Ja over 10% må vel regnes som et krakk.Men rinvirkningen av dette viruset er så langt uviss.Men at det kan skape en domino effekt tror jeg er helt klart en fare.For en uke siden la jeg vel ut en link som sa at 40% av bedriftene i kina ikke ville tåle lengre en 14 stopp før de var ille ut.Tenk bare på reiseliv bransjen i verden,Shipping etc.Er helt klart at dette kan få uvante konsekvenser ved en global pandami.
Ser det ble linket til den legen her tidligere, alltid hatt god kvaliet og kildekritikk i videoene sine.
Nå burde alarmbjellene ringe for fullt ifølge ham:
Kvar har det blitt av “influensa i Norge dreper fleire folk enn Corona” flokken?
Nokon må lette på stemninga her, hvertfall nå som flesteparten er Long det meste.
!
Screenshot_20200218_133155_com.android.chrome|690x1477
Ser ut som en fin topptur. men tipper han skulle innom pizzabakern på Heggelia.
Ligger pizzabakeren inne på ut.no?
Sør-korea utviklingen er ikke god
Nei du har nok rett, ren snikskryt fra @lassar å blande topptur bilde inn i miksen
Sorry for offtopic!
Bare til å begynne å bygge nye sykehus.
Dødsraten utenfor Kina basert på formelen antall døde x100/ avsluttede tilfelle= 21x100/270%=7,8%
Siste 6 dagers utvikling:
3.6%,2,7%,3.6%,5,2%, 5.9%, 7.8%
Den største usikkerheten, som sikkert drar opp tallet, er de ukjente smittede i Iran og omegn.
Beklager en liten regnefeil som nå er rettet opp
@Astrup nå bare skremmer du meg. Er du sikker på at du har fått med alle recovered? Jeg tror at saken er at Iran har mange hundre kanskje tusen smittede rundt på fri fot (se diskusjon lenger opp i tråd relatert til % regning). Dermed blir CFR høy slik situasjonen er nå. Likevel, jeg tviler på at den er så lav som 2%.
Ifølge Ørjan Olsvik, professor i medisinsk mikrobiologi ved Norges arktiske universitet, er det ikke uvanlig ved store virusutbrudd at det er vanskelig å etablere smittekilden.
– Dette er helt vanlig. Symptomene på koronavirus er som regel forkjølelseslignende, mens noen ikke har symptomer overhodet. Det kan gjøre det vanskelig å finne kilden, men det gjør ikke situasjonen hverken uvanlig eller spesielt bekymringsfull, sier Olsvik.
Jeg regner bare med recovered som angitt i worldometer. Som både du og jeg skriver så drar sannsynligvis mørketallene fra Iran dødsrisikoen atskillig opp.
Forskerne ved Imperial College i London anslo for noen dager siden dødsriskoen til mellem 0.5% og 4%.
Jeg tror den ligger nærmere 4% enn 0.5%.
[Men jeg tar din kritikk til følge og utelater Iran, slik Kina også er utelatt pga usikre tall.
Dødsraten utenfor Kina og Iran basert på formelen antall døde x100/ avsluttede tilfelle= 12x100/261%=4,6%
Siste 6 dagers utvikling:
3.6%,2,7%,3.6%,4,3%, 4,4%, 4.6%
Olsvik synes ikke at det er bekymringsfullt at 60 000 nordmenn vil dø av Covid-19 i løpet av ett år, forutsatt 60% smittede ( som forutsagt av Imperial College) og 2% dødelighet.
120 000 ved 4% dødelighet.
Jeg er tilbøyelig til delvis å være enig.
Det er mer enn nok nordmenn, og blir vi for få så er det plenty som banker på døren utenfra,
Økonomien vil sannsynligvis få et oppsving når de gamle og kronisk syke dør, de belaster jo trygdebudsjettet og sykehusbudsjettene.
Dessuten vet nok arvingene atskillig bedre å bruke pengene.
Men for dem som skal dø er dette svært bekymringsfullt, også for de fleste pårørende.
Et regnestykke helt på siden av topic. Du glemmer en rekke faktorer.
I beste fall vil statsbudsjettet kunne gjøres opp med et mindre underskudd enn i dag, pga noe lavere trygdeutgifter. På den andre siden blir skatteinngangen lavere.
Men det er ikke gratis å miste mennesker som i dag fyller viktige funksjoner. Man vet heller ikke langtidsvirkningene i samfunnet om det skulle gå så ille som du antyder.
Ukjente faktorer står i kø for å bli med i en sånt regnestykke.
Tror heller ikke det er noen finregning på statsbudsjettet som vil dominere hodene våre om en så dødelig epidemi slår til her til lands.
Det som vil dominere i hodene våre er frykt og sorg.
Men etter Ragnarok stiger en ny verden frem .
( ref Ragnarok og den Justinianske pesten)
Jeg går for forbygging i første omgang, men om det ikke hjelper så er det ingen grunn til å fortsette.