Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Vi får se hva fasit blir til slutt. Folk kanskje godtar en lockdown periode, men ikke 2

1 Like

@Paddy80 Nei det er ikke for tidlig å si. Siden vi ikke bor i et eventyrland med ubegrensete ressurser, så må det prioriteres. Norge er et land som lar kreftpasienter dø siden medisinen de trenger koster over 1 million. Hadde man kjøpt medisin til disse pasientene kunne man berget 400000 liv for de 400 milliardene som er brukt på lockdown. Ergo må vi over 400000 døde av korona her i landet før vi kan si at strategien vår var rett ut i fra et samfunnsøkonomisk perspektiv.

1 Like

Man bør først og fremst følge med på dødstallene, siden antall smittede er vanskelig å holde oversikt over og veldig påvirket av testregimet på det gitte tidspunktet.

5 Likes

Der finnes også media som skriver at demonstrasjonene ga økning av smitten:

Infections and hospitalizations ballooned after Memorial Day weekend, when thousands of residents marched in protest of police brutality; outbreaks emerged from family gatherings and as loosened restrictions in counties saw the openings of bars and dine-in restaurants.

Kilde:

Det blir feil å følge dødstallene da det kan være 1 måneds etterslep på disse. Altså det tar en måned fra man er eksponert til det blir rapportert som et dødsfall.

image

Det er derfor ikke usannsynlig at disse vil øke noe framover, siden det er en liten økning i antall tilfeller.

1 Like

Godt poeng, men det er mye lagg som blir påpekt @koe sitt innlegg over. Det er nå, etter en rimelig stor oppgang av smittede, selv hvis man tar hensyn til doblet testkapasitet, en klar oppgang i antall døde.

Jeg er interessert i hva som skjer i usa, ettersom de er en så stor del av verdensøkonomien.

Bunnen i antall smittede er rundt 14 juni, mens bunnen i antall døde er rundt 2 juli, så litt over to uker etterpå. Det er da naturlig å forvente i hvert fall to uker til med økning i antall døde pr dag.

3 Likes

We conclude that wearing of face masks in public corresponds to the most effective means to prevent interhuman transmission

https://www.pnas.org/content/117/26/14857

3 Likes

:crossed_fingers:

3 Likes

https://www.bloomberg.com/amp/opinion/articles/2020-07-10/stop-being-so-sanguine-about-covid-19

2 Likes

Helt merkelig hvordan noen få uten symptomer er superspreder av dette viruset. Hva er så spesielt med dei og er dette vanlig for andre typer virus også?

3 Likes

3 Likes

Ny vaksine på gang:
https://finance.yahoo.com/news/stock-market-news-live-july-13-2020-221729999.html

1 Like

…ja,det er lov å prøve,-men prøvene vil nok mest sansynlig pågå en stund til…og slike meldninger om “vaksine snart klar til bruk” vil vi høre i lang tid fremover,desverre :unamused:

1 Like

Det er synd at et mindretall bruker denne tråden til å spre politisk propaganda i stedet for å poste interessante artikler fra forskning eller saklige meningsytringer.

3 Likes

Jeg forstår den siste forskningen dithen at aerosoler er et større problem enn først antatt. (Aerosoler er ikke dråpesmitte, men bittesmå partikler som henger igjen i lufta.) Smitte gjennom aerosoler blir et argument for at flest mulig bør bruke maske, det kan hende at det blir politikken også i Norge.

Men ute i frisk luft er smitten langt mindre enn først antatt. Jeg ser at noen her har gitt Black Lives Matter i USA skylden for spredningen i landet. Det sier mye om forfatteren, men lite om spredningen. Det er synd at enkelte politiserer kampen mot Covid-19 slik, men vi kan puste lettet ut, massedemonstrasjoner ser ut til å betydd lite for spredning, også i Norge.

Jeg har lenge nå holdt meg unna heis med andre folk i… SARS-Covid-19 er nok et argument for å ta trappa :slight_smile:

2 Likes
1 Like

Takk, interessant. Har du lenker også til seriøse medier og litt senere?

“May” betyr ikke “has”. Og enkeltpersoners utsagn er ikke utsalgsgivende. Uansett, interessante henvisninger!

Oj. Jeg ser nå hva slags medium PJ Media er. Uff.

1 Like

Doktor Scott Atlas var ikke seriøs nok for deg?
https://www.hoover.org/profiles/scott-w-atlas

Dessverre skriver ikke dine “seriøse” medier om slike nyheter.

Er vel sånne her nyheter du helst ser etter:

“In the past few days, we’ve seen almost 500 new cases, and we had several large events just over two weeks ago, so I guess we just connect the dots,”

Det er klart, noe helt annet når det samler seg folk rundt Trump, ikke sant? Er mye mer smittsomt da skjønner du…

2 Likes

Jaja. Jeg tar et lite søk på nettet og finner haugevis av artikler, også i seriøse helsemedier, som hevder at Black Lives Matter demonstrasjonene hadde liten betydning for smitte (for øvrig i strid med hva jeg fryktet).

Jeg vet ikke sannheten. Men jeg vet at koe er svært selektiv i sin henvisning til informasjon og bruker lugubre nettsteder.

For andre som er interessert, vurder selv i stedet for å stole på koes propaganda. Søk etter “Black Lives Matter spread of covid 19” og les mange av artiklene du finner. Og når enkeltpersoner plukker ut det som passer hans politiske ståsted (cherry picking), vet du at du ikke trenger bry deg om det han skriver. Det er mange her inne som bidrar med saklig informasjon, så koe trenger du ikke vektlegge…

Til koe: Forskningen tyder på en helt vesentlig forksjell mellom ute og inne. Det vet vi fra før, masseansamlinger inne er en voldsom smittekilde. Det er rart at du ikke ser den forskjellen. Ute versus inne. Det er sagt om og om igjen i meda.

Men vi mennesker har dessverre en tendens til å velge et standpunkt “intuitivt”, og så søke selektiv informasjon.

5 Likes