Men vet heller ikke helt sikkert hvor bra distansundervisningen har fungert i forhold til det man har data på (sommerferie, hjemme pga naturkatastrofer osv), du kan se figuren over som illustrerer usikkerheten i utfallet.
Det er blandet på de asiatiske børsene tirsdag morgen hvor børsene i både Japan, Seoul, Singapore og Sydney er på vei oppover etter at farmasiselskapet Moderna kom med en oppdatering rundt coronavaksinen som utvikles.
Vaksinekandidaten skal nå inn i den siste fase av sine kliniske tester. Det skjer etter at den skapte immunitet hos alle de 45 personene som deltok i en studie nylig. Moderna-aksjen klatret hele 16 prosent i etterhandelen i natt, og bidro til å dra opp futureshandelen i USA markant.
Hva kan man forvente som sluttresultat her?
mjaa…ikke HELT positive resultater utav testingen “Severe side effects” hos noen av pasientene…
Den beste indikatoren slik jeg ser det er sykehusinnleggelser. Langt mindre lagg der enn døde. Her er nye tilfeller og nye sykehusinnleggelser i USA.
Samtidig vet vi at dødelighet blant de på sykehusene har gått ned 30% i Sverige, så det er ikke en 1:1 relasjon målt mot historisk data - kan godt være det er samme trend i USA
Når man ser på statistikken der, så er det vel ingen tvil om hvorfor denne økningen har oppstått. BLM-demonstrasjonene startet i slutten av mai, og her ser man resultatet av det hele.
Det har vært slike demonstrasjoner over hele verden så det er usannsynlig at det er forklaringen. Da burde vi sett det samme andre steder.
Det er nok flere faktorer som spiller inn her. Er vel derfor mange er forsiktige med å trekke en konklusjon. Husker det var masse oppslag rundt Memorial Day som også var i slutten av mai.
Nye testresultater fra vaksine:
Det har ikke pågått som i USA, hvor det har vært daglige demonstrasjoner siden slutten av mai.
Jeg kan være enig i at det ikke er hele forklaringen, men at det er sterkt delaktig er ikke usannsynlig.
Har vært en gradvis reduksjon av restriksjoner i flere av de verst rammede statene i samme periode så jeg tror egentlig mesteparten av forklaringen ligger der.
Men det er klart at både BLM demonstrasjoner og Trump rallies kan ha bidratt noe.
Noen svært få Trump-rallies og tusenvis av BLM-demonstrasjoner.
Men MSM skriver kun om Trump-rallies ifbm. smitte.
Det sier seg jo selv at ett land med så mange smittede som demonstrerer i hopetall som de gjør fører til en boom i smitte. Det er ren logikk og den ballen kan vel legges død? Kombinert med ett statsoverhode som ikke har tatt det seriøst nok og en haug med dumskaller som aper etter så godt de kan.
Det var også advarsel fra kompetent hold:
Viktigste poenget mitt var at gjenåpningen nok har det meste av skylden.
Ellers har det jo vært veldig mange ganger så mange på demonstrasjonene så selv om de har vært utendørs så har nok de bidratt langt mer enn Trump rallies ja. At media skriver om Trump er vel delvis bare fordi det gir større sjanse for oppmerksomhet samt at det er jo litt spesielt at USAs president bevist utsetter sine velgere for smittefare på den måten. Slik uansvarlighet i selvforherligelsens navn legger jo opp til å bli skrevet om.
Samme skjedde ish under i 1918/19, bedrifter lobbyerte for å gjenåpning tidlig.
Noen stater i USA åpnet for tidlig og folk gikk ut i gatene for å ferie Armistice Day
Første 2 min