Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Problemet er at vi ikke vet med sikkerhet hvem de utsatte er. Vi har til nå trodd at det er de gamle og de med eksisterende sykdommer. Men flere av de kritisk syke (dvs i respirator) er nå unge uten eksisterende sykdommer. Inntil vi med sikkerhet kan si hvem som må isoleres og hvem som kan gå
fritt, så må vi ha strenge tiltak som bl.a. stengte grenser.

3 Likes

Tenker du på den nylige nyhetssaken? I så fall viste den seg å være feil: https://www.budstikka.no/koronavirus/budstikka-beklager-og-dementerer-feil-om-unge-korona-ofre/575629!/

9 Likes

Men artikkelen om den 21- år gamle briten som døde uten underliggende sykdom, har jeg ikke sett noe dementi på.

Bra at Budstikka dementerer. Men saken burde ikke ha vært publisert i utgangspunktet, uten kontrollsjekk.

3 Likes

Den er heller ikke bekreftet av helsemyndighetene

Poenget mitt er at jeg tenker dødstallene er en bedre indikator på antall smittede enn antallet som har testet positivt. At Norge har flere som har testet positivt og færre døde er mao noe jeg ser på som en indikator på vesentlig færre smittede. Også at vi har bedre kontroll. Forhåpentligvis får vi da en lavere smittetopp og alle får full behandling. Jeg tenker vi får igjen for at det er jævelig god plass her til lands.

6 Likes

Er nok personvern som slår inn. Men om det hadde vært feil, regner jeg med at det hadde kommet et dementi.
Ellers er det jo andre internasjonale artikler som antyder det samme.
Det er finnes jo ingen vaksine. Eller godkjent kur. Foreløbig. Man tar det man har. Eller eksprimenterer underveis .

Svar også til @pdx

3 Likes

Da var USA på topp i registrerte smittede. Fortsatt stigende vekst der også.

3 Likes

En ting som hittil har vært ganske fraværende i debatten, er hvorfor og hvordan pandemier oppstår. Fravær av økologi og biologi. Naturmangfold og habitat. Vi mennesker er jo en art som tar stor plass.

3 Likes

Usa har veldig mange som har testet positivt, men få dødsfall? Noen som har lyst å kommentere?

1 Like

Ja, de har testet nesten like mange personer som Sør-Korea gjorde iløpet av hele perioden, bare iløpet av én dag hvis jeg ikke husker feil. De har kjørt på noe sinnssykt med testing. Hørte Trump fortelle om det i en av de siste talene sine.

2 Likes

Er det jeg har sagt hele tiden, USA har sovet i timen men når de først våkner er det ingen som kan mobilisere som dem.

Denne var bra

Stort sett enig med du. Mitt største ankepunkt er at beredskapen vår på utstyr og sånne enkle ting er så utrolig mangelfull. At de på sykehus skal være nødt til å rasjonalisere på masker som koster en femmer omtrent før epidemien er begynt er helt krise.

11 Likes

Kom igang med testing sent, men testet mange siste tiden. Kan bety at mange ikke har kommet så langt i sykdomsforløpet ennå?

3 Likes

Er mange nylig smittet da?jeg får det ikke helt til å gå opp?

1 Like

Dette er en flott artikkel skrevet av en lege om hvordan mengden man eksponeres for av et virus kan påvirke hvor syk man blir og om dette kan forklare at feks unge leger som behandler Covid-19 pasienter dør. Lang artikkel men bra skrevet!

5 Likes

Synes det er interessant å se på kjønnsfordelingen ndg smittede.
Kan virke som om forskjellene jevnes noe ut. Men fremdeles er andelen av smittede menn høyere.

VGs grafikk, kilde FHI.

1 Like

Ser på worldometers at Italia er oppjustert til 712 dødsfall og Spania til 718 i dag…

Dødstallene i Italia holder fortsatt koken og Spania har hatt en sinnsykt rask vekst, mulig Spania får en enda større topp enn Italia nå?
Toppene som er på vei i Frankrike, UK og USA er sikkert heller ikke så ulike så dette blir stygt

2 Likes

Hmmm, er det de samme testene som brukes i USA?

Edit : Daily Caller er høyresiden i USA sitt talerør, grunnlagt av Tucker Carlson (Fox News), så må nok ta dette med en stor klype salt… Var nok litt rask på labben der

2 Likes

Økt testing i forhold til mange av landene som sliter kan nok forklare noe. Altså litt lavere mørke tall på smittede. Men de var jo rævva på testing i starten så jeg misstenker smitten nok har eksplodert på et litt senere tidspunkt i USA.
De er jo også mange så tallene er ikke så ille når man justerer for folketall slik at helsevesenet har så langt vært dimensjonert til å kunne gi alle god behandling.

1 Like

Resultatene fra i dag er fra 100k tester, og totalt er de oppe i 520k tester nå. Det er over 400k tester i løpet av 6 dager, hvis estimatene til kilden er i nærheten.

6 Likes

Over 211 nye smittede nå i dag. Antall innlagte ned med tre. Også antall sykehusansatte i karantene på vei ned i løpet av dagen.

4 Likes