Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

No shit…

1 Like

Jeg antar en pandemi vil gjøre verden oppmerksomme på at det før eller siden kommer et virus som er farligere enn corona. Jeg tror denne trusselen er langt farligere enn klima, og vi vet jo hvilke ressurser som settes inn der.
Hele biotek-sektoren burde kunne tjene på økt fokus.
PCIB kan øke effekten av vaksiner og er absolutt en av de jeg har i tankene, men ikke spesielt i.f.m corona.

2 Likes

NÅ begynner de å bli desperate nå :rofl:Har ikke ord

2 Likes

“Vaksine” snart klar -myndigheter verden over bruker billiarder på å kjøpe “vaksiner” - noen søkkrike mennesker blir enda mer søkkrike.

Og så var vi ferdige med den saken.

Rinse and repeat om et par år.

1 Like

Ingen røyk uten ild?

Greia er vel at de fleste land vel har et utbrudd i emningen, men det tar gjerne litt tid før man får pasienter med alvorlige nok symptomer til at det blir sjekket.

1 Like

Det er tydeligvis et STORT problem og har mye av skylden på spredninga

Tror de klarer å gjøre det for litt mindre enn 1 000 000 000 000 000 (billiarder), men tenker at hvis de bruker en milliard på å lage en vaksine her, så er det nok vel anvendte penger. Det burde gjøre det enklere å lage en vaksine neste gang. Det er jo klart at Korona-viruset har kostet Kina mange ti-talls milliarder allerede.

1 Like

https://finance.yahoo.com/video/cdc-americans-could-bad-182106095.html

CDC to Americans: this could be bad

Dere bør sette av 3 min til å se denne

Min påstand: Covid-19 for norske stat fra 2020 og utover --> mellom 33 og 76 milliarder.

Husk dette er hovedsaklig for tapte inntekter og behandlingskostnader som er ca 50/50. Her har jeg ikke med effekt av “lock down” eller noe nyetablering av sykestuer/nybygging osv.

Det er eldre folk som dør av kreft. Det er eldre som dør av influensa. Men likevel vil mange jobbe når de blir syke og dør. Derfor antar jeg her ca like kostnader som for kreft.

Kostnad E18 - 13.35 milliarder.
https://www.vegvesen.no/vegprosjekter/e18orjevinterbro/Fakta
Kostnad for staten Rogfast 5,1 milliarder.

Husk! Penger er ikke alt! :slight_smile:

Per 2016 ble det brukt 40 milliarder årlig på kreft.

I rapporten fra Oslo economics, som bygger på registerdata, er de samlede kreftkostnadene for samfunnet estimert til å være om lag 40 milliarder kroner årlig. Av dette går 17,5 milliarder kroner til kostnader i helse- og omsorgstjenesten, mens tapte arbeidsinntekter utgjør 18 milliarder kroner.

Anslag 1: Folkehelseinstituttet:

1% dødsrate. 10 ganger så dødelig som influensa -->9000 døde per år.
40 milliarder/10800=3 703 703 * 9000= 33,33 milliarder.

Anslag 2 basert på rapporten linket lengre opp her:
23 ganger mer dødelig enn influensa.
900 * 23 =20 700
3 703 703 * 20 700 = 76,6 milliarder.

Anslag 3 basert på kjente tall (worst case senario) akkurat nå:
2711 deaths / 80 419 confirmed cases = 3,37%
Altså 33,7 ganger mer dødelig enn influensa.

900 * 33,7= 30330 døde per år.
3 703 703 * 30330 = 112,3 milliarder.

2 Likes

En mengde eksperter og forståsegpåere tror og antar hvordan virusspredningen og verdens børser vil utvikle seg fremover.
Det gjør jeg også. Kjenner det på gikta.

2 Likes

Det er bare tull å sammenligne med milliarder til veibygging. Her er det bedrifter og husholdninger som taper. De har ikke et oljefond i ryggen, som staten. De kan ikke trykke penger eller kreve inn skatt heller.
Når folk må holde seg hjemme og byen stenges taper alle. Fly, taxi, hoteller, butikker, lønnstagere, studenter,alle.
Hvem skal betale gjelda di når du ikke kan gå på jobb ?

Første klinisk forsøk med Remdesivir, i US, starter i Omaha nå. Pasient fra D.P.

Noe av forventet forbruk går føyken. Noe akkumuleres.

Det var bare med for sammenligning for å få en følelse med hva man kan få for så mye penger.

Testing = 1 år

Remdisivir er allerede gitt til en pasient i US, han frisknet angivelig til. Ellers kjøres det kontrollerte studier i Kina med Remdisivir og andre farmaka.

En pasient i Frankrike har også fått, han er også utskrevet fra sykehuset. Veldig lite informasjon om forløpet offentliggjort.

Har Folkehelsinstituttet publisert noe bakgrunnsmareriale for den ene prosenten, eller bare synser de?

1 Like

Vi har generelt veldig mange medisiner mot virus som kan være veldig gode. Så jeg har god tro på at vi vil få på plass gode behandlinger lenge før vi får vaksiner

De har valgt å stole på et konservativt anslag. Trolig fra WHO. Må sjekke det.