Ca 5% av de døde i Sverige er under 60 år. Eller 136 stk. Eller 63% av totalt antall døde i Norge.

1 Like

Tre meldte dødsfall mandag, to flere enn søndag . Totalt 214 dødsfall. 51 nye smittede, nitten flere enn i går, totalt 7884.
Antall innlagte øker igjen.

1 Like

Som sagt, tiden vil vise hvem som har den beste strategien. Hadde Covid 19 vært ute av verden skulle jeg vært enig med deg. Desverre er vi ikke ferdig ennå, og man vet ikke hvor mange som må smittes i Norge og hvor mange som til slutt dør. Sverige har heller ikke oljefondet, så de må tenke annerledes pga det. Norge har ikke økonomien å skylde på for å slippe opp.

1 Like
1 Like
3 Likes
1 Like