This means Germany currently has the lowest mortality rate of the 10 countries most severely hit by the pandemic: 0.3% compared with 9% in Italy and 4.6% in the UK.
Det er nok årsaken ja. Tror mange har forutsett dette mtp hvor lavt antall tester de har gjennomført i forhold til folketall. Testing er det viktigste av alt siden det ikke finnes medisiner per i dag.
Tallene for USA er delt inn i geografiske områder, tydelig at det er New York som har fått på plass en enorm testkapasitet:
Sverige trapper opp…
Vet vel ikke om hun er smittet foreløpig.
Veldig stor forskjell i hvor mye land tester og også over tid, så jeg tror kanskje folk tolker mye rart inn i de tallene. Virkeligheten i mange land kan være 50x, uten at vi kan si det sikkert heller.
Nei, det stemmer. Hun har hatt nær kontakt med en smittet lege.
Skrev etter øret.
Edit. Presiserte det første innlegget.
en dag finner de ut hvorfor!
Må vel være mer testing? Tyskland fanger sikkert ikke alle heller, men gir et riktigere bilde.
Må nesten anta at legen var symptomfri, så er vel ganske god sjanse for at hun ikke er smittet.
“Unlike in Italy, there is currently no widespread postmortem testing for the novel coronavirus in Germany. The RKI says those who were not tested for Covid-19 in their lifetime but are suspected to have been infected with the virus “can” be tested after death, but in Germany’s decentralised health system this is not yet a routine practice.”
Så mange har kanskje ikke fått bevist de dødde av det. Familien kan ha vært småsyk, men ikke slik man merket det. Pluss de hadde ikke fått testet seg uansett i de fleste tilfeller. Dette pgr det virker det som de gjør som Norge og fokuserer mest på klyngene(smittesporing) + de som kommer fra utsatte steder. Der var jo Tyskland flinke og raske i starten, det hjelper nok veldig på.
Som jeg bruker å si er det ikke vits å se på tall om de er ferskt smittet, siden det tar så lang tid å dø/bli syk. Men jeg vet ikke når de som Tyskland har funnet ble syke/smittet. Som de sier i artikkelen har det nok mye å si at de som med oss i Norge hovedsaklig har mange unge smittede i den første bølgen + helsevesen som (enda?) ikke har kollapset.
Men for å faktisk finne ut dødsrate må man nesten følge samme gruppe over tid, ikke legge til flere og flere. Tyskland har lav rate nå fordi de har økt antall smittede noe vanvittig, de har på få dager mangedoblet seg. Det gikk fra 4599 til 22364 på syv dager ( 14-21mars). Så utfallet der vet man ikke.
Men nå som de har avdekket mange vil de plutselig få mye høyere dødstall også. Som man ser ved at de gikk fra 0 døde til 13 på 5 dager fra 9-15 mars. Mens på en dag den 20mars dødde 24 stk.
Så det blir nok triste tider fremover der også.
Da skal jeg hjelpe deg å forstå, selv om jeg har skrevet det flere ganger allerede. Jeg er her for å hjelpe. Har null bear og null bear * X og selvsagt null bull.
Alle andre politikere benektet også alvorligheten på ett eller annet tidspunkt. Hvor var alle journalistene, bedreviterne, CIA folkene, politikerne og andre såkalte etterpåklokskapere 23. Januar da?
Hvis man skulle forlange at Trump gjorde noe 23. januar så måtte de kommet på banen i media og forlangt det selv. Men det var det ingen som gjorde. Det første og mest effektive tiltaket fra noe land var å stenge trafikk fra Kina til USA. Deretter kom forbud fra Iran og Italia i rask rekkefølge. Før noen andre kom på tanken.
DA, altså en hel uke senere 31. januar innførte Trump forbudet. Det medførte at Demokrater og CNN beskyldte Trump for å være rasist. Og de kritiserte forbudet.
Hvem stod frem og støttet Trump da han fikk den kritikken? INGEN av dagens kritikere.
Hyklere hele gjengen.
Det sagt, så tar jeg fullstendig avstand fra bagatelliseringen hans, som jeg tross alt forutså lang vei. Sikkert de aller fleste av dere også. Det er nå en stund siden han endret dette. Og på den tiden har han fått til mye. Og før han innså feilen sin fikk et-par ti tjue stk dauet. Det blir peanuts i forhold til det media må ta ansvar for når regnskapet skal gjøres opp.
Likefullt vil vi se en enormt dårlig utvikling i USA fremover. Noe media kan ta på seg skylda for. For i stede for å få frem helserådene til Trump og sørge for at folk overholder tiltakene, så fokuserer de på politikk og hva som gjøres feil. Så ingen tar helserådene alvorlig når mediene driter i det.
På alle pressekonferanser holder de opp de 15 tiltakene og helserådene de har gitt ut og som fagfolka vil ha fokus på. Jeg ser aldri de brosjyrene gjengitt på CNN (som er den eneste amerikanske TV kanalen jeg har). Men jeg ser 24 timer med Trump kritikk hver dag 7 dager i uka.
Blir spennende å se når Trump får viruset. Om han får det før eller etter de andre politiske overhodene i vesten.
I samme slengen vil jeg slenge til hvem som er min favoritt politiker i USA. Han gjør en nydelig jobb med hele situasjonen. I New York. Den hardest rammede staten. Vil ikke dere kritikere si at han også er forferdelig? Han har jo de styggeste tallene. Så da må han være dum, i følge deres mangelfulle logikk.
For president!
Jeg vil vel tro at dersom en pasient sliter med åndedretsproblemer så vil de sjekke om det kommer av Corona-viruset også i Tyskland. Dersom vedkommende har hjerteproblemer er det derimot ikke like sannsynlig at de tester, og da vil heller ikke Corona nødvendigvis være grunnen til dødsfallet. At en person dør som har viruset er ikke det samme som at vedkommende dør av det. I land som Italia hvor nærmest alle har det i noen soner kan sikkert statistikken gå den andre veien. Alle som dør dør pga Corona.
Italia ligger ganske høyt på listen, og jeg tipper de eldre røyker mest.
Legen fra debatten.
USA på 69. plass på røykestatistikken. New York har flere coronasmittede enn Kina og Sør-Korea.
Spent på om den teorien holder.
Det er absolutt hold i hypotesen om at røykere sliter mer med CoVid-19 enn ikke røykere om det var det du mente?
Studier viser at røyking øker ekspresjonen av ACE2 receptoren som viruset binder seg til.
Leste over at kostnader ved nedstengning og stimulans av markedet var diskutert. Jeg aner ikke hvilke tall det kommer til å ende på, men la oss zoome ut og se det litt større bildet.
Når finanskrisen traff oss ble økonomien stimulert med stor pengebruk, og oljefondet handlet som aldri før. Dette resulterte i at Norge klarte seg godt gjennom krisen, og at krisen førte til en voldsom vekst i oljefondet.
I dagens krise er alle de store økonomiene i verden enten rammet, eller snart rammet. Mange har og mer omfattende tiltak enn oss. Er det noen grunn til å tro at Norge, sammenlignet med resten av verden, vil komme noe dårligere ut enn andre?
Vil ikke oljefondet handle med begge hender også denne gang?
Klart knekken blir stor og dyr kortsiktig, men jeg tror Norge kommer styrket ut av denne krisen og at vi er et langt rikere land i 2030.