Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Artikkelen du lenker til er fra Swiss Policy Research.

Fra Wikipedia:

Swiss Policy Research (SPR) (before mid-May 2020, Swiss Propaganda Research )[1][2] is a website launched in 2016, which describes itself as “an independent, nonpartisan, and nonprofit research group investigating geopolitical propaganda in Swiss and international media”. While the editors of the site are unknown, they claim that “SPR is composed of independent academics and receives no external funding”.[3] The site has been criticised for spreading conspiracy theories, especially relating to the COVID-19 pandemic. Christoph Neuberger, a professor at the Free University of Berlin, stated that while the SPR website attempts to present its message as objective and neutral, it is clearly political, and its content is pseudoscientific (“pseudowissenschaftlich”).[2]

Det virker ikke som artikkelen er fagfellevurdert og man må anta at den har en klar ideologisk slagside. Den henviser imidlertid til flere seriøse vitenskapelige artikler, problemet er at de sannsynligvis har gjort et skjevt utvalg. Det er f.eks. ingen metodedel som viser hvilke søkekriterier de har brukt. Likevel viser de aller fleste av studiene de refererer en dødelighet flere ganger høyere enn influensa.

Og hvordan kan den andre saken som ble linket til her gå overens med det? Den viste jo 3-gangen.

Den saken studerte case fatality rate (CFR), ikke infection fatality rate (IFR). Det er viktig å skille mellom disse to begrepene ellers gir en diskusjon om dødelighet liten mening.

Og så må man ikke glemme at i tillegg til IFR for covid er mange ganger høyere enn influensa, så er covid også betydelig mer smittsom. Dermed har den potensiale til å ta livet av mange fler enn influensa.

2 Likes

Forskerne bak studien understreker at ulikheten i varighet på innleggelse kan delvis forklares med eksisterende immunitet mot influensa i befolkningen. Dette kan enten skyldes en tidligere infeksjon eller vaksinasjon. Covid-19 derimot, er et nytt virus som få mennesker har opparbeidet immunitet mot.

- Ulike populasjoner kan ha forskjellig grad av immunitet, og i Norge kan flere ha vært eksponert for andre coronavirus, som kan gi en delvis beskyttende respons om man blir smittet av covid-19, sier han

Det er ikke swprs som står bak studiene. Referansene er oppgitt og har ingenting med swprs å gjøre.

Jeg er klar over det, jeg svarer jo nettopp angående det.

1 Like

“Den første nyheten er at regjeringen oppnevner en komité der alle stortingspartier er representert. Komitéen vil gjennomgå hvordan fremtidige regjeringer vil ha større handlingsmulighet til å iverksette tiltak i kriser.”

Jeg har lest både artikkelen og studien, hva er det i innlegget mitt du ønsker å kommentere? Blir litt vanskelig å vite når du bruker null egne ord.

Jeg har skrevet et svar til @anon39067724 og tatt med det sitatet som viser til det han etterspør.

Mener du at forholdstallet mellom døde av de innlagte med Covid-19 i forhold til de innlagte med influensa, i denne studien utført i Frankrike, er feil fordi man kanskje har en større immunitet i Norge pga tidligere koronainfeksjoner?

Eller mener du at det spiller noen rolle hvorfor Covid-19 er dødeligere enn influensa? Tolker det første sitatet ditt som at du mener det. For folk som blir syke og dør av Covid-19 spiller det vel ikke noen rolle at populasjonen som helhet stort sett tåler influensa.

1 Like

image

Fra nå av blir vi vel et produkt av mRNA-vaksiner :joy:

Og enda en ny mer smittsom variant… vil det ingen ende ta!?

Sikkert den vi allerede har i Norge siden tallene peker oppover igjen

Selv om tallene i Norge nå peker svakt oppover i Norge tror jeg heller problemet ligger i at smitten når kommuner som tidligere har hatt lite smitte, og som derfor ikke tenker like mye smittevern som oss i Oslo-området.

Og når det gjelder ny mutasjon så er den altså ikke ny, men fra Sør-Afrika. Spørsmålet er da hvordan denne trives i kaldere klima, om den klarer å gjøre like mye faenskap.

Når antall smittede øker så øker også antall mutasjoner, så slikt vil vi nok se mer av.

Vi får bare inderlig håpe at vaksinene takler disse mutasjoner!

På sikt er det vel ikke utenkelig at det blir en årlig ny Korona-vaksine, slik vi har med vanlig influensa-vaksine?

Det viktigste er at det ikke kommer en dødeligere mutasjon.

1 Like
1 Like

“Report” fra Imperial College - altså ikke fagfellevurdert publikasjon, men egen publisert rapport fra pro-lockdown gjengen

https://spiral.imperial.ac.uk:8443/handle/10044/1/85146

3 Likes