Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Jeg har hatt Japan på lista over land som allerede har “tapt” en stund allerede og jeg går også ut i fra at OL går i vasken, med mindre man allerede har gitt opp alt håp om å begrense smittespredningen innen da. Morsomt at flere trur dette ikke er noe problem for dem når de har vært ett av landene med den mest ubrukelige responsen på myndighetsnivå.

Det betyr ikke at det er noen undergang for Japan, men viruset kommer til å sirkulere fritt der.

Jeg vil ha kilde på den påstanden, at virus ikke sprer seg lett i Japan.

Hvis det ikke er en kilde på det, altså at du bare tenkte det selv, så er det jo en forskjell.

1 Like

Er du vrang bare for å være vrang @chi?

5 Likes

Ser at der er en par aksjer i premarket rally i US.

Har tatt ut shorten nå fordi jeg tenker markedet trenger å summe seg en dag eller to før vi raser videre. Jeg setter en ny short da.

Jeg lurte på det. Man kan jo ikke bare si, “virus sprer seg ikke så bra i Japan” uten å henvise til hvorfor det blir sagt. Dette er jo virustråden og det ville jo være kjempeviktig å diskutere det.

Hvis du ikke skjønner at land hvor man har god smittehygiene god personlig hygiene, hvor ting desinfiseres ofte har lavere smittegrad enn land hvor folk tilbreder mat på gaten så er det lite vi kan gjøre for ditt verdensbilde.

Alle påstandene mine over er ting som lett observeres når man er i japan, ( alle som har vært i japan har opplevd å få varme litt våte sedler ut av en minibank). Og samtlige påstander kan lett googles.

2 Likes

har vel noe med hvordan smitten skjer også. er det luftbåren hjelper hygiene på hender mindre skulle jeg tro

Og i tillegg var det japanerne som først begynte med innebygget bide i toalett med føner og full pakke. Jeg bor i Asia og kan bekrefte det du sier her. Finnes ikke renere folkeslag.

2 Likes

Evilfreud. Da tror jeg bare vi igjen må være enige at vi er uenige. Det er klart at hygiene bidrar positivt, men det er vel rimelig godt dokumentert at Covid smitter aerosol.

Håper forøvrig at Japan får kontrol.

Det er faktisk stor usikkerhet om hvordan det smitter. Der har man ikke kontroll enda.

Det man vet er at det overlever lenge på flater. Om det smitter aerosol som vi enda ikke vet er det bra med land hvor de faktisk har filtre i ventilasjonen. ( dette er jo noe igjen renslige japan har imotsetning til kina).

Forsåvidt Bull tesla med ABC filtre i noen av bilene sine ;D

Desperate tider :rofl:

Cirka like CLOSE som trade dealen?

1 Like

Hold your horses… Ser ikke pent ut det her.
https://www.marketwatch.com/investing/future/nasdaq 100 futures

Japan har samtidig kultur for å IKKE være hjemme hvis man er syke, men mulig de klarer å holde seg hjemme siden de har fått beskjed om det nå.

Nei der jobber man jo til man dør, Ofte i kontorstolen. Men de er mer redde for folk som nyser, så tror ikke du får sitte å nyse lenge på et kontor før du er pakka inn i plast.

1 Like

Moderna har sendt sin vaksine til fase 1 nå, men er umulig å si om den kommer til å virke eller ikke.

1 Like

1 Like

Det er jo en grunn til at japanere er flinke i hygiene. Grunnen er at de MÅ være det. Byene er svært tett befolket.

Siden de må være flinke til hygiene får det større konsekvenser om noen skulker. Som en turist f.eks.

Kjøpte 20 munnbind i dag. Første apoteket var utsolgt.

1 Like

Japan er et stort land med store forskjeller mellom områder. Jeg pratet med noen som hadde vært på tur til Japan som var svært skuffet over at TV-bildene ikke stemte med virkeligheten. Det lå søppel strødd rundt om kring.

Munnbind eller masker?

Munnbind som i operasjonsgreier hjelper bare mot at du sprer dråpesmitte.

SKal du ha noe som hindrer at du får Corona må du ha en maske som er FFP2 sertifisert eller høyere.

Type en som dette.

https://www.3m.com/3M/en_NG/company-mea/all-3m-products/~/3M-Disposable-Respirator-FFP2-Valved-8822/?N=5002385+8709322+8711017+8711405+8720539+8720542+8720774+3294750253&rt=rud

2 Likes