Jeg tror også at grunnen til at ansiktsmasker ikke er blitt anbefalt her er fordi de sliter med å sikre nok til helsevesenet. Men jeg synes Aavitsland hadde et poeng som egentlig går litt på kost/nytte. I Norge har vi litt over 5000 bekreftede positive og ca 5% av testene har vært positive. Det tyder på at det fortsatt er ganske få som går rundt og er smittet. Er vi sikker på at kosten (ikke bare økonomisk) av å utruste hele Norge med masker er mindre enn nytten? I en del asiatiske land druknet de jo allerede i masker lenge før corona, så det er mye mer gjennomførbart der. Men hvis f.eks tallene til japan stemmer med 3000 smittede, så har de veldig mange friske som nå “sløser” masker uten at det har noen effekt.
Tror den kostnaden er mye mindre enn alternativet å stenge ned alt. Selv i Japan ser vi nå at det er umulig å holde dette helt tilbake over lang tid, men de har hatt en mye slakere kurve enn om ingen hadde “sløst” med munnbind.
Positivt nytt også fra Washington
Om vi hadde hatt en fornuftig plan for å tilby nok enkle masker tror jeg FHI ville anbefalt det her også, men sannsynligvis måtte det innebært at vi startet opp egen produksjon for et par måneder siden.
Det er helt klart billigere å skaffe masker til alle enn å stenge ned samfunnet, men det er jo ikke enten eller. Om det er maskebruk, god smitteoppsporing, varmere klima, generelt smittevern eller noe helt annet som har gjort at Kina, Japan, SK, Singapore osv har klart seg veldig bra blir vanskelig å vurdere. Jeg tenker bare at å anbefale masker er helt naturlig der, mens her i Norge er vi ikke i nærheten av å ha nok masker.
Alle med 3D-printer kan bidra.
4 av 5 symptomfire i henhold til siste nytt fra Kina. Lover bra for dødeligheten, dårlig for muligheten til å bremse opp pandemien. Ellers spriker jo anslagene for asymptomatiske tilfeller vilt, dette er vel bare siste skudd på stammen.
Uansett om dødeligheten er lav så er jo problemet med overbelastning i helsesektoren reelt (Italia, Spania, New York etc.) slik at det er en mager trøst, men det positive en kan ta med seg er at det vil gå mye raskere enn forventet å få opp gruppeimmunitet hvis rapporten stemmer.
Island har kommet fram til 50%
Stoler strengt tatt mer på data fra Island enn fra et halvlukket land som har tradisjon for å vri litt på ting for å påvirke egne innbyggere og andre land.
Symptomfrie går selvsagt ikke rundt og hoster så slik sett vil de være mindre smittsomme. Om de i det hele tatt kan smitte andre er vel fortsatt litt uklart. Full nedstengning som i Wuhan har tydeligvis stoppet viruset, men det er nok langt mer tvilsomt om de mer begrensede tiltakene har noe for seg. Min mening har uansett vært at det koster mer enn det smaker. Og pussig nok har man lagt minst vekt på tiltak som er gratis - at alle bruker munnbind og ikke minst forbud mot store ansamlinger av mennesker - noe som det ble syndet mye mot i en tidlig fase.
Trolig en del urelaterte dødsfall og forverringer av fysiske og psykiske tilstander i kjølevannet av dette også.
Hva er luangtidskostnadene på noe slikt mon tro?
Tviler på det berører markedet i nevneverdig grad, men for nasjonen vil det kunne ha betydelig innvirkning. Norge er ikke akkurat blitt rikere av dette.
- Overalt
- Det er en liten stikkprøve og mer data vil bli tilgjengelig. I tillegg er det ikke helt klart hvordan disse tilfellene ble identifisert. Men la oss si at dataene kan generaliseres, og selv om de er ti prosent feil, så taler dette for at viruset er overalt, sier Tom Jefferson, epidemiolog og forsker ved universitetet i Oxford, til BMJ.
- Hvis - og jeg understreker hvis - resultatene er representative, er vi nødt til å spørre oss selv: Hva faen er det vi stenger ned for?
Tror du tar helt feil, men du lever i det minste opp til nicket ditt. Bare fantasien setter grenser for hva man kan spekulere i.
Spekuleringene mine blir mer og mer sanne
I et børsperspektiv kan disse nyhetene være bull!
Det er snakk om at man kan bli smittet av å snakke med noen på nær avstand. Jeg tipper at om begge de som snakker sammen bruker munnbind så er risikoen en del lavere.
306 koronasmittede innlagt på norske sykehus – kraftig nedgang fra fredag
306 koronasmittede er innlagt på sykehus, ifølge en oversikt fra Helsedirektoratet. Det er en nedgang fra 318 på samme tid fredag.
98 av de innlagte pasientene ligger i respirator, to flere enn på samme tid fredag.
Fra Aftonbladet for 2 timer siden, kan se ut som at helsetilbudet i Stokolm ikke er så annerledes enn i New York og at min sammenligning i går mellom Stokholm og New York ikke er helt på jordet.