Coronavirus update: WHO says plasma treatment touted as breakthrough by Trump is unproven, advises caution
Noen som har sett oppdaterte studier på inkubasjonstid?
Four months into the COVID-19 pandemic, Sweden’s prized herd immunity is nowhere in sight
https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0141076820945282
“Forskning” med dybde og integritet som en debattartikkel i VG
Dumt du ikke var en av dem som fagfellevurderte det før det ble publisert da, sida du tydeligvis sitter på en ekspertise som overgår forskernes.
Tror det viktigste i den artikkelen egentlig er det følgende:
“Only once we can fully understand both the pandemic and the impact of the measures that were taken – after 1–2 years at least – can we then begin fairly to judge what was done correctly.”
Ser det er en del som mener å ha fasiten på hva som var riktig strategi allerede. Jeg tror som de som skrev artikkelen at man i det minste bør avvente hva som skjer gjennom vinteren.
Selv er jeg enig i den strategien Norge valgte men nå får vi jo se hvordan vi kommer oss ut av COVID-19 situasjonen før man gjør en endelig evaluering av hva som var riktigst å gjøre.
Fra VG
13:23Martha Holmes
4000 SVENSKER HAR FÅTT FEIL SVAR PÅ CORONA-TEST
4000 personer som har gjennomført coronatester i Sverige har fått feil prøvesvar, melder Aftonbladet.
De har fått positivt prøvesvar når de egentlig har testet negativt.
– Det kommer til å få påvirkning på den nasjonale statistikken, sier Karin Tagmark Wisell i Folkhälsomyndigheten til avisen.
Edit
Ifølge Folkhälsomyndigheten gjelder feilen hurtigtester. Det ble oppdaget mangler i et kommersielt sett med hurtigtester kjøpt fra Kina ved to laboratorier som analyserte testene.
– Det er viktig å understreke at dette gjelder selvadministrerte PCR-tester. Fra begynnelsen meldte vi inn at det var rundt 4000, men vi jobber fortsatt med kvalitetssikring av tallene, sier Tegmark-Wisell.
Uavhengig av dette: Når prevalensen er så lav som i Norge, vil de fleste positive prøver være falske positive. Dvs ikke smittet.
Ja, ikke alle tester er stabile
Interessant å se hvor gamle disse testene er og om det får konsekvenser får åpning eller ikke
Tosca, det er ikke det. Sensitivitet/spesifisitet i testen (frafavær av falske negative og fravær falske positive) er bare halvparten av regnestykket.
Den andre delen er basisrate (base rate, hvor utbredt sykdommen er i befolkningen). Dette er alt annet enn intuitivt lett å forstå! Jeg klarer det ikke med mindre jeg setter meg ned og regner på det med penn og papir eller PC (basert på Bayes teorem).
Ikke alle som er enige med deg i at de fleste positive resultater er falske:
Fin gjennomgang.
Ikke minst denne er viktig: “Men: I Norge i dag tester vi ikke helt tilfeldige personer, slik FHI har lagt inn i regnestykket sitt.” Det gir en annen basisrate for dem som blir testet enn for befolkningen i helhet.
Men forsatt vil nok de fleste være falske positive, gitt lav prevalens i samfunnet. Mer vet jeg ikke, jeg er usikker på FHIs tall.
Svenskene skal hjelpe Norge med vaksiner via EU.
Fasit får vi først om et år eller to, om det noensinne vil bli mulig å se hvilken strategi som var best. Mange parametre faller bort i en slik forenklet framstilling.