Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

1999smittet i Norge nå.

1 Like

Tester de de som er syke eller tester de de samme personene om og om igjen. Altså helsepersonell.

Skulle likt å visst hvor mange personer de har testet som ikke er helsepersonell.

2 Likes

Se FHI for gjeldende testkriterier. De fleste av de testede frem til nå er de som kom hjem fra ferie med symptomer (eller fikk ila karantene), helsepersonell og alvorlig syke. Nok store mørketall pga begrensninger i testkapasitet og det faktum at mange med symptomer ikke testes

2 Likes

Om man ser på antall sykehusansatte i karantene, samt FHIs testkriterier, så vil jeg anta at de ca helsepersonell som er i karantene, ca 10.000, er testet to ganger. En når de blir syke, og en når de kan jobbe igjen. Folk som er i hjemmekarantene, testes jo ikke før de er skikkelig dårlige.
Men som sagt, jeg vet ikke. Bare antar…
Men @Celestar vet kanskje mer?

1 Like

9 Likes

For oppmuntring, hjemmekontorversjonen av «Se ilden lyse»
Nydelig versjon. Fra Kåss til kvelds, Nrk.
God ide, godt initiativ… Artistenes hjemmekontor.

https://www.nrk.no/video/476bee19-70a2-40ac-b578-6119f64365bd

Edit, skulle kanskje vært på forebyggingstråden…:sunglasses::sunflower:
Flytta den dit, også.:musical_score:

Helsepersonell testes kun om de har symptomer på luftveisinfeksjon. Er det negativt så kan man jobbe når man er frisk igjen. Er den positiv så regner jeg med at det testes på nytt igjen. Ikke veldig mange helsepersonell som har testet positivt.

Nå er ikke testen 100% pålitelig, så sikkert noen som får falsk negativ. Det er vel disse som er den største smitterisikoen. Derfor viktig å holde seg hjemme så lenge man føler seg dårlig og litt etter man er bra igjen.

3 Likes

https://www.ft.com/content/a26fbf7e-48f8-11ea-aeb3-955839e06441

1 Like

Takk for svar, @Celestar!

“There is evidence that adequate levels of vitamin D during the winter can result in a reduction in the incidence of influenza A and in other viral illnesses of the respiratory tract,” he said. “Given the newness of COVID-19, no research has studied how vitamin D levels might be associated with the incidence or severity of a coronavirus infection.”

Kan dette forklare hvorfor det er så store utbrudd bare på den nordlige halvkule?

Kanskje ikke dumt å være føre var og gå ut i solen litt, husk bare å hold god avstand spesielt til eldre

8 Likes

Takk, @holmes. Jeg har tatt fram tranflaska igjen.

3 Likes

Jeg tar høy dose d vitaminer og er i manila så føler at jeg får nok D :stuck_out_tongue:

4 Likes

Passert 2000 smittede, med god margin…

Første jeg gjorde for 4 uker siden var å kjøpe 2 flasker Tran. Litt biased da siden jeg er fra Lofoten og skrev prosjekt om vitamin D :smiley:

7 Likes

At man sitter hjemme og håper på mer D, det tror jeg ikke er lov å si uansett kjønn.

2 Likes

Sole seg på verandaen…?

Spørs om ikke IOC-folka begynner å tenke seg om nå . Mange av dem må jo være i risikosonen, med tanke på alder …

15:37Henrik Myhrvold Simensen

OL-TOPP HAR FÅTT CORONA

Kozo Tashima er smittet av coronaviruset, det melder nyhetsbyrået AP.

Det bekrefter også Tashima i en pressemelding via Japans Fotballforbund, hvor han er president. Han er også en av to visepresidenter i Japans olympiske komité.

Tashima har i mars vært på en rekke reiser. Han forteller selv i pressemeldingen at han 28. februar reiste til Belfast, før han i starten av mars besøkte Amtserdam for et UEFA-møte, og deretter reiste videre til USA.

-Frykten for viruset var ikke den samme i starten av mars som det er nå i Europa. Det var fortsatt håndtrykk, klemming og kyss på kinnet, forklarer Tashima i pressemeldingen som er sendt ut av det japanske fotballforbundet.

Tashima var tilbake i Japan 8. mars.

“FORBUDT”-Norge sier atter en gang “Nei” :man_shrugging:

2 Likes
3 Likes

Frekke i munnen også :smiley:

Jeg stopper bilen på god avstand, og forsøker på min høfligste måte å fortelle om viktigheten av å holde avstand og det å oppholde seg i mindre grupper. Får til svar at det har jeg ikke noe med og at de har opplevd tøffere tider enn dette.

2 Likes

Urgh. De kan umulig ha sjekka statistikken…
Edit: Interessant at Ordføreren, som også er sykepleier, trekker fem pandemien fra 1957. Det er den samme pandemien som Christokakis, professoren fra Yale, tok opp på CNN.
«Overfor Romerikes Blad gjør ordføreren det klart at hun vet at mange eldre har vært ute en vinternatt før.

- Og da husker de sikkert også Asiasyken, som startet i 1957 og som tok livet av mellom en og to millioner mennesker i løpet av to år? Det vi opplever nå, er vår tids pandemi.»

2 Likes