Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Som det står i VG artikkelen

Først etterpå vet vi mer om hvem som valgte riktig strategi.

2 Likes

Helt klart, fasiten har vi når støvet har lagt seg.
Men jeg er lettet over at Norge som var verstingen i Norden nå synker på listen.
Når jeg i tillegg bor i Rogaland som også lå mye høyere men også faller nedover, i tillegg til at antall innleggelser på SUS er stabilt/fallende så føler jeg meg privilegert.
Jeg er svært glad for at jeg bor hvor jeg bor og ikke i Sverige eller Oslo nå.
Men det kan fort snu…

2 Likes

En ulovlig innvandrer i Sverige kan prioriteres foran en eldre svensk statsborger?
Jeg orker snart ikke mer…

5 Likes

Godt å se nedgang ved SUS. Blir nok en stund til vi får fasiten, ja…

3 Likes

Det jeg ikke forstår er hvorfor folk snakker om å utrydde viruset ene øyeblikket og i det andre lempe på tiltakene? Det vil jo bare stige igjen et par uker etterpå?

Man må bestemme seg: Enten flate ut kurven til nok har blitt smittet for flokkimmunitet eller rydde ut viruset helt og åpne opp når vaksinen er klar.

5 Likes

Den italienske legen mente at det var tyve dagers isolasjon som skal til. WHO mener også mer testing må til, samt oppsparing av smittede.

2 Likes

Så pressekonferansen i Sverige og det er ikke helt som artikkelen beskriver. De høye tallene for Stockholm er fordi de har sjekket dødsfall en uke tilbake i tid og oppjustert tallene. Så antallet er riktig med tidsaspektet er ikke siste døgn.

6 Likes
1 Like

Synes denne youtube-videoen gir et interessant vinkling for å sjekke når tiltakene virker

4 Likes

Det har vel gått 2 uker siden Kina åpnet opp igjen nå. Det vil bli importert nye tilfeller og det vil fortsatt være smitte igjen i befolkningen også. Men ved å teste teste og teste, samt holde avstand, god hygiene osv. Og så isolere de som er smittet så kan det kanskje holdes på et lavt nok nivå til at vi kan få lov å ha ungene på skolen igjen. Da vil foreldrene kunne jobbe. Selvsagt ikke som før. Men om man tar hensyn og tilrettelegger så kan man kanskje holde spredningen lav.

Mange av dem som er permiterte kan få sine gamle jobber tilbake. Og de jobbene som ikke kommer tilbake kan erstattes av nye.

Men regjeringen må helst byttes ut. Fordi de har ikke skjønt alvoret. Gir alt for små redningspakker. Og ruinerer landet slik de holder på nå.

Jeg tror samtidig på massedemonstrasjoner i gatene om de ikke trør til veldig snart. Og det er ikke bra for smitten. Men hadde vært bra for landet om de fikk styrtet Regjeringen veldig raskt nå. vi har ikke råd til å ha de folka der i styringen. 4% reduksjon i arbeidsgiveravgiften. Give me a break.

5 Likes

Det ble vel åpnet på onsdag?

The central province of Hubei, with a population of about 60 million, where the virus first appeared late last year, reported no new cases on Thursday, a day after lifting a lockdown and reopening its borders as the epidemic eased there

A premature easing of curbs in Hubei’s capital of Wuhan, including the reopening of schools and workplaces, could boost the risk of a large new wave of infections, possibly as early as August, a study in the British medical journal the Lancet said.

1 Like
1 Like

Tror ikke det. Fordi jeg så en tv sending av folk som ble intervjuet i parker og lignende lenge før det.

Tiltak som må på plass:

• 0 arbeidsgiveravgift.
  • Opprettholde skatt for bedrifter. Redusere skatt for befolkningen til 10% flat skatt.
  • Halvert moms.
  • Dekke alle faste utgifter til de bedriftene som må holde stengt.
  • En hjelpepakke på 500 milliarder til bedriftene som gikk med overskudd de siste 3 årene før krisa, samt de som gikk med overskudd siste året og kan vise til 20% vekst i inntekter eller mer de 2 årene før det. Det lages en komite som styrer utbetalinger etter visse kriterier. Blir for komplisert å gå inn på her. Hovedpoenget er størrelsen på beløpet og tankegangen.
  • Hjelpepakke på 100 milliarer til befolkningen som skal gå til de som jobber i privat næringsliv. Dekke 80% lønn til alle via bedriftene og renteutgifter til de med huslån og billån. Ikke la en eneste nordmann miste huset sitt pga krisen før 2022. Etter det må normale markedsmekanismer styre igjen.
  • Reduser antall ansatte i offentlig sektor. De kan ikke skjermes uforholdsmessig. De vil da få dekket renter på sine huslån og billån på samme måte som de private, men må innfinne seg med at at staten ikke trenger så mange offentlig ansatte lengre nå som økonomien er innskrenket. Ekstra hjelpepakke til dette formålet. Si ca. 10 milliarder der da.

Flere gode ideer? Dette vil i hvertfall virke. I motsetning til lånegarantier som må tilbakebetales. 4% redusert arbeidsgiveravgift og fulle offentlige avgifter ellers, vil ikke virke.

3 Likes
1 Like

Businesses in Wuhan will also gradually resume operations, based on risk assessment, while the reopening dates for schools and universities remain to be determined, according to the notice.

residents apart from those returning to work are still not allowed to leave their residential compounds, and supermarkets remain closed, he added.

1 Like

Det burde være dødsstøtet for burkaen, og for hijaben også.

4 Likes

Grafikk VG, kilde FHI

21:57Carina I. Hunshamar

REUTERS: OVER 100.000 CORONASMITTEDE I USA

Minst 100.040 personer er bekreftet smittet av coronaviruset i USA, skriver Reuters. Det er en økning på omtrent 20.000 tilfeller fra torsdag.

De fleste smittetilfellene er i delstaten New York, hvor det er bekreftet 44.635 tilfeller. 1487 personer har så langt dødd av viruset i USA, viser VGs oversikt.

1 Like

E24 er best.

3 Likes

Det kan godt være at det var FakeNews og at tv2 intervjuet skuespillere på gaten for ca 2 uker siden.

Det kan ikke utelukkes. Slik kilden din CNN gjorde da de ikke fant noen som var negative til Trump en dag. Så intervjuet de sin egen kameramann i stede.

Tv2 nyhetskanalen og CNN har snakket om at Kina har åpnet opp diverse tiltak lenge før onsdag. Det er brannsikkert. Men jeg har ikke vært der og sett selv. Så ta det med en klype salt :wink:

3 Likes
1 Like