Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

versus

https://www.nettavisen.no/nyheter/italiensk-by-med-flere-interessante-funn-om-koronaviruset/3423942624.html

"Resultatene skal ha vært oppløftende og to ukers isolasjon skal ha gjort sin nytte ved at viruset nærmest var utryddet i den lille byen.

Nå var 0,25 prosent av innbyggerne smittet med koronaviruset.

• Uten en vaksine, er karantene, sosial distanse og identifisering av smittebærerne uten symptomer de eneste tiltakene som kan kontrollere epidemien, skriver forskerne i avisen Guardian."

Når man leser problematiseringen til Steinar Juel opp mot hvordan dette kan løses i praksis så tror jeg det er lurt om ikke samfunns-økonomene får for mye innflytelse.

4 Likes

Alle dere egoister som sutrer over at det er for strenge tiltak. Tenk på nabojenta på 5 år som har kreft. Tenk på gutten på 3 år som har astma. Tenk på deres egne foreldre i risikogruppen. Tenk på småbarnsforeldre som kanskje har diabetes. Alt handler ikke om penger, et liv er mye mere verdt.

Skamme dere!
Ikke faen at jeg skal ha vært hjemme med 3 små barn i snart en måned fånyttes!

23 Likes
3 Likes
1 Like
1 Like

Stemmer, men det er jo bare å endre det også.

Jeg er overrasket over mangel på slike tiltak. Vi må komme i gang. Samfunnet blir aldri det samme igjen. Man må tenke smittevern nå og for alltid.

USA er allerede i gang med å planlegge slike tiltak og varige endringer, ref Trump sin pressekonferanse i går.

1 Like
1 Like
1 Like

Til sist ble det 25 døde i Norge.

1 Like

Det hevdes at det er langt flere bakterier/virus på et pc-tastatur enn på et toalettsete. Hva er det ikke da på et kodetastatur i en butikk? Kanskje grunn nok til å bruke hanske når man slår koden og så ta av hansken før man putter varene i posen?

1 Like

Greit tips til dette var å bruke “tapping” / kontaktløst kort, og så taste pinkoden med en ende av kortet såfremt beløpsgrensen overstiger grensen for at du må taste pinkoden.

3 Likes

Er ikke helt enig med deg hakon, og det er ikke ofte :wink: dette handler også ganske mye om penger, og livet etter krisen. det norske myndigheter gjør nå, føler jeg er kun halveis.
jeg ser for meg et par løsninger som kunne vært bedre, men det er det vel ingen som veit svarene på, før i etterkant.
Total lockdown i en kort periode er en av de . dra det ut slik de gjør nå , samtidig som ingen har garantier for å ikke bli smittet tjener ingen på ( min mening)

4 Likes

Hjemmesjekk for de med symptomer er sikkert en måte å bruke de på ja.
Ser for meg at de også kan være fine til en første sjekk på legekontor og sykehus for folk med symptomer. Men de må jo være greit presise da.

2 Likes

Så et sted at de hadde hevet grensen til 500 kroner fordi de fleste transaksjoner var under dette beløpet. Om det var fra min bank DNB eller om det gjaldt alle vet jeg ikke.

Et “triks” er jo å slå koden og trykke OK med hjørnet av bankkortet :wink:

1 Like

Men problemet er jo ikke løst i denne landsbyen i Italia! Og problemet er jo ikke løst i Sør-Korea eller Kina heller. Men mindre man fortsetter med de samme tiltakene, så blusser det garantert opp igjen. Hvorfor i all verden skal økonomene sendes på gangen i denne problemstillingen, når man til vanlig finregner på om førti år gamle mødre med brystkreft skal få den dyre immunterapien?!

De fleste er enige i at tiltak er på sin plass for å flate kurven, men det er utopisk at dette ikke sprer seg til en prosent av befolkningen som kreves for gruppeimmunitet basert på det spredningstallet som tiltak vi kan leve med i 1,5 år gir.

6 Likes

Det tipset var så enkelt at jeg enda ikke hadde kommet på det selv! :wink:
I tillegg bør man la være å berøre de brukte bankkort mellom hver gang man er i butikken.

Skrekkscenariet er basert på stor utbredelse av smitte, per i dag ligger det 41 i respirator av noen hundre kjente smittetilfeller for 1-2 uker siden. La oss anta at reelt antall smittede for 1-2 uker siden var noen tusen, så kan vi prøve å se for oss hvordan dette går hvis vi f.eks får 1 million smittede.

Svineinfluensa viste seg i ettertid å ha hatt en dødelighet på 0,02%. Estimatene for Covid-19 varierer, men tror ikke jeg har sett noen som våger seg på under 0,5% så langt. Dette vil vi ha bedre tall på om noen uker etter hvert som det kommer studier på antistoffer i befolkningen. Det er en slik studie under oppstart på Island.

3 Likes
1 Like

Ikke løst som i “utryddet”, men løst ved å få det ned på et håndterbart nivå, dvs at livet kan gå som normalt både i Kina og Sør-Korea.
Tror det er billigere med aktiv smittesporing og høy testfrekvens enn det blir å la det slippe løs, og på et tidspunkt oppnå flokkimmunitet.
I Sørkorea var det 64 nye tilfeller i går, og det er håndterbart, også økonomisk inntil en vaksine er på plass.

Uansett, om et års tid når vaksinen er på plass så har vi fasit på hvilke land og hvordan dette best ble løst.

2 Likes