Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Det var 5 barn som testet positivt for antistoffer eller infeksjon, ikke så veldig langt unna snittet for London altså

Mer her: https://www.sciencemediacentre.org/expert-reaction-to-study-linking-covid-19-to-increase-in-type-1-diabetes-in-children-as-published-in-diabetes-care/

Ikke mye man kan si på bakgrunn av denne forskningen

1 Like

Synes Norge har gjort relativt gode valg. Blir redd på vårt folks vegne når folk etterspør slike autoritære tiltak. Denne diskusjonen bunner i grunn ut i en side som setter sikkerhet høyere enn frihet, og den andre som setter frihet høyere enn sikkerhet. Jeg lander som regel på sistnevnte i de fleste spørsmål. Man kan sikkert finne studier som støtter begge synspunkt, og man kan også velge å gå etter person i stedet for sak… En sak jeg lander litt mer usikkert i er om det er vits å la folk reise hvis man skal først skal drive med lockdowns, der tenker jeg vi er enige.

1 Like

Antall registrerte døde av COVID-19 passerte i dag 1/10000 av jordens befolkning. Eller 0.01%.

Influensa dreper vel normalt mellom 1/30000 og 1/20000 så i størrelsesorden 1.5-3 ganger mer enn årlig influensa så langt. Og det med strenge tiltak.

6 Likes

Det tweeten er bare piss.

Edit: For å presisere, det er sikkert noen demonstrasjoner der, men ikke i den skalaen filmklippet viser.

1 Like

Så hva tror folk om dette? Selv er jeg tilbøyelig til å støtte Nakstad sitt syn på saken.

Bestrider du at filmklippet er ekte? Mange bestrider at de bare protesterte mot lockdown. Dette stemmer nok siden alle demonstrasjoner har mange bakenforliggende årsaker.

Når man sporer utbrudd så fører det stort sett tilbake til barer, restauranter, arbeidsplasser, kirker (el) Veldig sjelden at det er et stort utbrudd rundt en barnehage eller barneskole

1 Like

Er dette svenske forhold?

Det gjelder også Sverige, det var vel en studie her som viser til at det ikke er noe mer smitte blant barnehagepersonale enn andre yrker i Sverige på tross av at de har vært på jobb hele tiden

1 Like

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-07-29/unraveling-the-mysteries-around-kids-and-coronavirus-quicktake

1 Like

Nakstad har jeg egentlig fått et veldig god inntrykk av i denne prosessen. Virker å ha god kontroll på fakta og synes han er veldig god til å prate for seg.

Selv tenker jeg at det ville være veldig rart om barn ikke skal kunne smitte andre. Har de viruset i kroppen (og barne blir jo smittet) så er det jo veldig merkelig om ikke virus også skal kunne “slippe ut” av barn og smitte andre. Men mye smitte skjer vel ved hosting og hvis barn i stor grad får veldig milde symptomer (eller ingen) så vil jeg jo tro de hoster mindre også og dermed i mindre grad utsetter andre for smitte. Dette er bare mine tanker og ikke basert på noe faglig da :slight_smile:

2 Likes

Nå når folk anbefales å ikke reise har de omsider fått på plass testsentre på 5 flyplasser. Bra de har fått det på plass men skjønner egentlig ikke hvorfor de ikke bare fikk på plass dette i vår når man valgte “slå ned” strategien. Strategien burde jo inneholdt et punkt om å legge til rette for testing når man kommer fra utlandet når det ble lov å reise igjen.

2 Likes

Inga utbrott i svenska skolor

Mindre än fem procent av de fall som rapporterats in i EU, EES och Storbritannien är barn under 18 år.

– Vi har inte sett några utbrott i svenska skolor. Lärare är enligt vad vi har erfarenhet av mindre drabbade än andra riskgrupper, säger Anders Tegnell.

Enligt Folkhälsomyndigheten sker smittspridningen mellan barn i mycket begränsad omfattning.

1 Like

Interessant artikkel. Tydeligvis en teori om at viruset som spres fra barn er mindre levedyktig og dermed mindre smittsom.

"Enligt studien verkar det inte vara någon större skillnad i mängden virus hos barn och vuxna med symptom, vilket indikerar att barn utsöndrar det på samma sätt som vuxna (oavsett om det är livsdugligt eller inte).

”Detta indikerar inte om barn överför infektionen i lika omfattning, eftersom belastningen av livskraftigt virus är okänt,” står det i studien. "

Men selv om barn skulle være en god del mindre smittsomme så er det ikke nødvendigvis helt ulogisk om man i Norge og Sverige kan komme til forskjellig konklusjon på om skoler bør stenge eller ikke. Siden startegien er forskjellig kan det være nyttig å stenge en skole i Norge for å få bukt med en smitteoppblussing siden strategien er å få slått ned på smitte raskest mulig mens det i Sverige jo i større grad “bare” handler om å begrense smitten fra å bli alt for høy samt nå eldre.

Danmark begyndte med mobile testsentre i slutten av juni. Disse rejste rundt i blandt havne, lufthavne og turist byer og attraktioner.

Norge ligger lidt efter her, men situationen i DK er jo ikke så meget bedre idag end her i Norge. Derfor usikker på hvilken effekt det egentlig har haft.

2 Likes

Hva blir den langsiktige “kostnaden” her?

Blir vanskelig å huske hvilke kilder som viste seg å være feil og riktige med all info som kommer om Corona. Tror jeg dropper letingen og forholder meg til FHI alene. Blir for mye rør med all politikken og økonomiske incentiver for å lage falske artikler og bilder/video, samt at kildekritikken virker generelt lav hos de fleste og jeg ikke har den medisinske bakgrunnen til å forstå mye av det faglige.

Virker som FHI mener det er lite smitte fra barn

Andelen barn som er rapportert med påvist covid-19-infeksjon, har så langt vært lav. Det kan tyde på at barn enten får milde symptomer, eller blir smittet i mindre grad. Det er framfor alt personer med symptomer som er smittsomme, og barn får lite symptomer. Derfor er sannsynligvis barn mindre smittsomme enn voksne. I oppfølgingen av personer med covid-19 i Norge, ser det ut til at barn i liten grad smitter andre.