Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Rett over 80 000 smittet på verdensbasis?
Influensasesong i Norge kan jo fort smitte over 130 000.
I 2017 døde vel 1700 av influensa i Norge.

Får ikke håpe Corona blir like ille som influensa :crossed_fingers:

Problemet med korona er at sykdomsforløpet er lengre og dødeligheten langt høyere enn sesonginfluensa. Nå vil vi jo få godt tallmateriale fra sør korea de neste ukene. Som bekrefter dette

1 Like

Akkurat denne casen i USA er jeg bekymret for. Blir som Italia om man ikke vet hvem som er smittekilden(e).

“The Centers for Disease Control and Prevention (CDC) has confirmed an infection with the virus that causes COVID-19 in California in a person who reportedly did not have relevant travel history or exposure to another known patient with COVID-19.”

Er visst ikke tester for Covid-19 tilgjengelig for sykehusene i USA, noe som betyr at smittetallene for USA også er undervurderte. Mørketallene globalt er sikkert på mange hundretusen nå og tallet på 80 000 smittede er tilnærmet verdiløst.

Casen CDC snakker om i California var innlagt på intensivavdelingen i sju dager før hun ble testet…

2 Likes

Er nok store mørketall ja. Hadde du gått og testet deg for Covid-19 hvis du var litt forkjølet, og bodde i et land med flere tilfeller. Slettes ikke sikkert.

Det er heller ikke hensiktsmessig, folk bør holde seg hjemme med mindre de blir veldig syke og må på sykehus.

Men beskrivelsene fra sykehuslegene i USA er interessant fordi man skulle tro de var bedre forberedt. De kan ikke engang finne ut om pasientene som har alle symptomer har viruset og om de må i hjemmekarantene. Da står situasjonen i USA mye verre til enn jeg var klar over og de kan få problemerer med kapasiteten i helsevesenet hvis dette nå smitter ukontrollert uten noen tiltak (som hjemmekarantene av alle bekreftede tilfeller).

Nordnet spår børsen ned 2% fra start.
Dere har i alle fall blitt advart lenge allerede

Danmark nå

1 Like

Ja, jeg har selv prøvd å advart siden 2009 om at en stor børsmell er på vei, nå ser det ut til at jeg faktisk hadde rett! Folk skjønner av og til ikke sitt eget beste!

7 Likes

Jeg snakker om de siste par ukene etter at corona gikk utenfor Kina.
Men det er helt greit at folk fortsatt er blinde. Det gjør det enklere for oss andre å tjene penger :slight_smile:

2 Likes

Vise helseministeren uttaler at folk skal slappe av og så er han selv syk neste dag

3 Likes

Har ingen tro på at Europa klarer å begrense dette noe i nærheten av like effektivt som Kina, så da blir spørsmålet om det ender med at 5%, 10% eller 50% av befolkningen blir smittet. Og om dødeligheten i et land som Norge blir over eller under 1%. En ting er sikkert: det blir ny vinterferie for alle skolebarna om en uke eller to.

2 Likes

kommer nå ja …

1 Like

3 familier i Sauda er nå i lock down. Farlig nært nå…Alle bare ler av det på kontoret. Spøker i vei. Jeg tror at det kommer til å bli tomt på visninger neste mnd, men det er det ingen som tror på.

7 Likes

De to i Oslo og hun i Tromsø har hatt liten eller ingen symptomer på sykdom.

Er ikke dette en klar indikator på at mørketallene på smittede er enorme. Og følgelig er også mortaliteten på sykdommen vesentlig lavere enn det som er angitt pr nå? Eller er det noe jeg misforstår?

10 Likes

Her er tingen.

Flertallet får ikke alvorlige symptomer.

Man kan ikke hindre Korona, man ønsker bare å spre smitten utover, slik at man klarer å behandle de som trenger behandling.

For dersom veldig mange som er i faresonen blir syke på en gang så får vi en utfordring.

6 Likes

Sør-Korea er på mange måter sammenlignbart med Europa, og rapporterer valide tall to ganger daglig. Dagens tall (nå for et par minutter siden) på 505 nye tilfeller, betyr en vekst på 77%. I går var veksten 34% og i forgårs 31%. Sterkt akselererende vekst altså.

3 Likes

Husk at Sør Korea kjører et MASSIVT test program, så de finner sansynligvis store deler av mørketallene som Kina ikke rapporterer. Kom over en artikkel om dette igår, skal poste den hvis jeg finner den igjen.

Men det positive med Sør Korea er at vi får veldig gode tall på totalt antall smittede, / milde / alvorlige / kritiske.

6 Likes

Veldig enig. Metodene for å begrense smitten er verre enn selve sykdommen akkurat nå slik jeg ser det.

2 Likes

@Evilfreud i denne videoen snakker han også om testing av 200.000 i Sør-Korea.

Altså i innlegget jeg tok reply på.

2 Likes