Ja, indirekte pga korrelasjonen med diabetes.
Ja men indirekte ? Mtp høyt blodtrykk, diabetes, Hjerte - og karsykdommer
Undersøkelsen viser også at tiltakene med isolasjon ser ut til å fungere bra. At 10% fortsatt er positive etter 14 dager er jo bemerkelsesverdig. Kanskje bør karantenedager utvides som kineserne har vært inne på? Eventuelt må alle testes på nytt som de har gjort i dette tilfellet.
The population was tested again after a two-week lockdown and isolation. Researchers found that transmission was reduced by 90% and all those still positive were without symptoms and could remain quarantined.
Luca Zaia, the governor of the Veneto region told Italian media this week: "We tested everyone, even if the ‘experts’ told us this was a mistake: 3,000 tests. We found 66 positives, who we isolated for 14 days, and after that 6 of them were still positive. And that is how we ended it.
Det er ikke jeg, men Christian som har skrevet at “Dette får man fra å spise havre”. Derfor postet jeg også den forrige kommentaren med sitatet fra Jan Raa hos Hegnars forum.
Jeg vil tro det er smart å være ekstra hard nå i starten som nå ifht tilgang på feks respiratorer. Flere syke som fra før er på gamlehjem eller sykehusene, og disse fikk en heads up for seint, slik at smitten spredde seg ekstra nå i starten.
Etterhvert som visse tiltak opprettholdes selv om mye går tilbake til mer normal, så vil ikke det samme behovet være like høyt fordi vi har mer kontroll og vet mer?
Et virus er veldig mye mindre enn pollen, typisk 0,2-4 mikrometer versus kanskje 100 mikrometer. Poenget er ikke hvor stort viruset er, men at når man nyser/hoster kan noe av dråpene feste seg på pollenpartikkelen og sveve videre.
Følgende animasjon viser størrelsen på forskjellige mikroorganismer, virus, bakterier og pollen inkludert.
Det tror jeg du har rett i. Og det er vel derfor USA, Storbritannia, Nederland og muligens Sverige vil slite.
Det må være bedre å gå hardt ut og eventuelt slippe opp når man ser at smitten er under en viss kontroll og smittekurven og sykehusinnleggelsene flater ut. Ovennevnte land tok en kalkulert risiko ved å starte med milde tiltak. Da har man jo enda mindre kontroll over hva man har sluppet løs i de ukene som er gått. Her er det jo ingen angrefrist.
Så skulle man tro at disse landene i alle fall raskt satte i gang med omfattende testing i befolkningen for å få en noenlunde oversikt. Men det gjorde de heller ikke. Tar man hensyn til folketallet har Norge testet seks ganger flere enn svenskene.
Nå strammer de inn, og nærmer seg norske og andre lands restriksjoner, men her KAN de ha mistet noen viktige uker.
Ingen land kan holdes stengt over veldig lang tid til en vaksine foreligger, Så alle blir nødt til å lette på restriksjonene etterhvert. Spennende blir det så se hvem som oppnår en håndterbar smittekurve for sitt helsevesen, og hvem som ikke gjør det. Litt FOR spennende.
Fra NRK Rogaland:
Færre korona-pasientar i Rogaland
11 pasientar er laurdag innlagde på Stavanger universitetssjukehus med covid-19. Det er to færre enn i går. Seks pasientar ved SUS får respiratorhjelp. Ved Haugesund sjukehus er åtte pasientar innlagde, mot ni i går. To får intensivbehandling.
En annen ting vi vet om Afrika er at snittalder er klart lavest i verden.
Edit: Ser at du postet et fint kart etterpå som viser det jeg sier her veldig godt.
Jeg ser at i Tsjekkia har det vært mye mer på at folk skal bruke masker, de startet det for to uker siden. Så blir spennende å se om det er noen forskjell.
Nå har vel dette litt med hvor det er dag og natt da. Jorda er rund som en klinkekule
Men ja antar at det er mye mer fly i statene fremdeles
En av de mest idiotiske utsagnene jeg har sett vedrørende masker er “det kan bli en bombe med bakterier og dritt” fordi man tar seg til munnen, retter på den osv. Det er jo mye bedre å dytte fingrene rett i munnen, akkurat som man ikke tar seg til ansiktet x antall ganger ila dagen likevel?
Har ikke kunnskap eller konkret info om dette, men antar at pollenallergikere som har viruset i nese/hals kan smitte mange videre.
Sitter med noen spørsmål:
Har pollenallergikere et mer aktivt immuneforsvar og er det færre eller flere virus i slimhinnene her.Eller er det slik at det er mindre virus i nese og svelg hos pollenallergikere.Stort sett faller smittsomheten i tiden pollenallergi kommer.
Eller gjør det det ? Beskytter pollenallergi ?
Vet ikke , men gode spørsmål.
Litt aktuelt at de første legene i Kina som døde var Øre nese hals leger.