Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Nei det er ikke anbefalt. Kun anbefalt om man er smittet for å hindre å smitte andre.
Mener å ha sett at årsaken til at det ikke anbefales er at bruk av masker fører til at folk tar seg mye mer til ansiktet og at man i praksis ender opp med minst like høy sjanse for å bli smittet. Så derfor anbefaler man heller at de som er smittet bruker det og dermed begrenser dråpesmitten slik.

Fant artikkel. Står:
"– Når munnbind anvendes korrekt, hjelper det mot smitte. Hvorfor vi ikke anbefaler befolkningen generelt å bruke munnbind, skyldes to ting. For det første brukes ofte munnbind feil når en ikke er trent opp eller vant til å bruke dem, som for eksempel at en bruker dem for lenge og fikler med fingrene oppunder munnbindet, sier hun.

– For det andre er helsetjenesten trent til å bruke dem. Der har munnbind en stor og viktig effekt, og siden man er i en situasjon med truende mangel på beskyttelsesutstyr er solidaritetstanken viktig, slik at munnbind blir tilgjengelig der de har størst effekt, nemlig i helsetjenesten.

– Er det veldig komplisert å ta på seg et munnbind?

– Det skal settes på korrekt, og hvis man ikke er trent kan man gjøre feil. Det kan føre til at man tar hendene mer til ansiktet. Og i en mangelsituasjon bør munnbind brukes der det er mest behov, sier Eriksen-Volle."

Med mangelsituasjonen som er nå er det vel ingen nobrainer at det beste er at helsepersonell får benytte de som er tilgjengelig mener nå jeg.

3 Likes

Her er oppskriften på det som vil være de viktigste vitenskapelige studiene i vår levetid:

covid-19-seroepidemiological-investigation-protocol-v3.pdf (959,7 KB)

1 Like

Man kan fint lage masker selv, som vil beskytte mye bedre enn ingen maske. Og de vil sannsynligvis kunne beskytte veldig bra om man bruker de bare når man går rundt blant andre folk. Som. feks når man er i butikken eller står i en kø.

2 Likes

Som beskytter bedre helt til man stikker fingrene inn under den for å klø seg eller for å justere på den.

FHI har for øvrig ingen advaring mot å bruke det. Det er bare at de ikke har gått ut å anbefalt at folk bør bruke det.

3 Likes

Folk tar seg uansett 15 ganger i timen i ansiktet. Jeg vet at jeg ville klart å ta på meg en maske korrekt uten trening. Og ville vært ekstremt disiplinert med fingrene mens jeg var ute på butikken og trengte ha maske på i 15 min.

Tror de alle er idioter? Er jo ikke snakk om å ha masker på hjemme i huset.

8 Likes

Man kan jo ikke anbefale folk å bruke noe det er stor mangel på. Sier seg selv.

Samme som når myndigheter sier at det er mer enn nok mat til alle til evig tid.

3 Likes

Jeg håper så jævlig at jeg har viruset og blir immun nå.

3 Likes

Ja vi må alle få det. Men jeg vile nok prøvd å unngå å få det de nesten 14 dagene om jeg er i risikogruppene.

Det er jo nettopp dette en vaksine gjør. Du får en liten dose slik at imunforsvaret kan bygge antistoffer. En vaksine jeg ikke skal være det første til å ta for å si det sånn. I beste fall så er jeg allerede ferdig med Covi uten å værre klar over det.

1 Like

Det er nok en av grunnene til at det sprer seg mindre i Asia, nesten alle har på maske, og ja man må lære seg å bruke det, men det er ikke akkurat rocket science. Tror de fleste kan lære seg at man ikke skal ta drive å ta på masken.

7 Likes

Tenker at så lenge man ikke hoster, så burde det ikke være så stor forskjell. Hvis man går på butikken med hoste nå…

I store deler av Asia ville jo vi fått store problemer med luftveier om vi skulle vert der over lengre tid pga forurensningen så der er de nok flinker å bruke masker til vanlig.

3 Likes

Jeg snakker om å unngå å bli smittet.

1 Like

Men da spiller det ingen rolle om de tar på maska da. Det krever nok disiplin. Men for kortere perioder er disiplin enkelt.

2 Likes

Jeg tenker at på grunnet mye luft forurensning til daglig så finnes det etablert tilgang til masker. Ergo det er enklere å få tak i mye mer i slike situasjoner. Trenger jo ikke maskier på Haugalandet, for der blåser jo nordavinden vekk av støvet :stuck_out_tongue:

Alle vi andre får jo produsert dette i andre land som feks kina… Er nok mange bedrifiter og stater som nå innser hvor litte taktisk det er å være såpass avhengig av andre land. Så kommer til å komme mye bra ut av dette når støvet legger seg.

3 Likes

Er ikke noen kultur for det, slik som i Asia. Men nå er jo ikke munnbind så veldig effektivt, i følge FHI. Er jo masker av N95 som gjelder.
Lenge siden det var mulig å få tak i det…
Så forresten en mann med maske på butikken i går.

1 Like

Heldig med lokalbefolkningen du, jeg så en dame på butikken i dag som plukket og knep på et par tomater som hun la tilbake før hun tok med seg noen andre tomater.

For noen er det viktigere at tomatene er faste og fine enn at dine medmennesker unngår et farlig lungevirus.

6 Likes

Med tanke på smittespredning i Europa vs Asia kan det være verdt å ha et litt åpent sinn rundt hvor effektivt det er. Hvis 95% har det så har også de som er syke det og der vet vi at det hjelper mot å hindre smitte.

2 Likes

image

5 Likes

I følge FHI, så regnet de med 100 smittede til påske…

Jeg vil nok høre på rådene som FHI kommer med, men ta de med en klype salt.

4 Likes

Ser lyset i tunnelen .

2 Likes