Enig i at dette er et veldig godt argument for ikke voldsomt mange udiagnostiserte. Men vet vi egentlig hvor mange av disse som er alvorlig og kritisk syke? Det er i hvert fall ingen av dem som er døde.
Vi vet ikke det nei, men det var visst noen i UK som hevdet at 50% av befolkningen hadde hatt Covid-19 og at det hadde sirkulert fra slutten av januar. Med tanke på at det kommer inn spreke skiturister som ikke er alt for gamle og trenger pustehjelp fra en gruppe på noen hundre som vi hadde litt tilbake, så er de jo veldig heldige i UK som har hatt et titalls millioner syke uten å ha oppdaget dette ekstra behovet for sykehusinnleggelser.
Ja, sannheten ligger evt. et sted i mellom. Og sikkert veldig langt fra «millioner». Men så tenker jeg det er en faktor i forhold til disse skituristene at man har relativt lav terskel for å kontakte sykehus og argumentere for innleggelse om du er blant de første til å bli diagnostisert med noe som pressen da skrev hadde 2-3% dødelighet, og du starter å kjenne at du blir tungpustet…
Død blir liksom syretesten.
Vi får vel se om noen uker når de har på plass testing for antistoffer. Høres ikke særlig plausibelt ut for meg i hvert fall. Hadde vært interessant med en kommentar fra noen som er involvert i helsevesenet i UK og har sett trengselen nå om de tror det er sannsynlig med 20-30 millioner uoppdagede tilfeller før noen i det hele tatt oppdaget sykdommen.
De går ikke så langt altså:
“by the time the first death was reported (05/03/2020), thousands of individuals (~0.08%) would have already been infected with the virus (as also suggested by [5]). By 19/03/2020, approximately 36% (R =2.25) and 40% (R =2.75) of the population would have already been exposed to SARS-CoV-2.”
Så det er altså pr. seks dager siden at det er snakk om 20-22 millioner. Men dette er veldig hypotetisk ja.
Ettersom symptomene blant den yngre befolkningen er rimelig sterke, så stiller jeg litt spørsmål ved denne teorien. Dog er det inkubasjonstid på 3-5 dager og man er gjerne syk en uke før det begynner å bli ille. 10-12 dager fra man blir smittet til 10-20% krever behandling. Hvis veksten har en veldig høy eksponent, så kan det kanskje være? Da vil sykehusene i England kollapse i løpet av et par uker…
Kanskje den italienske proffesoren har rett?
Sjekk linken fra scmp, postet i natt.
- Giuseppe Remuzzi’s comments were seized on by Chinese state media amid the acrimonious row with the US, but he says the key question is how far Covid-19 had spread before it was identified
- Academic says ‘strange pneumonias’ in Italy last November suggest it may have reached Europe before anyone knew what the disease was
Nei, dette blir konspirasjonsteori tror jeg.
Når det gjelder forskningen så står følgende:
WHCDC hosted animals in laboratories for research purpose, one of which was specialized in pathogens collection and identification.
Er også referanser til publikasjoner.
4. Guo WP, Lin XD, Wang W, et al. Phylogeny and origins of hantaviruses harbored by bats,
insectivores, and rodents. PLoS pathogens 2013; 9(2): e1003159.
5. Lu M, Tian JH, Yu B, Guo WP, Holmes EC, Zhang YZ. Extensive diversity of rickettsiales
bacteria in ticks from Wuhan, China. Ticks and tick-borne diseases 2017; 8(4): 574-80.
6. Shi M, Lin XD, Chen X, et al. The evolutionary history of vertebrate RNA viruses. Nature
2018; 556(7700): 197-202.
Når det gjelder linken til sjømatmarkedet så kan jo den være rimelig tilfeldig. En ansatt ved labben kan jo ha blitt smittet og handlet der og smittet en av de som står i bodene feks. Da har man jo gode forhold for at mange som er innom der kan bli smittet.
I Russland bruker de ordet lungebetennelse ennå, ikke mye Covid-19 der.
Poster artikkelen om den italienske professoren igjen
Ikke lest artikkelen men hvis 50% i UK hadde vært smittet så er det ganske utrolig at de 19. mars hadde utført 64,621 tester og “bare” påvist 3269 smittede. Det er en treffprosent på litt over 5%.
Hva er oddsen for det?
Men et viktig virkemiddel i veien videre tror jeg blir å kartlegge hvem som faktisk har vært smittet. Disse er det jo ingen grunn til at ikke skal jobbe som vanlig.
Den nye vinnerne på jobbmarkedet i en stund fremover de som kan bevise at de har vært smittet kanskje
Dødsfall nummer tretten
Malende beskrivelse av hvordan det er å nesten dø av Covid-19
Det KAN forklares med at asymptomatiske ganske raskt ikke ikke tester positivt.
Det blir jo ganske anekdotisk, men det var en lege her som skrev at en pasient hadde tesetet negativt to ganger på prøver tatt i øvre luftveier, mens lungene hans på CT åpenbart var infisert.
Ikke at det gjør så mye forskjell, men det er 36% eller 40% pr. 19. mars de spekulerer i.
Det kan sikkert forklare noen negative tester men jeg vil jo bli veldig overrasket om de utgjør en særlig andel av de testede.
Testing av helsepersonell etter føre var prinsippet tror jeg eventuelt kan forklare flere negative tester enn testing av generelt asymptomatiske.
Men uansett så virker det helt usannsynlig å oppnå så lav hitrate hvis 50% hadde vært smittet slik jeg ser det. Regner vel med at du er enig i det?
Man vet vel ikke at man er imum om man er testet. Man vet jo bare at man ikke har hatt det ennå. Kan jo teoretisk få det senere på dagen…
Poenget er vel at hvis testen viser at man har hatt COVID-19 så vet man at man er immun.
De testene kan bli et viktig verktøy i veien videre.