Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

New York får litt hjelp i kampen om å unngå å gå tom for respiratorer.
Fått donasjon på 1000 respiratorer fra Kina som skulle ankomme flyplassen allerede i dag.

Oregon skal også bidra med 140.

Med dagens vekstrate i alvorlige tilfeller så sikrer dette ca. 3 dager ekstra før de eventuelt går tomme.

3 Likes

At du har sett noen eldre som ikke passer seg selv betyr ikke at ikke 95% av de i risikogruppene prøver så godt de kan. Det jeg har observert er at svært mange eldre og i andre risikogrupper lar være å valfarte noe sted nå til dags.

Virker mer som om tiltakene begynner å irritere folk så de leter opp påskudd til å slippe dem og i farten prøver man å vinkle det som om at eldre ikke er takknemlige for den innsatsen samfunnet gjør.

4 Likes
1 Like

Tre viktige utredninger legges frem for regjeringen ( det er vel Erna, Monica og Høye i denne setting), den siste mandag. De holdes foreløpig hemmelig, mulig lovstridig.
Troikaen skal tirsdag bestemme om vår nærmeste fremtid på bakgrunn av de nevnte utredninger.
Vår nærmeste fremtid er det som skal skje etter påske.
Hvorfor kan ikke beslutningen vente til for eksempel påskeaften, og etter at utredningene er offentliggjort og debattert?
Det er mange glupe hoder i Norge som kan bidra med innspill, som troikaen kan lære av.
De har allerede feilet grovt på forberedelsene til denne epidemien.
Dagens opplegg er dumhetens diktatur

4 Likes

– For at økonomien skulle bli «spart», måtte vi da kanskje bli enige om at covid-19-pasienter bare fikk minimal helsehjelp. Jeg tror ikke vi er der, og at det ikke er ønskelig at vi kommer dit heller.

– Spørsmålet er om vi hadde tålt å se et stort antall mennesker «drukne», få lungene fylt av væske, og sakte bli kvalt. Jeg tror vi hadde sett mange isolere seg likevel, men på en ustrukturert måte.

Gode innspill. Tror vi at ved “å la syken gå sin gang” hadde fått resten av systemet til å fungere som normalt? Ønsketenkning tror jeg.

5 Likes
1 Like

To meldte dødsfall i dag , en nedgang fra de siste dagene. 62 dødsfall hittil. 309 innlagte nå, ti færre enn i går. 98 ligger i respirator, det er to flere enn i går. 187 nye smittede, det er 26 færre enn i går. Totalt 5553 smittede nå. Antall smittede sykehusansatte fortsetter å øke, elleve flere enn i går, totalt 461. Flere har blitt testet, nå 105.865.
Sykehusansatte i karantene fortsetter å synke, nå 2252.

1 Like

Har lenge irritert meg over dagbladet, men nå er det gått for langt.
Bildet er tatt med teleskoplinse, slik at 100m++ ser ut som 20m. Bare se antall skilt

En fyr som sykkler samme gata.

9 Likes

Videosnutt fra Ecuador, ikke bare eldre som dør der tydeligvis.

1 Like

[01:04] vg (https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5e89127c6e48f2001968246d)Martha Holmes

MARIANNE FAITHFULL ER SMITTET AV CORONAVIRUSET

Den britiske sangeren Marianne Faithfull er innlagt på sykehus etter å ha blitt smittet av coronaviruset.

Det er hennes manager som har opplyst at hun ligger på et sykehus i London og behandles for covid-19, og at tilstanden hennes er stabil, sier Republic Media.

73 år gamle Marianne Faithfull var et av ikonene på 60-tallets musikkscene og ble berømt som 17-åring med låten As Tears Go By, skrevet av Mick Jagger og Keith Richards i The Rolling Stones.

Hun har vært både sanger og skuespiller i sin 50 år lange karriere, men har også slitt med rus- og helseproblemer.(NTB)

https://www.cnbc.com/2020/04/04/syndromic-surveillance-useful-to-track-pandemics-like-covid-19.html

Kan tuberkulosevaksinen VPM1002 være løsningen?
Indiske og tyske forskere tester nå om den gamle TBC-vaksinen kan funke mot Covid-19. Hensikten er at vaksinen kan booste kroppens immunsystem, slik at kroppen selv kan bekjempe viruset . Forsøk på mus har vist at vaksinen kan beskytte mot virale luftveisinfeksjoner.

3 Likes

En av de bedre konspirasjonsteoriene jeg har lest. :see_no_evil:

1 Like
3 Likes

Enig med @Janno, jeg jobber også mer eller mindre normalt.
Holder meg innenfor tomtegrensen ellers, med unntak av de turene jeg og kona tar. Går 10 km hver dag.
Unntak i går, skulle kaste en overmadrass og kjøpe noe materialer.
Det var laaaang kø på gjenvinningsstasjon, så madrassen var med hjem igjen, på trelasten var jeg alene når jeg kom, så det var det trygt og godt.

Kona var ute med sønnen og øvelseskjørte i går. Var innom Stavanger. Det var mye folk der også. Jeg fatter det ikke!

5 Likes

Ikke så veldig overraskende når man ser hvor samkjørt alt virker. Og en ting Trump virkelig forsøkte å selge inn på pressekonferansen i går kveld så var det hydroxychloroquine, isteden for å fokusere på noe som faktisk kan gjøre folk friske uten medisiner (blodtransfusjon med antistoffer fra de som har blitt friske). Men det passer vel ikke helt inn i agendaen.

Event 201 - pandemi simulering av novel coronavirus fra oktober 2019 :face_with_monocle:

2 Likes
1 Like

Nå våkner vi! Husker ikke hvem som postet artikkelen om han tyske forskeren som hadde funnet ut at lukt og smak var et symptom på Korona smitte.
Men det er vel 2-3 uker siden jeg leste om det her.

1 Like

Kan du fortelle mer om hvordan det fungerer? I kroppen tenker eg, vil man automatisk replisere antistoffene på lik linje som viruset repliserer seg? Eller hvordan ville noe sånt sett ut? :heart:

2 Likes

Faktasjekk :cowboy_hat_face:

2 Likes

Ser ikke ut til at det blir lett og bli kvitt dette viruset.

1 Like