Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

1 Like

Coronavirus update: WHO says plasma treatment touted as breakthrough by Trump is unproven, advises caution

Noen som har sett oppdaterte studier på inkubasjonstid?

Four months into the COVID-19 pandemic, Sweden’s prized herd immunity is nowhere in sight

https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0141076820945282

“Forskning” med dybde og integritet som en debattartikkel i VG

1 Like

Dumt du ikke var en av dem som fagfellevurderte det før det ble publisert da, sida du tydeligvis sitter på en ekspertise som overgår forskernes.

2 Likes

Tror det viktigste i den artikkelen egentlig er det følgende:
“Only once we can fully understand both the pandemic and the impact of the measures that were taken – after 1–2 years at least – can we then begin fairly to judge what was done correctly.”

Ser det er en del som mener å ha fasiten på hva som var riktig strategi allerede. Jeg tror som de som skrev artikkelen at man i det minste bør avvente hva som skjer gjennom vinteren.

Selv er jeg enig i den strategien Norge valgte men nå får vi jo se hvordan vi kommer oss ut av COVID-19 situasjonen før man gjør en endelig evaluering av hva som var riktigst å gjøre.

3 Likes

https://www.nettavisen.no/nyheter/fhi-har-endret-mening-slik-forklarer-de-den-enorme-endringen-i-r-tallet/3424008089.html

Fra VG
13:23Martha Holmes

4000 SVENSKER HAR FÅTT FEIL SVAR PÅ CORONA-TEST

4000 personer som har gjennomført coronatester i Sverige har fått feil prøvesvar, melder Aftonbladet.

De har fått positivt prøvesvar når de egentlig har testet negativt.

– Det kommer til å få påvirkning på den nasjonale statistikken, sier Karin Tagmark Wisell i Folkhälsomyndigheten til avisen.

Edit

Ifølge Folkhälsomyndigheten gjelder feilen hurtigtester. Det ble oppdaget mangler i et kommersielt sett med hurtigtester kjøpt fra Kina ved to laboratorier som analyserte testene.

– Det er viktig å understreke at dette gjelder selvadministrerte PCR-tester. Fra begynnelsen meldte vi inn at det var rundt 4000, men vi jobber fortsatt med kvalitetssikring av tallene, sier Tegmark-Wisell.

Uavhengig av dette: Når prevalensen er så lav som i Norge, vil de fleste positive prøver være falske positive. Dvs ikke smittet.

Ja, ikke alle tester er stabile

Interessant å se hvor gamle disse testene er og om det får konsekvenser får åpning eller ikke

Tosca, det er ikke det. Sensitivitet/spesifisitet i testen (frafavær av falske negative og fravær falske positive) er bare halvparten av regnestykket.

Den andre delen er basisrate (base rate, hvor utbredt sykdommen er i befolkningen). Dette er alt annet enn intuitivt lett å forstå! Jeg klarer det ikke med mindre jeg setter meg ned og regner på det med penn og papir eller PC (basert på Bayes teorem).

1 Like

Ikke alle som er enige med deg i at de fleste positive resultater er falske:

2 Likes

Fin gjennomgang.

Ikke minst denne er viktig: “Men: I Norge i dag tester vi ikke helt tilfeldige personer, slik FHI har lagt inn i regnestykket sitt.” Det gir en annen basisrate for dem som blir testet enn for befolkningen i helhet.

Men forsatt vil nok de fleste være falske positive, gitt lav prevalens i samfunnet. Mer vet jeg ikke, jeg er usikker på FHIs tall.

Svenskene skal hjelpe Norge med vaksiner via EU.

1 Like

Synes denne oversikten viser ganske greit hva resultatet ble av Sveriges strategi:

3 Likes

Fasit får vi først om et år eller to, om det noensinne vil bli mulig å se hvilken strategi som var best. Mange parametre faller bort i en slik forenklet framstilling.

2 Likes