Ny test som gir svar i løpet av 5 minutter:
Har du link?
Når jeg søkte fant jeg følgende da:
"Today we are delighted to announce that in Norway and Spain, the first patients will shortly be enrolled in the Solidarity Trial, which will compare the safety and effectiveness of four different drugs or drug combinations against COVID-19.
This is a historic trial which will dramatically cut the time needed to generate robust evidence about what drugs work.
More than 45 countries are contributing to the trial, and more have expressed interest. The more countries who join the trial, the faster we will have results."
Mer om studien:
Dødsfall nummer tyve.
08:37Halvor Bjørntvedt
CORONADØDSFALL PÅ SYKEHUSET ØSTFOLD
Fredag ettermiddag døde en person med påvist coronasmitte på Sykehuset Østfold på Kalnes. Personen var i sekstiårene, og hjemmehørende i Moss. Det bekrefter Moss kommune lørdag.
– Vi fikk i dag bekreftet at en person i sekstiårene hjemmehørende i Moss døde på Kalnes sykehus i går ettermiddag etter å ha vært smittet av koronaviruset. Våre tanker går til de etterlatte, sier ordfører Hanne Tollerud.
Personen har ikke vært beboer ved Orkerød sykehjem, og var i risikogruppen.
Av personvernhensyn gir ikke Sykehuset Østfold ut ytterligere informasjon rundt pasienten annet enn at vedkommende var voksen, og de ønsker ikke å kommentere saken ytterligere.
Dette er det første dødsfallet knyttet til pandemien på Kalnes. Det er det 20. dødsfallet totalt i Norge.
In South Korea, the number of recovered patients has overtaken those receiving treatment for the first time
From CNN’s Sophie Jeong in Seoul
As of Saturday, more than 4,800 coronavirus patients have been discharged from isolation in South Korea, according to the country’s Centers for Disease Control and Prevention. About 4,500 remain in isolation undergoing treatment.
It marked the first time the number of recovered people has exceeded the number of people being treated since January 20, when coronavirus cases were first confirmed in the country.
“There is still a long way to go, but the 50% recovery rate is a small achievement that all in our society should celebrate together,” said Yoon Tae-ho, director-general for public health policy at the Ministry of Health and
…,
The number of coronavirus cases in Italy has reached 86,498, according to a tally by researchers at Johns Hopkins University. That puts the European country ahead of China, where 81,946 infections have been confirmed.
Both are short of the over 104,000 cases reported in the United States. However not all countries report or measure cases in the same manner, so the true figures could be higher in Italy and China.
More than 9,000 people have died from the coronavirus in Italy, more than anywhere else in the world, followed by Spain at 5,138 deaths, and China at 3,295. In the US, there have been about 1,700 deaths so far, according to the Johns Hopkins tally.
Italy had 969 deaths on Friday – the biggest single-day jump since the crisis began.
The country’s health system has been pushed to the brink by the outbreak, especially in the north, which has seen the highest concentration of cases.
Er du smittet?
- Nei
- Tror jeg har hatt det
- Jeg har hatt det
- Tror jeg har det nå
- Jeg har det nå
- Ønsker ikke å oppgi
0 stemmegivere
Blir ekstremt overrasket om ingen krysser av på “har hatt det”, men er jo vanskelig å vite om man har hatt milde symptomer.
Lenke?
Hva vet vi så langt :
Alle blir syke, ganske likt fordelt i befolkningen. De aller fleste med milde symptomer og bedring etter 7-10 dg.En liten gruppe blir økende dårlig etter dette , også kalt cytokinestorm.Øker fare for blodtrykksfall, sepsis, organsvikt. De aller fleste blir bra dersom oksygenbehandling blir gitt.Enten på grime eller pustemaskin.Således er det viktig å ikke vente for lenge på behandling da det gir dårligere prognose dersom det tilkommer komplikasjoner.
1/ immuneforsvar spiller en viktig og avgjørende rolle.
2/Komorbiditet og økende alder gir økt risiko.
3/ virusmendge ved smittetidspunkt.Økende mengde , økte symptomer.
4/ aller fleste utvikler antistoffer raskt, der det er forsinktet øker risiko for alvorlig utfall.
Mye synsing mtp hva som betyr noe for behanding og prognose.Sett lite konkrete tall, men mange studier på gang.Immunedempende behandling kan være effektivt dersom sykdommen utvikler seg.Det er sett sammenheng med lite D vitaminer og mer alvorlig utfall, diabetes og høyere risiko samt bruke av blodtrykksmedisiner.
Pressekonferansen i går eller forigårs tror jeg.
Ser det også her:
https://www.nettavisen.no/livsstil/direktor-i-who---remdesivir-er-den-eneste-medisinen-vi-tror-kan-ha-reell-effekt-mot-koronaviruset/3423936608.html
Selv om det ikke ennå finnes en godkjent medisin mot koronaviruset, har assisterende direktør i Verdens helseorganisasjon (WHO), Bruce Aylward, uttalt at Remdesivir er det eneste medikamentet de tror kan ha effekt mot koronaviruset.
Medisinsk fagdirektør Steinar Madsen ved Statens legemiddelverk stiller seg bak påstanden.
– Remdesivir er det legemiddelet som virker mest lovende mot korona så langt, har Madsen sagt til TV 2.
Dødsfall 21.
15:27Halvor Bjørntvedt
EN SMITTET DØD I TELEMARK
En eldre pasient smittet med coronavirus er død ved sykehuset i Telemark. Det opplyser sykehuset i en pressemelding.
Av hensyn til personvernet og til de pårørende vil det ikke bli gitt flere opplysninger om den døde, skriver sykehuset.
Dette er det første registrerte coronadødsfallet i Telemark.
Her sto det mye tull. Orker ikke gå gjennom punkt for punkt på tlf. Men ikke alle blir syke, mange har ingen symptomer, og du skriver ingenting lungebetennelse.
Riktig min feil.Ikke alle blir syke.Mente å si alle aldersgrupper rammes.Alle får ikke lungebetennelse.nesten halvparten i Kina hadde magesmerter.